Gå til innhold

Fokus på skjermstørrelser blant smartmobiler. Best med 4" og større?


  

282 stemmer

  1. 1. Hvor mye har visnings-opplevelsen å si for deg på en high end smartmobil? (se listen nedforbi)



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke mye å utsette på innlegget ditt UrgeLol.

 

Jeg syns snart at produsenter må ta seg sammen når det kommer til utnyttingsgraden av frontarealet. La mer prosent av fronten være skjerm. Kan det være så vanskelig? For å ta iPhonen som et eksempel, den hadde vært mindre enn X10 mini i størrelse om den hadde hatt en 3,5" kant til kant skjerm. Tar vi samme eksempler med 4,3" og 5,3" skjerm(er), så hadde jo begge disse vært små i handen tross at skjermstørrelsen er stor.

 

Ellers mener jeg folk må ha veldig små hender, eller skikkelig stramme bukser for å ikke velge en mobil med 4" skjerm eller større(for de som kan som du nevner).

 

Skjerm er svært viktig for smartmobiler idag. Vi bruker mye tid om dagen til å titte på skjermen, og hva er bedre enn å ha en skjerm som gir folk en visnings-opplevelse som få andre kan skilte med? Her tror jeg 4,65" HD Super Amoled vil sette andre så i skyggen at det blir et stort kontrastskille.

Endret av Open-Source
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk merker sikkert at det har blitt mer og mer fokus på skjermstørrelsene som er på smartmobilene idag. Vi ser nå at det kommer skjermer som er betydelig større enn 4,3", som har blitt en ny populær standard for smartmobiler idag hos flere av de største produsentene. Hva er fordelene og hva er ulempene?

 

zv3529.jpg

Her er litt av forskjellen mellom de to skjermstørrelsene. Ps. Forskjell på skjermteknologi er ikke tatt med her.

 

Større skjermer gir økt opplevelse for:


  •  
  • Surfing
  • Video
  • Bildevisning
  • Spill
  • E-post
  • Dokumentlesning
  • Navigasjon
  • All annen visning

Ulemper med større skjermer:


  •  
  • Den fysiske størrelsen på smartmobilen

 

Her handler det om hva folk syns er en akseptabel størrelse for smartmobiler. Det er ikke tvil om at større skjerm gir deg en helt annen visnings-opplevelse, men det kommer på bekostning av den totale størrelsen som mobilen måtte gi. Vil alle high end smartmobiler ha 4" eller større om et par år?

 

Husk at utnyttelsegraden av skjerm kontra rammen rundt vil forbedre seg i kommende tid. Dermed får vi større skjermer, og mindre ramme rundt. Tenk dere hvor stor skjerm iPhone 4 kunne hatt om den hadde bestått av kant til kant skjerm. Idag står den av kun 60% skjerm, og det er mange andre som er i samme kategori. Dette beviser at det er mye forbedringspotensiale der ute.

 

Hvor mye har visnings-opplevelsen å si for deg på en high end smartmobil?

Svar øverst på pollen.

 

Hvorfor har du ikke med samsung note?er jo mobiltlf det også.så folk som muligen tenker på og kjøpe den ser forskjell på størrelse på skjermen kontra 3.5 og 4.6:)

Lenke til kommentar

Selv med mine korte fingrer, så er det ikke problem i det heletatt å håndtere en SGS II med en hand. Se filmenen under og bildet som er dokumentasjon på lengden av håndledd/finger. Dette er helt uten anstrengelser!

 

http://www.youtube.com/watch?v=1_jmBfg9tek

 

post-227811-0-84007500-1318272967_thumb.jpg

Men denne handen og filmen tatt i betraktning, så kan jeg absolutt forsvare mitt bruk av 4,3" skjerm.

9k2fdh.jpg

 

 

Den som har laget dette bildet er VIRKELIG på bærtur! Lurer jammen meg på hvilken posisjon smartmobilen er holdt i. Dette må vær ei jente med en liten hand. Testet nettopp på min egen mor, hun nådde nesten over hele skjermen en bare en tommel.

Den som virkelig ikke klarer å håndtere en SGS II uten problemer med en hand, må virkelig ha korte fingerer, eller være vanskelig innstilt.

 

iTavisen.no går i alle fall fem på. uten å være kritiske til hve de poster. Shocker.

Endret av Open-Source
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ein sirkel er forøvrig ein veldig dårlig illustrasjon for rekkevidda av ein tommel. Når eg tester med min tommel så får eg eit slikt mønster som du ser på denne skissa som eg kjappt teikna opp. Krysset markerer kvar eg held tommelen, legg merke til at eg ikkje tar tak midt på skjermen slik som Apple sine illustrasjoner viser.

