Gå til innhold

Vender ryggen til ny teknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Foreløpig er det lansert et kamera med XQD kortplass, og det kan bruke CF-kort også. D4 vil sannsynligvis selges først og fremst til folk som allerede har en haug CF-kort liggende. Da blir spørsmålet hvor mange produsenter som egentlig trengs for å dekke behovet for XQD-kort. Mulig svaret er < 1på kort sikt. På litt lengere sikt vil det garantert komme XQD-kort fra flere produsenter hvis det kommer flere kameraer som bruker de.

Lenke til kommentar

Akkurat det tror jeg ikke kortprodusentene er enig med deg, angående dette :)

Ikke kortprodusentene, nei. Men mange forbrukere.

 

Det var snakk om "i den nærmeste femtid". Det kan jo bety frem til sommeren, mer sannynlig i år.

 

Men jeg mener å ha sett et SanDisk branded EyeFi kort, så hvem vet hva som skjer utover.

Lenke til kommentar

Akkurat det tror jeg ikke kortprodusentene er enig med deg, angående dette :)

Ikke kortprodusentene, nei. Men mange forbrukere.

 

Det var snakk om "i den nærmeste femtid". Det kan jo bety frem til sommeren, mer sannynlig i år.

 

Men jeg mener å ha sett et SanDisk branded EyeFi kort, så hvem vet hva som skjer utover.

 

Thom Hogan hadde noen kommentarer rundt dette i blogen sin for et par dager siden (se 16.1). Står forøvrig litt om XQD-kort også.

 

Edit: Og Akam hadde en test av Eye-Fi kort

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Men jeg mener å ha sett et SanDisk branded EyeFi kort, så hvem vet hva som skjer utover.

Da har du sett riktig. Sandisk produserer egne EyeFi-kort, men det er ikke mange som kjøper de. Så om produksjonen opprettholdes er mer usikkert.

 

Det virker med andre ord ikke som trådløse kort er en spesielt stor hit, og da forstår jeg at Sandisk og Lexar er avventende med å hoppe på enda en standard for trådløse kort.

 

XQD har jeg vært kritisk til i en annen tråd, og jeg tror ikke det vil slå an. Nikon argumenterer med at det aldri vil komme CF-kort raskere enn UDMA7, men det skjønner jeg ikke hvordan de kan påstå eller vite.

 

Og at Sony er en av pådriverne for standarden overrasker meg ikke da de er glade i alt som ikke er kompatibelt med noe som helst annet. Og Sony har lansert mange standarder gjennom tidenes løp som har floppet totalt.

 

Så det er nok smart av Sandisk og Lexar og vente litt før de bruker mye penger på å starte produksjonen av noe som kanskje blir en flopp.

Lenke til kommentar

Da har du sett riktig. Sandisk produserer egne EyeFi-kort, men det er ikke mange som kjøper de. Så om produksjonen opprettholdes er mer usikkert.

Godt å få bekreftet at man ikke har sett syner :)

 

Det virker med andre ord ikke som trådløse kort er en spesielt stor hit, og da forstår jeg at Sandisk og Lexar er avventende med å hoppe på enda en standard for trådløse kort.

Jeg har ingen tro på kombinasjonen av minnekort og trådløst. Som jeg pleier å si, det er en løsning på jakt etter et problem. Eller feil løsning på feil problem. Primærproblemet er antennen nødvendigvis må bli liten og at kortet er inne i selve kamera. Da gjerne delvis skjermet på et eller annet vis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Alt sandisk produserer faller fra hverandre i plastikken uansett så er vel kanskje en fordel for den nye teknologien at de holder seg unna

 

Jeg har flere Sandsik kort som ikke har falt fra hverandre.

 

 

Mine har utelukkende gjort det. Har hatt ett normalt SD kort, 2 ultra, et brettbart (med innebygd USB-plugg) og ett "veldig ultra" (20m/s varianten). Alle har gått til helvete pga plastikk. Samtidig sitter jeg her med en knippe minnekort som er så gamle at produsenten gikk konkurs for årevis siden, uten at de viser noe spor av alder. SanDisk er bannlyst her i huset

Lenke til kommentar

Mine har utelukkende gjort det. Har hatt ett normalt SD kort, 2 ultra, et brettbart (med innebygd USB-plugg) og ett "veldig ultra" (20m/s varianten). Alle har gått til helvete pga plastikk. Samtidig sitter jeg her med en knippe minnekort som er så gamle at produsenten gikk konkurs for årevis siden, uten at de viser noe spor av alder. SanDisk er bannlyst her i huset

De to eneste SanDisk kortene som har gått istykker for meg, har blitt ødelagt av en defekt kortleser i et kamera. Det eneste kortet som har bare gått i stykker av seg selv var av merket Verbatim.

