Gå til innhold

Creative fornyer seg på lydkortfronten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

[bare så synd at Creative ikke fornyer seg og har drivere tilgjengelig for nedlastning på sine nettsider. Mister du orginal-cd, så er det ingen hjelp å få.]

 

De skor seg på nye operativsystemer og nekter å lage oppdaterte drivere til eldre lydkort. Lite miljøvennlig spør du meg.

 

Edit: innhold i [ ] er ikke i henhold til dagens Creative og er basert på et Audigy-kort fra forrige århundre.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Bare så synd at Creative ikke fornyer seg og har drivere tilgjengelig for nedlastning på sine nettsider. Mister du orginal-cd, så er det ingen hjelp å få.

 

De skor seg på nye operativsystemer og nekter å lage oppdaterte drivere til eldre lydkort. Lite miljøvennlig spør du meg.

Det er ikke særlig vanskelig å finne drivere på support siden til Creative.

Lenke til kommentar

Jeg har gjort den feilen å kjøpe eksternt lydkort, det er bare tull. Kosta meg en 600 kroner, det eneste jeg reelt fikk var en mer avansert equalizer. Alle de rare 3d lyd effektene fungerer ikke godt nok, lyden blir bare rar istedet.

 

Skal du ha god lyd, forutsettes det at spillet har god lyd. Man kan ikke magisk lage super lyd ut av dårlige innspillinger. Integrerte lydkort er nå så avanserte at det å bruke 600 kroner på et slikt kort blir litt, skal vi si overkill?

Lenke til kommentar

Bare så synd at Creative ikke fornyer seg og har drivere tilgjengelig for nedlastning på sine nettsider. Mister du orginal-cd, så er det ingen hjelp å få.

 

De skor seg på nye operativsystemer og nekter å lage oppdaterte drivere til eldre lydkort. Lite miljøvennlig spør du meg.

Jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver her. Jeg har brukt creative-lydkort i en årrekke, og jeg har aldri hatt problemer med å finne drivere på support-siden deres.

 

Jeg skal derimot være enig med dem som skriver at driverne har vært av variabel kvalitet :hrm:

Lenke til kommentar

Creative Driverne har jo hatt en viss framgang, problemet slik jeg ser det er at Creative rett og slett har mistet grepet på markedet :

 

*Selskapet har kommet med dyre løsninger som gir svært lite "ekstra" i forhold til det integrerte lydkortet.

*Selskapet har kommet med software løsninger som har vært "bloated" , dvs tatt for mye ressurser i forhold til jobben det skal gjøre.

 

Det er dog bra at det kommer ut nye lydkort og jeg håper disse blir ordentlig testet så vi får se hvor mye reel forskjell de utgjør i forhold til integrerte lydkort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ganske forbauset over at noen i ene setningen kan si at creative lager elendige drivere, for så i andre setningen si at integrerte lydkort er "helt ok". Da er det mye bullshit ute og går ja... Merker meg til stadighet at mange klager på dårlige drivere, men de har utrolig store vanskeligheter med å peke ut hva som faktisk er så dårlig med de. Har selv gjennomgående hatt Creative siden mitt første SB16 og aldri hatt problemer med dårlige drivere. Kjører nå et Titanium PCIe kort m/ Logitech Z-5500 og dette er en sabla herlig kombinasjon! ;)

Lenke til kommentar

Er også interessert i en utdyping av hva som menes med "dårligere drivere" til lydkortene. Har selv aldri hatt noen problemer med driverne (som jeg kan huske) gjennom alle de årene jeg har hatt Creative kort. Det som jeg derimot har hatt mye problemer med (kræsj & heng) er skjemkortdrivere fra ATI og Nvidia. Om noe skal kalles dårlig så må det være disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår virkelig ikke all kritikken Creative får...

De har de beste kortene når det kommer til spill-lyd. Jeg har Creative Soundblaster X-Fi Titanium HD, som regnes som det beste lydkortet for spill som finnes per i dag. Jeg finner ikke noe å utsette på kortet, hverken drivere, funksjoner eller kvalitet.

Alle dere som syter sånn: har dere hatt Creative-kort i det hele tatt eller har det bare blitt en trend å hate dem? Jeg har faktisk hatt flere kort fra Creative, og de har alle vært fantastiske.

 

Jeg bruker hodesettet Sennheiser PC 360 sammen med lydkortet, noe som sikrer en super opplevelse. Det beste hodesettet med integrert mikrofon sammen med det beste lydkortet bare være bra! De av dere som snakker om at dedikerte lydkort er tull har ikke peiling i det hele tatt. Les noen seriøse artikler, gjerne fra Head-Fi.com eller andre ordentlige sider, så vil dere innse at det dere sier er helt på trynet!

Lenke til kommentar

Har hatt SB siden tidenes morgen, husker ennå med fryd mitt første lydkort og wolfenstein 3D i 1992...

Creative har utviklet seg og gjort ting bedre opp igjennom tidene. Det å finne lyd-drivere har blitt lettere, for bare en kort stund siden var det et sant mareritt... jmf produktnummer og serienummer på selve lydkortet du måtte punche på sidene deres for å finne/laste ned riktig driver før i tiden?

 

Driverene er så som så uansett, har et utall ganger opplevd å få feilmeldinger, systemkræsj og annet snadder takke være bloatwaren som creative legger ved kortene sine.

 

Men on-topic... hva i huleste skal jeg med et så kraftig lydkort etter? Vil den jevne bruker virkelig merke forskjell på integrert (feks realtek) brikke som gir 7.1THX greier og disse fargerike pengeslukene her? Kunne vært arti å sett en artikkel på dette, kanskje en blindtest... *hint hint* =)

Lenke til kommentar

Har selv fatality pro1 ultra ett eller anna og kjører det på et relativt heftig stereo-oppsett,meget bra lyd til gaming,men til musikk er lyden litt innestengt og klinisk.når det gjelder drivere har det vært null prob siste året for min del.

Noen som har et heftig lydkort til musikk å anbefale til en hardbarka hififrik?maks 3 laken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Er også interessert i en utdyping av hva som menes med "dårligere drivere" til lydkortene.

For min egen del;

Jeg kjøpte et eksternt Creative lydkort til en Win 2k maskin en gang for leeeeeenge siden, 1200,- spenn ble brukt. Det varte til XP hvor Creative fant ut at jeg måtte kjøpe ny boks/kort istedenfor å tilby XP drivere til boksen jeg eide.

Gjorde jeg det: Nei.

Har jeg kjøpt noe fra Creative siden: Nei.

Kommer jeg til å kjøpe Creative igjen: Nei.

Skulle jeg bry meg fordi Creative har enestående produkter : Nei.

 

Dersom noen har lyst på et fullt fungerene eksternt lydkort (kun til w2k) så si ifra, jeg har det liggende fortsatt. Husker ikke hva det het, men det var visst "dødsbra" (ifølge Creative).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Skal du ha best of the best til hi-fi, er det en DAC som gjelder, ikke lydkort:)

Æhh.. en DAC (Digital Audio Converter) er i prinsippet et lydkort. Digital strøm inn, analog audio ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...