Gå til innhold

Sandy Bridge-E-prisene er klare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De oppgitte prisene gjelder ved kjøp av brett med tusen prosessorer

Mmm, jeg så for meg et hovedkort med tusen slike. Kunne sikkert ha kokt en elefant med varmen som ble generert...

 

Ifølge prisguiden kan vi finne i7-980 koster omtrent 4500 kroner, og da forventer vi i7-3820 til omtrent samme pris. Spådommen for i7-3820 blir litt mer vrien...

Skulle den første "3820" egentlig ha vært "3930"?

Lenke til kommentar
De oppgitte prisene gjelder ved kjøp av brett med tusen prosessorer

Mmm, jeg så for meg et hovedkort med tusen slike. Kunne sikkert ha kokt en elefant med varmen som ble generert...

 

Ifølge prisguiden kan vi finne i7-980 koster omtrent 4500 kroner, og da forventer vi i7-3820 til omtrent samme pris. Spådommen for i7-3820 blir litt mer vrien...

Skulle den første "3820" egentlig ha vært "3930"?

 

Det må være det eneste som logisk passer inn.

 

Det er litt synd at den billigste 6-coren blir såpass dyr. Selv om jeg skal kjøpe nytt snart så tror jeg ikke jeg vil ta meg råd til å dumpe ut 3000kr ekstra over 2500K for de to ekstra kjernene. Det er tross alt tre ganger så høy pris, og det er relativt lite enda som har bruk for såpass mange kjerner.

 

Vi får håpe at det på sikt vil dukke opp noen hexacores beregnet på upper-mainstream segmentet også. Så lenge vi får en ulåst K modell vel og merke... :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ååååkei, kanskje vi kan bli litt enige her? Noen som med sikkerhet kan si hvilken plattform eller socket denne greiene her havner på? Har lurt på å bytte ut min I5 750 med et Sandy Bridge oppsett.

 

Spørsmålet da er om jeg kan beholde min fine Corsair 1600 vengance ram eller om jeg må ut å kjøpe nye brikker. DErfor lurte jeg på hvilken socket denne festen skal være på.

Lenke til kommentar

Billigste Intel sekskjernen vil koste 6000,-? Da blir det spennende å se priser på AMD sin 8 kjernede Bulldozer.

 

ja, disse vil kjøre med socket 1155, som mange har trudd 2011 socket, men det er nokk litt feil, sandy bridge-e vil kjøre 1155 socket

Hvor får du det fra? SB-E har vært myntet på LGA2011, arvtakeren til LGA1366.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Drøye priser her. Tipper jeg går for inngangsporten og kjører på med masse ram. CPU'ene per i dag yter som små tornadoer, så det er vel ikke der ytelsesforskjellen ligger.

 

Værtfall ikke for "mannen i gata" konfigen som gjerne vil ha noe mer enn 1155 sockelen kan tilby.

 

Du bruker vel 1156? 1155 hadde nok vært en grei oppgradering for deg, men tror det lønner seg å vente på Bulldozer.

Lenke til kommentar

Dette er sokkel 2011 ja, ikke 1155 og er ekstrem varianten.

Det vil si at disse er laget for entusiastene og er ikke ribbet for PCI-E lanes som 1155 plattformen er i tilegg til 4 kanals minne.

Resultatet blir nok svindyre hovedkort grunnet kompleks PCB (Dette var en av årsakene til at 1366 hovedkort var dyre i begynnelsen) i tilegg til at Intel vil nok ta seg godt betalt for X79 brikkene (Intel tok 75 USD per BRIKKE for X58) i tilegg så om CPUene blir billige, forvent hovedkort i 3k og 4k klassen.

Lenke til kommentar

Vi får håpe at det på sikt vil dukke opp noen hexacores beregnet på upper-mainstream segmentet også. Så lenge vi får en ulåst K modell vel og merke... :)

 

-Stigma

Jeg tipper AMD sine "bulldozers" blir mer "mainstream".

 

Mulig. Det er enda veldig mye usikkert rundt Bulldozer.

