Gå til innhold

Første dag med Ubuntu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hoho, lo godt da jeg leste denne artikkelen. Jeg roter meg borti linux en sjelden gang i blant, og forfatterens opplevelser stemmer fullt ut med mine egne. Og disse utfordringene er etter mitt syn hovedgrunnen til at linux fremdeles er en bitteliten minoritet i desktopmarkedet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du FÅR Epostene dine og alt sammen inn i Ubuntu, problemet er...

Du må ha Windows OG Exchange oppe å gå FØRST, for disse må du hente ut fra RAM, og deretter lagre i ett åpen filformat som ikke er MS infisert.

Denne kan du så dra inn i Thunderbird etterpå, men å gjøre det direkte er nok bare å glemme.

Lenke til kommentar

Er nok en erfaring en del deler og realiteten. Likevel er det verdt å merke seg:

- At Spotify er vanskelig å installere, er det firmaet bak Spotify som har stelt i stand. Sammenlign med å for eksempel gå til websiden til Opera eller Skype og last ned.

- Trådløse nettverket er litt vanskelig å si noe om, uten mer info. Etter min erfaring er disse problemene en sammenblanding av properitære driver og hemmeligholdte API, men også noe undøvendig kludring og bugs fra Linuxdistroer.

- Exchange er vanskelig i Ubuntu... Ja hvorfor er det det, tro? Kan ikke si at jeg får det så bra til på Mac'en min heller, uten at jeg betaler for Microsoft Office.

 

Ellers er det jo bra å se at artikkelforfatter egentlig liker Ubuntu veldig godt, men dårlig støtte fra tredjeparter (som jeg var inne på i den andre tråden), trekker ned helhetsinntrykket. Det er også grunnen til at jeg har skaffet meg en Mac i tillegg til de andre PC'ene med Linux, men liker egentlig Linux bedre.

Lenke til kommentar
Den største forskjellen når det kommer til brukervennlighet for min del har vært at når du først møter et problem i Linux, møter du ikke bare enn vegg, men armerte vakter, fallgruver og kokende olje.

Hehe, det er akkurat dette som skjer omtrent annethvert år når jeg bestemmer meg for å gi linux en sjanse...igjen.... og etter noen uker blir jeg lei og vender tilbake til windows igjen, spent å se hvordan det går videre :) Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner meg (dessverre) igjen i det du skriver. Har selv opptil flere ganger forsøkt meg på Linux (Ubuntu, Mint) på en av to datamaskiner (har beholdt Windows 7 på den andre). Jeg ville så gjerne, men når det dukker opp problemer er løsningene ofte så tungvinte og vanskelige at jeg gir opp og går tilbake til Windows.

 

Nå er den ene datamaskinen pensjonert og erstattet av et nettbrett. Windows blir nok værende på den gjenværende datamaskinen.

 

Linux egner seg rett og slett ikke som desktop OS slik jeg ser det, men er ypperlig som kilden til for eksempel Android og iOS eller til bruk på servere og lignende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil starte med å si at du har et veldig smalt mandat for dette prosjektet. Da tenker jeg på at du har som et overordnet mål å unnslippe terminalen så langt det er mulig. Slik jeg ser det er ikke det verdens beste utgangspunkt for et slikt Linux prosjekt.

 

Du definerer deg til problemer slik jeg ser det. Heller enn å bruke den enkleste veien til målet så kløner du rundt i GUI mer eller mindre på måfå når problemet kan løses utrolig kjapt og enkelt.

 

Det overordnede mål for prosjketet bør være å gjøre overgangen til Linux mest mulig smertefri.

 

Ok med en litt mer open-minded approach gjør du følgende for å få på plass Spotify:

følg disse enkle punktene ved å kopiere koden og lime inn(shift+ctrl+v)i terminalvinduet

 

 

 

 

1: Kopier og lim inn følgende i terminalen: *!*

 

gksudo gedit /etc/apt/sources.list

 

Da får du opp en text editor som viser dokumentet sources.list

 

I dette dokumentet limer du inn følgende:

 

deb http://repository.spotify.com stable non-free

 

ctrl+s for å lagre alt+F4 for så å lukke dokumentet.