 

Brettbart SD kort med USB plugg høres i utgangspunktet som en dårlig ide, så at det har gått i stykker, overrasker meg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Mine har utelukkende gjort det. Har hatt ett normalt SD kort, 2 ultra, et brettbart (med innebygd USB-plugg) og ett "veldig ultra" (20m/s varianten). Alle har gått til helvete pga plastikk. Samtidig sitter jeg her med en knippe minnekort som er så gamle at produsenten gikk konkurs for årevis siden, uten at de viser noe spor av alder. SanDisk er bannlyst her i huset

De to eneste SanDisk kortene som har gått istykker for meg, har blitt ødelagt av en defekt kortleser i et kamera. Det eneste kortet som har bare gått i stykker av seg selv var av merket Verbatim.

 

Brettbart SD kort med USB plugg høres i utgangspunktet som en dårlig ide, så at det har gått i stykker, overrasker meg ikke.

 

Var ikke den delen du tror som gikk, var fremme ved tilkoblingspunktene. Forøvrig får du belære sandisk om hvor smart den løsningen var

 

Har ei heller ødelagt noen Sandisk kort.

 

Men hvis Captain Ødegård handle disse kortene fra eBay for 16 kr stk er det forstålig.

 

Ikke et neste ett kommer fra ebay eller liknende steder. Kommer fra f.eks komplett.no og dustin.no. Det siste kortet jeg kjøpte var et 8gb video-brandet ultra ii kort, fra starten av var det bare kameraet om klarte å skrive til det. Tenkte det var en bug av noe slag, men spilte ingen rolle for min del, men så en dag fant jeg ut grunnen da hele skrivebeskyttelsesswitchen datt av. Sandisk fungerer sikkert for mange, men det er grenser på hvor mange ganger jeg kaster et par måneder gamle SD kort før jeg simpelt hen slutter å kjøpe fra dem. Blir ikke savnet, selv de trege kortene deres er overpriset, de raske er bare tåpelige.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Ikke et neste ett kommer fra ebay eller liknende steder. Kommer fra f.eks komplett.no og dustin.no. Det siste kortet jeg kjøpte var et 8gb video-brandet ultra ii kort, fra starten av var det bare kameraet om klarte å skrive til det. Tenkte det var en bug av noe slag, men spilte ingen rolle for min del, men så en dag fant jeg ut grunnen da hele skrivebeskyttelsesswitchen datt av. Sandisk fungerer sikkert for mange, men det er grenser på hvor mange ganger jeg kaster et par måneder gamle SD kort før jeg simpelt hen slutter å kjøpe fra dem. Blir ikke savnet, selv de trege kortene deres er overpriset, de raske er bare tåpelige.

Jeg selger over 100 Sandisk kort i måneden (samt at de andre ansatte i butikken også selger omtrent like mange hver). Så langt har ingen falt fra hverandre, og feilraten er langt lavere enn hos alle andre produsenter. Bortsett fra Lexar som ikke er så mye verre.

 

Grunnen til at de er dyrere, er stabilitet, kvalitet, holdbarhet og at de faktisk leverer den hastigheten de er merket med. Her er de, sammen med Lexar, de ypperste i klassen.

Lenke til kommentar

Ikke et neste ett kommer fra ebay eller liknende steder. Kommer fra f.eks komplett.no og dustin.no. Det siste kortet jeg kjøpte var et 8gb video-brandet ultra ii kort, fra starten av var det bare kameraet om klarte å skrive til det. Tenkte det var en bug av noe slag, men spilte ingen rolle for min del, men så en dag fant jeg ut grunnen da hele skrivebeskyttelsesswitchen datt av. Sandisk fungerer sikkert for mange, men det er grenser på hvor mange ganger jeg kaster et par måneder gamle SD kort før jeg simpelt hen slutter å kjøpe fra dem. Blir ikke savnet, selv de trege kortene deres er overpriset, de raske er bare tåpelige.

Jeg selger over 100 Sandisk kort i måneden (samt at de andre ansatte i butikken også selger omtrent like mange hver). Så langt har ingen falt fra hverandre, og feilraten er langt lavere enn hos alle andre produsenter. Bortsett fra Lexar som ikke er så mye verre.

 

Grunnen til at de er dyrere, er stabilitet, kvalitet, holdbarhet og at de faktisk leverer den hastigheten de er merket med. Her er de, sammen med Lexar, de ypperste i klassen.

 

Javel? Min erfaring er ikke det i det hele tatt, kjøpte sandisk med 12 MB/s trykt med stor skrift på, det var ikke nok til å ta opp video som krever 5 MB/s på mitt kamera. Ett bortgjemt 4-tall med sirkel rundt kan sikkert brukes som unnskyldning og man kan vel alltids skylde på uvitende kunder, jeg følte ikke jeg fikk det jeg forventet av hastighet basert på merkingen ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...