Gå til innhold

Pentax K-30 er offisiell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prismessig ligger veiledende (6500 kr) på omtrent samme pris som K-5.

 

K-5 er hakket bedre på mange punkter: raskere lukkertid og har større ISO-spenn, ørlite raskere seriebildefunksjon (7 vs 6 fps), magnesium-chassi, flere knapper, stereo intern mikrofon, stereo mikrofon-inngang, HDMI-utgang, topp-display og nesten dobbelt så bra batteriakapasitet. K-30 har derimot fått bedre: flere fps-valg i videofunksjonen, fokus-peak funksjon, lavere vekt og mulighet for å bruke AA-batteri. Fordelene i forhold til forgjengeren K200D og et trinn lavere på prisstigen, K-r er derimot to svært lange lister som jeg ikke gidder å sette sammen her. Det er uansett tydelig at K-30 hører godt til sin prisklasse mellom K-5 og K-r.

 

Siden prisen på K-30 ligger så tett opp mot K-5 for tida tipper jeg at:

 

A. Reell pris blir noe lavere enn 6500 kr.

B. K-5 får en erstatter om ikke så lenge og den vil prises en god del høyere enn K-5 gjør nå.

C. K-5 fases ut.

 

Kelux: Jeg synes Q er ganske genialt og unikt, bare litt for dyrt ennå. K-01 er det litt verre med. Får håpe K-02 blir bedre på spesielt design og størrelse.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
På tide med noe bra. Det har har kommet mye tull derfra i det siste; Q og K-01 :nei2:

 

Kanskje Ricoh drar Pentax gjengen litt i ørene?

 

Q er det ikke noe tull med. Jeg har den selv og er kjempefornøyd. Kamerahuset er bunnsolid i metall, knapper og ratt er som på en speilrefleks og bildekvalitet er suverent i DNG format. Kameraet er rett og slett noe av det beste som er lansert de siste årene, uansett produsent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

K-01 er kanskje tøff osv. Men det er fortsatt et speilreflekskamera uten speil, ikke et speilløst systemkamera slik som MFT, NEX, NX osv.

Pentax Q er sikkert en morro liten gadget. Men hva om Pentax hadde brukt pengene til å utvikle et speilløst system som det er mulig å selge istedet for å rote bort penger på Q og design kameraet K-01?

 

 

Q er det ikke noe tull med. Jeg har den selv og er kjempefornøyd.

Kameraet er rett og slett noe av det beste som er lansert de siste årene, uansett produsent.

Jeg bruker også å fortelle meg selv slike ting når jeg har brukt masse penger på tull. Det er en god måte å trøste seg selv på; "Saved by Superdeal!" ;p

Lenke til kommentar

K-01 er kanskje tøff osv. Men det er fortsatt et speilreflekskamera uten speil, ikke et speilløst systemkamera slik som MFT, NEX, NX osv.

Pentax Q er sikkert en morro liten gadget. Men hva om Pentax hadde brukt pengene til å utvikle et speilløst system som det er mulig å selge istedet for å rote bort penger på Q og design kameraet K-01?

 

 

Q er det ikke noe tull med. Jeg har den selv og er kjempefornøyd.

Kameraet er rett og slett noe av det beste som er lansert de siste årene, uansett produsent.

Jeg bruker også å fortelle meg selv slike ting når jeg har brukt masse penger på tull. Det er en god måte å trøste seg selv på; "Saved by Superdeal!" ;p

 

OK, det meste av det du skriver her forteller jo hvilket nivå du ønsker å holde diskusjonen på. Det er et nivå som er lite interessant for min del, så du får ture i vei med ideene dine som du vil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

OK, det meste av det du skriver her forteller jo hvilket nivå du ønsker å holde diskusjonen på. Det er et nivå som er lite interessant for min del, så du får ture i vei med ideene dine som du vil.

Hva slags ideer? Mener du seriøst at Pentax har brukt pengene sine riktig på utvikling og produksjon av Q og K-01?

Du la an nivået da du skrev; Pentax Q er rett og slett noe av det beste som er lansert de siste årene, uansett produsent.

Lenke til kommentar
Nikon D300S har også timelapse funksjon, kanskje en mer saklig konkurrent enn D800.
Ja, men D300s er tatt ut av produksjon.

 

Er du sikker? Den ligger fremdeles på www.nikon.no, og det ligger oppført som lagervare hos Japanphoto.

 

Er nok bare sluttsalg av lageret. Det lages ikke flere i alle fall.

Lenke til kommentar
Nikon D300S har også timelapse funksjon, kanskje en mer saklig konkurrent enn D800.
Ja, men D300s er tatt ut av produksjon.
Er du sikker? Den ligger fremdeles på www.nikon.no, og det ligger oppført som lagervare hos Japanphoto.
Er nok bare sluttsalg av lageret. Det lages ikke flere i alle fall.

 

Rart, det vanlige er vel å erstatte en modell med en forbedret, og deretter slutte salg av den gamle.

Lenke til kommentar

Rart, det vanlige er vel å erstatte en modell med en forbedret, og deretter slutte salg av den gamle.

 

Når det er lite konkurranse i markedet så slutter slike mekanismer å virke. Det er smartere for Nikon å ikke lansere enn etterfølger for det tvinger folk over på en dyrere D700 eller D800.

 

Slikt er det bare en løsning på: Kjøp Pentax, Sony eller Olympus.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...