Hvis så blir tilfelle ihvertfall så høres det veldig merkelig ut om Intel vil tillate at konkurrenten sitter igjen med slags monopol i praksis på CPUer med mer enn 4 kjerner i et prissegment som normale folk faktisk kan kjøpe.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Mulig. Det er enda veldig mye usikkert rundt Bulldozer.

Hvis så blir tilfelle ihvertfall så høres det veldig merkelig ut om Intel vil tillate at konkurrenten sitter igjen med slags monopol i praksis på CPUer med mer enn 4 kjerner i et prissegment som normale folk faktisk kan kjøpe.

-Stigma

Monopol? På hvilken måte?

 

Mener du at denne eksisterende prosessoren til 1200,- skaper et slikt monopol?

"AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz Socket AM3 Box"

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Mulig. Det er enda veldig mye usikkert rundt Bulldozer.

Hvis så blir tilfelle ihvertfall så høres det veldig merkelig ut om Intel vil tillate at konkurrenten sitter igjen med slags monopol i praksis på CPUer med mer enn 4 kjerner i et prissegment som normale folk faktisk kan kjøpe.

-Stigma

Monopol? På hvilken måte?

 

Mener du at denne eksisterende prosessoren til 1200,- skaper et slikt monopol?

"AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz Socket AM3 Box"

 

Nja, på en måte gjør den det - men jeg føler det ihvertfall som at den ikke nødvenigvis er like stor trussel da den ikke er i nærheten av å klare seg i kjerne-for-kjerne ytelse. Men ja, AMD har jo pr. dags dato egentlig monopolet på rimelige CPUer med "veldig mange" kjerner og dermed det naturlige valget for de få områdene som faktisk benytter slik multithreading fullt ut.

 

Når jeg sier "monopol" i disse sammenhengene så mener jeg da å være i en posisjon der det kun er èn av produsentene som sees på som et bra valg for en viss applikasjon. F.eks. Intel pr. dags dato er det "eneste rette" valget om du trenger en top-end CPU med maksimal ytelse pr. kjerne (som en typisk high-end spillPC). AMD henger med, men det er pga. prisingen deres og ikke fordi ytelsen er like bra (på det spesifikke området ihvertfall).

 

Med Bulldozer dog - om AMD da kan komme opp i en lignende ytelse-pr-kjerne som Intel igjen (hvilket selvfølgleig er uklart enda), og i tillegg ha billige hexa/octocore produkter tilgjengelig, så blir det fort vanskelig å forklare hvorfor man skal kjøpe Intel, når AMD kan konkurrere på alle områdene, og gjerne slenge på 2 cores ekstra i forhold til Intel også...

 

Men for all del, jeg er jo ingen markedsanalyst så dette er bare min "feel" på situasjonen. Jeg har ingen illusjoner om at Intel faktisk tenker over situasjonen på samme måte som jeg gjør. Faktisk hadde jeg blitt rimelig overrasket om de gjorde det ;)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Drøye priser her. Tipper jeg går for inngangsporten og kjører på med masse ram. CPU'ene per i dag yter som små tornadoer, så det er vel ikke der ytelsesforskjellen ligger.

 

Værtfall ikke for "mannen i gata" konfigen som gjerne vil ha noe mer enn 1155 sockelen kan tilby.

 

Du bruker vel 1156? 1155 hadde nok vært en grei oppgradering for deg, men tror det lønner seg å vente på Bulldozer.

 

Nja, jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle oppgradere til Sandy Brigde da jeg har en Core i5 750 pr nu. Høres ganske ufornuftig ut da prisen og oppgraderingen ikke vil svare til eventuelle forvetninger om økt ytelse i systemet. Kanskje i spill og sånn, men da kan jeg heller oppgradere mitt HD6870 til et GTX570 el.no

 

Årsaken til å snuse på neste plattform er fordi jeg vil ha større minnebus og bruke maskinen mer som workstation, slik jeg gjør i dag. Og at jeg får kul maskinvare. Rett og sletten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...