 

Den største blindsona er oppe i venstre hjørne (dersom du er høgrehendt), men sjølv her kan du rekke mykje lenger ved å justere grepet ditt og tommelens startposisjon litt.

post-12755-0-10496200-1318324847_thumb.png

Lenke til kommentar

fordel: mer skjerm.

 

ulempe: mer overflate.

 

med sgs2 er det null problem, lettere å ha i lommen enn feks n8. jeg har ikke enorme hender, men fikk greit til å bruke sgs2 enhånds.

 

ligger på 3.9" skjerm nå. Litt mer comfy størrelse enn 4.3, men er jo ikke snakk om enorme forskjeller.

Lenke til kommentar

Husk på at oppløsningen på skjermen har mye å si. 3.5" skjerm med oppløsningen 960*640 i forhold til f.eks. en 3.7" skjerm på (Desire)800*480 eller 4" skjerm med oppløsningen 854 x 480(X10). Tok med disse to telefonene siden jeg har hatt dem. Kan ikke si at jeg føler at opplevelsen er dårligere på iPhone 4 enn X10, synes ikke den økte størrelsen trumfer over den økte oppløsningen. iPhone 4 skjermen slår f.eks. Desire skjermen ned i støvlene på opplevelse enten det er film eller surfing.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg UrgeLol. Skjermteknologi spiller også inn.

 

"Kan ikke si at jeg føler at opplevelsen er dårligere på iPhone 4 enn X10, synes ikke den økte størrelsen trumfer over den økte oppløsningen."

 

Hvis du måler opp Galaxy S 4" Super Amoled vs iPhone da. Ser du forskjell her? Dette viser at skjermteknologi selvfølgelig har noe å si som du påpeker. Vanlig LCD gir ikke all verden opplevelse.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

@Open-Source: Bra sammenligningsbilde du har satt opp!

 

Ut fra egen erfaring, så kunne det vært nyttig med en bredere skjerm i portrett-modus, slik at det blir plass til flere ord på en linje. En 3.5" iPhone-skjerm ser ut til å tilsvare en 3.8" Android-skjerm på dette punktet, og de ekstra linjene man får er ikke like nyttige. Det er mulig man kan øke skjermstørrelsen litt for at den fortsatt skal være håndterbar for enhåndsbruk, men med tanke på at man må kunne trykke på hjem-knappen så blir man mer begrenset hvis man ikke skal flytte grepet sitt hele tiden. Det er bra Android kan levere forskjellige skjermstørrelser, men så lenge Apple vil ha en modell, så er jeg ganske sikker på et 3.5"-formatet er en god størrelse.

Lenke til kommentar

@Open-Source: Bra sammenligningsbilde du har satt opp!

 

Ut fra egen erfaring, så kunne det vært nyttig med en bredere skjerm i portrett-modus, slik at det blir plass til flere ord på en linje. En 3.5" iPhone-skjerm ser ut til å tilsvare en 3.8" Android-skjerm på dette punktet, og de ekstra linjene man får er ikke like nyttige. Det er mulig man kan øke skjermstørrelsen litt for at den fortsatt skal være håndterbar for enhåndsbruk, men med tanke på at man må kunne trykke på hjem-knappen så blir man mer begrenset hvis man ikke skal flytte grepet sitt hele tiden. Det er bra Android kan levere forskjellige skjermstørrelser, men så lenge Apple vil ha en modell, så er jeg ganske sikker på et 3.5"-formatet er en god størrelse.

 

Takk du:) Grunnen til at telefonene ikke har bredere skjerm er grunnet formatet som skal være mer tilegnet for film rundt (16:9). Hva skjer når du hiver opp en 16:9 format film på iPhone? Jo det blir mye tom skjerm. Du kan jo zoome inn, men da mister du mye av sidene. Ellers har du et poeng at telefonene kunne vært bedre i landskapsmodus helt klart. Det føles litt tynt ut som du nevner.

Men friheten til å velge er deilig!

 

Oppdatert førsteinnlegg*

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Hadde vært morsomt å se et tilsvarende bilde som viste total størrelse på typiske telefoner med de ulike skjermstørrelsene også. For meg ser 4,3" ut som den meste nyttige størrelsen om man først skal øke fra 3,5", siden det gir en merkbar gevinst i bredden. Men hvor mye større blir telefonen da?

 

Geir :)

 

Tenkte på det igår selv. Det tar en del tid å få korrekt, og det er stress å kalkulere å sette sammen for at det skal se bra ut. Du kan måle handen din i mens å gå ut fra filmen som er lagt ut hehe. Så kan du se hva grensen din ville ha vært.

Det som overrasker meg er formatet på iPhonen. se bilde av 3,8", det hadde sett så mye bedre ut på iPhone 4s, samt at filmer i 16:9 og widescreen-bilder hadde sett betydelig bedre ut. Men ellers burde det vært over 4"

 

Skjermstørrelse + utnyttingsgraden = total størrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...