 

2: I terminalvinduet limer du nå inn følgende:

 

sudo apt-get update

 

3: Nå limer du til sist inn dette i terminalvinduet:

 

sudo apt-get install spotify-client-qt

 

Husk at du også kan kjøre Spotify via wine.

 

sudo apt-get install wine

 

*!* gksudo istedenfor den vanlige sudo siden du ber om å kjøre en grafisk program altså text editoren gedit.

 

 

 

 

 


 

Ok hva har vi lært? Terminalvinduet er ikke vår fiende men vår venn.

Du trenger ikke bruke tid på å navigere rundt i systemet for å finne korrekte filer å redigere. Du bruker terminalen og følger oppskriften du finner på nettet. Om en bare følger oppskriften punktvis er det enkelt.

 


 

 

 

 

Hvilke konkrete forsøk har du gjort for å få wifi til å kjøre på den siste HP maskina?

 

Ha du kjørt en lshw?

 

sudo lspci

 

Er vel broadcom wfi? Da er det bare å piske google.....

 

Som vanlig når en opplever problemer så har noen hatt disse problemene før deg. Finn ut hvem drivere du har og søk på forum. Er helt sikker på at det bør være en relativt enkel løsning.

Endret av mrs.robinson
  • Liker 5
Lenke til kommentar

En viktig huskeregel er at Windows får du smertene og problemene over tid slik som elendig USB stack osv.

Linux derimot får du ALT på en gang, men straks du er ute av "blodbadet" så er det smooth sailing og kun nytelse i etterkant.

 

Slik som mange flere, skal ikke maskinen brukes til gaming ala det som TechSNAP sin forrige episode nevnte så er Linux det bedre alternativet.

Filosofien er annerledes også, mer detaljer her:

Rundt 28 minutter og 5 sekunder ut for de som har flashblock.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Som regel når eg installerer Ubuntu går det greit. Men slik andre seier her at dersom ein møter eit problem er det vanskelig å løyse det. Men når ein først har løyst det, og fått satt opp maskina slik ein vil ha den, så fungerer Linux glimrande; den er kjapp, lett å jobbe med, lett å legge til nye program, og sikker og stabil. Og alt er ope og gratis, ikkje berre os'et men alt som fylgjer med også.

 

Eg skifta til Ubuntu for nokre år sidan på alle maskinene våre heime, var så lei av å måtte reinstallere Windows ein gong i året pga at den vart treigare å treigare etter kvart meir vart lagt inn i registeret. Og på Windows tar det som regel ei heil helg å få installert alle drivarar og program ein treng, pga av at man må inn på internett, finne kvart program og laste ned, istaden for finne alt i programvaresenteret eller på terminalen.

 

Eg er utrulig lykkelig i Ubuntu, håper du blir det også.

Lykke til vidare!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare så artikkelforfatteren får det med seg, ikke len deg på Gimp som eneste alternativ.

Hent ned virtualBox og smell inn Windows med Photoshop og SPAR deg en drøss med hodepiner.

For skuffet blir du garantert, videoredigering og bildebehandling skjer det ikke så mye av på Linux, ergo er støtten laber.

 

Riktignok skjer det mer på videofronten nå enn bildebehandlingen så det er mulig noe vil sprette opp men dette er nok LAAAANGT foran din prøveperiode.

Og klager sjefen din på virtualiseringen, så har du forumets tillatelse til å kjøre DBAN på harddisken hans / hennes...

Lenke til kommentar

Du gjør det helt feil, du kan ikke bruke Linux akkurat som du ville brukt MacOSX eller Windows. Hva er problemet med Terminal? Det er jo bare å bruke det, en av de store kraftige verktøyene til Linux. Eg synes den øke brukervennligheten. Du kunne bare kopiert kommandoer fra forumer til f.eks. Spotify installasjon istede for å rote i GUI.

 

Much too learn, you yet have!

Endret av NoiSe_NOR
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...