Gå til innhold

Hva skal Naughty Dog med millioner av polygoner? (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hadde vært spennende å høre hvor mange polygoner en Pixar-modell har. Buzz Lightyear og Woody må jo være satt sammen av et betydelig antall - kan vi etterhvert begynne å snakke om faktisk Pixar-kvalitet på spillgrafikk? Det må jo kreve enorme mengder med maskinvareressurser å rendre slikt i realtime.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er da en fullstendig ikke-nyhet. Grafikere har lenge lagd 3D-modeller til spill med langt flere polygoner enn det som ender opp i spillet. Dette gjør de for å lage såkalte normal maps, en teknologi som får objekter med få polygoner til å se mer detaljerte ut enn de er. Det er ingenting ved denne stillingsannonsen som tyder på noen ny spillkonsoll, selv om jeg ser det som overhengende sannsynlig at Naughty Dog's neste spill er for PS4 uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Usikker på hvor mye dette egentlig betyr. Utviklere har lenge benyttet seg av høyoppløselige modeller under utviklingen av spill, for å så redusere detaljnivået betraktelig slik at figurer o.l. kan benyttes real-time i spillmotoren. Det er ikke vanlig å lage "low-poly" modeller til å begynne med - husker jeg leste om og så bilder av de helt utrolig detaljrike modellene id Software jobbet med under utviklingen av Doom 3. Mangfoldige millioner polygoner pr. figur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikke se bort i fra at dette er reèlt...

Som det står i annonseartikkelen: "This digital sculptor will be responsible for making million poly models game ready"

 

Når PS3 som er 5-6 år gammel kjører 80 000 polys på en karakter, så er det ikke nødvendigvis urealistisk med en karakter på rundt en million polys innen kort tid. Iallfall ikke med utgangspunkt i Moores lov.

 

High poly karakterer som lages for å bake ut normal maps består gjerne av 10 mill polys.

Lenke til kommentar

Skal ikke se bort i fra at dette er reèlt... Som det står i annonseartikkelen: "This digital sculptor will be responsible for making million poly models game ready"

 

Den eksakte ordlyden i det der sitatet ser ut til å understreke det jeg sa. Arbeidsoppgaven blir å gjøre modeller med en million polygoner klare til bruk i et spill. Med andre ord: Ekstrahere en normal map, redusere polygon count, for deretter å plassere normal map tilbake på modellen.

 

I tillegg: En tidobling eller mer av antall polygoner virker litt meningsløst da det fører til veldig mange flere kalkulasjoner uten særlig nevneverdig økning i kvaliteten til grafikken. Det er (for det meste) ikke antall polygoner som er det store hinderet i moderne konsoller, men ting som teksturstørrelse, antall teksturer, og shaderrutiner som gjør størst forskjell på grafikken. Større mengder polygoner forbedrer omrisset til figurer i spillene, men dette er en subtil effekt du selv kan se ved å f.eks. sammenligne Deus Ex på PC med DirectX 11 av og på.

Lenke til kommentar

Minecraft er jo kjent for sin overlegne og toppmoderne grafikk. Så jeg regner med at han som har laget Minecraft vet alt om hva framtidens grafikkteknologi er.

 

Ja, for Minecraft sin legoutsjånad er berre eit kompromiss fordi Mojang ikkje har kompetanse eller ressursar til å gjer det annleis.

 

Når du vert millionær på nokre liner java, så er du kvalifisert til å prate om renderteknologi. Om det let deg sove betre, så er John Carmack samd med Notch om voxels - og desse "unlimited detail"-folka har gnåla det same refrenget sidan tidleg 2000-tal, utan å ha nokre meir konkret enn ein youtube-video å vise til. Investor scam.

 

On-topic så har jo kvaliteten på Naughty Dog sine spel sunke omvendt proporsjonalt med talet på polygonar modellane deira har, så, hurra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes det er trist grafikkjaget fortsetter i neste generasjons konsoller? Hva med å godta at grafikken i dag er "god nok", og heller satse på ting som AI, fysikk og alt det der?

Jeg godtar dette. Jeg syns Uncharted 3 så så bra ut enkelte steder at jeg ikke kan se for meg at den blir bedre. For eksempel sekvensen hvor du hopper ut av flyet på vei mot bakken. Det kan jo rett og slett ikke bli bedre. Motion blur-effekten fikk det til å se ut som en James Bond film. Det eneste de kunne sørget for var at spillet så like bra ut hele veien.

Lenke til kommentar

Grafikk er jo alltid vel og bra, men jeg spiller da fortsatt spill på konsoll fremfor pc fordi det koster en brøkdel, og misliker Mass Effect fordi det føles alt annet enn fritt og jeg ikke kan hoppe. :)

 

Grafikk er bare en komponent av det som bidrar til å gjøre et spill bra. Minecraft er et glimrende eksempel på at et spill kan være moro uten grafikk fra fremtiden. Dessverre mangler det fortsatt en del andre ting. Men Mario er da fortsatt overlegent de fleste spill som har kommet i ettertid. Og Zelda har fortsatt gitt meg en mine beste spillopplevelser.

Lenke til kommentar

Tullpreik. Dere lar dere sjarmere av en drømmer.

Jeg hører ikke på et ord om grafikk fra en som har laget dette:

208071-official-dtoid-minecraft-toidlet-banner.jpg

Det er ingen unskyldning for å lage noe så stygt i 2012/2011.

 

Du vet tydeligvis ikke forskjellen mellom grafikkprogrammering og grafikkdesign da. Ikke overfør din mangel på kunnskap til Notch, uansett hvor lite jeg bryr meg om fyren (jeg spiller ikke Minecraft).

 

For å sammenligne: Jeg kan å programmere grafikkshadere. Jeg har skrevet plugins som konverterer 3D-modeller fra et format til et annet. Jeg har lagd 3D-motorer (ingenting fryktelig fancy, men med nok til at det kan se imponerende ut). Jeg har høyere utdanning i matematikken bak den 3Den du ser på skjermen din. Men ærlig talt, hvis jeg skulle lagd et spill er det like stor sannsynlighet for at det ville vært presentert som ASCII-grafikk i et DOS-vindu som at jeg hadde gått for noe mer avansert. Valg av design sier veldig lite om de tekniske ferdighetene til personen som står for programmeringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...