Gå til innhold

RED rett i strupen på Canon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Canon C300 kan "ta video" i full HD, ikke "fotografere". Og Scarlet har ikke i likhet med Canons C300 mulighet til å behandle 50 Megabits/sekund; i følge TechCrunch har Scarlet i motsetning til Canon mulighet til å behandle hele 50 Megabytes per sekund.

 

Leste feil blant bit og bytes, du har helt rett :) Det gjør vel at Scarlet kan behandle 8 ganger mer data enn C300? Blir det riktig?

Lenke til kommentar

Red: 4K @ 30 bps, Canon: ingen 4KRed: Full HD @ 60 bps, Canon: Full HD @ maks ~30 bpsRed: ~80 000 kr, Canon over 100 000 krJeg spår en klar seier til Red i denne runden.

 

Canon sitt har en del fiffige og nyttige ting som f.eks. innebygd ND(veldig,veldig hendig), xlr inputs og mye rimeligere media...

Canon sin pris er vel også veil, mens RED sin er faktisk pris.

Lenke til kommentar

Full kamerapakke ender på ca 125,000kr. Strøm, media, objektiver og diverse inkludert.

Og det anser dere som grei pris?

 

Alt er relativt, men for å sette det i perspektiv, se hva Sony og Panasonic har tatt for "HD" broadcast kameraene sine i mange år før RED kom på banen.

 

 

Sony F900 HDCam, 2/3" sensor med 1440x1080, 170 mbit/s kompresjon og 3:1:1 color sampling koster over $100K. Tenk hvor mange Sony har solgt av disse. Det kamera er også basisen for Panavision Genesis og Sony F23 og i de ombygde versjonene for bruk som digitale film kameraer er vært de mest brukte kameraene for Hollywood filmer i flere år. De koster opp mot $250K hvis du i det hele tatt får kjøpt dem hvis du ikke driver kamerautleie.

 

Alt dette forandret seg når RED One kom på banen ($17K, $28K med ny sensor) Arri Alexa ($60K++ - kan i prinsippet bare levere 2K video) og Epic ($28K for brain, $58K for full pakke inkludert alt du trenger utenom objektiver) og nå Scarlet for $13-15K for full skyteklar pakke.

 

Da ser man hvor stor revolusjon RED har gjort innen kamera markedet og hvor mye Sony f.eks. har melket markedet for med overprisete kameraer..

 

Kan også legge til at RED er den eneste film kamera produsenten som har dedikert redigerings software for det RAW formatet kamera produserer (og det er gratis) og ikke tar seg betalt for kamera firmware oppgraderinger. (Sony tar $3000 for S.log for F3 og Arri tar visstnok seg godt betalt for firmware oppgraderinger). Så med et RED kamera så får man også veldig mye "added value" i forhold til andre produsenter.

Endret av arthon
Lenke til kommentar
Full kamerapakke ender på ca 125,000kr. Strøm, media, objektiver og diverse inkludert.
Og det anser dere som grei pris?
Alt er relativt, men for å sette det i perspektiv, se hva Sony og Panasonic har tatt for "HD" broadcast kameraene sine i mange år før RED kom på banen.Sony F900 HDCam, 2/3" sensor med 1440x1080, 170 mbit/s kompresjon og 3:1:1 color sampling koster over $100K. T

Ja, jo. spennende kamera, men spørs litt på arbeidsflyten forhold til "de store" mtp det du skisserer.

Endret av Jan
Lenke til kommentar

Klar-til-å-filme prisen er ikke så ulik mellom Scarlet og C300, og det er den prisen som bør sammenlignes.

Jeg leste at man kunne få kit med Scarlet til $13k, mens første prisen jeg så på C300 var $20k - de prisene jeg refererte til.

..Og så var det det der med Raw-video og 4k, da...

 

 

Nå er ikke jeg i målgruppen, men jeg antar viktige kriterier er betjening, fleksibilitet og bildekvalitet - ikke noe man kan lese seg til av tørre tall - man skal kjenne og undersøke..

Lenke til kommentar

Klar-til-å-filme prisen er ikke så ulik mellom Scarlet og C300, og det er den prisen som bør sammenlignes.

Nå er ikke jeg i målgruppen, men jeg antar viktige kriterier er betjening, fleksibilitet og bildekvalitet - ikke noe man kan lese seg til av tørre tall - man skal kjenne og undersøke..

Akkurat, og den diskusjonen skal ikke jeg heller delta i.

Her i tråden her er det flere rene priseksempler og der kommer min post inn.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...