Gå til innhold

Ubuntu TV er på vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå spekulerer jeg ganske friskt her men HDMI har en kontroll-kanal ikke sant? Noe som betyr at en boks med ubuntu-tv som er koblet til TVen din med HDMI kan kontrolleres fra tvens fjernkontroll, som satt på spissen betyr at alle tver med HDMI blir til en fritt oppgraderbar smart-tv? :D

 

 

Hvor realistisk er dette?

Lenke til kommentar
Nå spekulerer jeg ganske friskt her men HDMI har en kontroll-kanal ikke sant? Noe som betyr at en boks med ubuntu-tv som er koblet til TVen din med HDMI kan kontrolleres fra tvens fjernkontroll, som satt på spissen betyr at alle tver med HDMI blir til en fritt oppgraderbar smart-tv? :D

 

Hvor realistisk er dette?

Har ikke de fleste store smart-TV-produsentene systemer som gjør at TVen prater med bluray-spillere fra samme produsent? Det samme burde være mulig med PC + Ubuntu + HDMI + TV.

Lenke til kommentar

Men nå er vel dette bare software. Så hvor kraftig "den" er eller om "den" kan kontrolleres fra tv'en kommer veldig ann på. F.eks. kan Canal Digital brukte dette som OS på sine kommende set-up bokser, produsentene bruke det som OS integrert i sine smart-tv eller vi forbrukere lage/kjøpe vår egen PC og bruke Ubuntu TV som OS på disse.

 

Så dette er kun en Unity optimalisert for store skjermer med tuner-software fra mythtv og mediasenter fra xbmc pakket pent og sømløst inn. Om det blir suksess kommer ann på samarbeidet med produsenter og tjenesteleverandører og om disse er villige til å gi fra seg kontrollen. Håper, men tviler. Frykter at dette kun blir en "ny xbmc/mythtv", veldig bra men kun for interesserte og DIY folk. Altså oss.

Lenke til kommentar

For at dette skal bli en suksess må Canonical få med minst én stor TV-produsent, og de bør henge i fordi både Apple og Google jobber med tilsvarende løsninger.

 

Personlig skulle jeg ønske at Panasonic kastet seg på dette, men jeg tror ikke at det vil skje.

 

Tegra 3 hadde vært ypperlig til en TV med dette.

 

Omsider noe Unity er egnet til...

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Problemet er jo at både tv produsenter kanal distributører har hvert sitt system.

Da er det ikke så enkelt , for hverken produsenter eller kunder å gå over til et felles system .

 

Hvis man likevel gjør det så vil man både miste noe og få nå nytt.

Så er spørsmålet hva man mister

 

feks så er Canal Digital og Altibox så forskjellig at den ene bruker programkort mens den andre ikke gjør det.

jeg vit at Altibox sine dekodere bruker en variant av linux .

Lenke til kommentar

CI/CAM er mulig å få til f.eks. i MythTV, Dreambox har også det (uten at jeg har sjekket programvaren i siste utgave).

 

Tilpasning til TV-kanaler blir isåfall en tilleggsmodul og er ikke et problem sånn sett.

 

Mener du da tilleggs programvare ( som er metoden til Altibox ) eller en hardvare basert innstikk kort ?

Lenke til kommentar

Nå spekulerer jeg ganske friskt her men HDMI har en kontroll-kanal ikke sant? Noe som betyr at en boks med ubuntu-tv som er koblet til TVen din med HDMI kan kontrolleres fra tvens fjernkontroll, som satt på spissen betyr at alle tver med HDMI blir til en fritt oppgraderbar smart-tv? :DHvor realistisk er dette?

Av teksten her ser jeg vel mere for meg at TVen inneholder en media PC med Ubuntu ferdig installert. Som styrer TVen, sattelitt og mediasenter inkludert leie og kjøp av filmer ?

 

HDMI V1.3 har kontrollsignaler mellom apparatene ja, og HDMI V1.4 har også høyhastighets nettverk (husker ikke om det var 100Mbit eller 1Gbit) slik at nettverket ditt inkludert Internett kan deles mellom enhetene.

Lenke til kommentar

Hvis TVer skal leveres med dette så vil de nok ha en CI-port slik som mange allerede har i dag, da kjøper du bare et lite CI-kort til din kanalleverandør sammen med abonnementskortet. Ja jeg tenkte spesifikt på programvaren som kanskje må tilpasses spesielle ting, slik som spesielle krypteringer og abonnement, men det er vel naturlig at brukeren da bare velger å legge til et programtillegg som heter "Canal Digital", "Viasat", "Altibox" osv.

Hvis TVen har CI-port og en universaltuner (DVB-T/S2/C/..) så er det bare programvare som skal til.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Denne teknologien har fantes lenge, men innholdsleverandørene jobber febrilsk for å stoppe denne teknologien og låse den inne i proprietære løsninger.

 

Det mangler jo også skikkelige linux kompatible tv-kort som kan omforme norske tv signaler på en måte som mythv og eller xbmc kan lese uten et tonn med konfigurering og problemer. Håpet må være at noen HW produsenter ser muligheten for å tjene penger. Slik som at mp3 filer ble stuerent etter at de store produsentene begynte å produsere mp3 spillere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette ser spennende ut.

Vet at det finnes smart TVer som man kan installere diverse på som ikke nødvendigvis kommer fra produsenten selv, men får håpe de store TV produsentene hiver seg over denne, eller legger til rette for at man kan velge dette på dem.

 

Jeg har ikke noe i mot en Samsung OLED med dette installert en gang til neste år eller noe....

Får se hvordan den priser seg etterhvert, betaler ikke langt over en mnd. lønn for en TV liksom :p

LCDen min funker fortsatt fint sammen med PC og Plex...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...