Gå til innhold

AMDs nye topp-prosessor kun 8 uker unna?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De nye 8-kjernene skulle vel blitt lansert rundt 20. juni, men ble utsatt i siste liten på grunn av at de ville lage en ny stepping først. Dermed ble det utsatt med ca et par måneder og da er jo september det mest realistiske av -ember-månedene.

Det var aldri noen lanserings dato for Bulldozer.

Det eneste som AMD hadde annonsert var "2011".

 

Det er mulig de har annonsert at det skulle være "H2 2011", men ikke noe mer presist.

Alt annet har vært rykter.

Lenke til kommentar

Ytelse/pris kombinert med effekt(varmeutvikling) vil nok være mye viktigere faktorer å konkurrere på. Intel har for eksempel økonomiske muskler nok i massevis til taktisk prisdumping i det aktuelle ytelsesjiktet for å presse AMD av veien. Vi får se hvor mye prisdumping de tør å gjøre før det blir for åpenbart i strid med konkurranselover rundt om kring i verden.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ytelse/pris kombinert med effekt(varmeutvikling) vil nok være mye viktigere faktorer å konkurrere på. Intel har for eksempel økonomiske muskler nok i massevis til taktisk prisdumping i det aktuelle ytelsesjiktet for å presse AMD av veien. Vi får se hvor mye prisdumping de tør å gjøre før det blir for åpenbart i strid med konkurranselover rundt om kring i verden.

Vel, forrige gang AMD hadde overtaket, så kostet topp-prosessoren 3.000kr, ikke 10.000kr som nå, så det er jo bare å håpe at AMD slår til.

 

Personlig så bryr jeg meg mindre om en 8-core, det er få ting jeg gjør i dag som krever mer enn en dual-core. Det er mao single-core ytelsen jeg er mest spent på.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig spent på hvordan resultatet blir. Ytelsen per kjerne er trolig dårligere enn Intel sine konkurrenter, men flerkjerneytelsen sies å være bedre i forhold til pris. Jeg tror det er dèr AMD vil skinne, altså ytelse vs pris.

 

Nå er jeg ikke skikkelig opdatert på dette, så skyt meg om jeg sier feil.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Personlig så bryr jeg meg mindre om en 8-core, det er få ting jeg gjør i dag som krever mer enn en dual-core. Det er mao single-core ytelsen jeg er mest spent på.

Det meste av programvare bruker en enkelt kjerne. Jeg regner med det gjelder ca halvparten i mitt tilfelle. Noe bruker 2-4 kjerner effektivt. Jeg regner med det er ca kvartparten av programvaren i mitt tilfelle. Den siste kvartparten er veldig tørst på antall kjerner og er med dagens kjernetall praktisk talt umettelig. Dvs. at 8 kjerner kommer godt til sin rett. For å vurdere hvilke prosessorer jeg skal kjøpe så vektlegger jeg derfor de ulike kategoriene av ytelse henholdsvis 50%, 25% og 25%. Jeg regner med AMDs nye 8-kjerner vil gjøre det middels bra på enkeltrådytelse takket være TC, svært bra på 2-4 tråder siden hver tråd får ressursene fra et kjernepar, mens 8-tråder vil gjøre det litt dårlig sammenlignet med Intel 8-kjerner, men det gjør lite siden Intel ikke kan tilby 8 kjerner i samme prisklasse. Intels 4-kjerner med hyperthreading slått på regner jeg med er ganske mye dårligere enn AMDs 8-kjerner.

 

Det er i hvert fall mine forventninger. Hvordan ytelsen faktisk blir er jeg sikkert like spent på som dere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Personlig så bryr jeg meg mindre om en 8-core, det er få ting jeg gjør i dag som krever mer enn en dual-core. Det er mao single-core ytelsen jeg er mest spent på.

Det meste av programvare bruker en enkelt kjerne. Jeg regner med det gjelder ca halvparten i mitt tilfelle. Noe bruker 2-4 kjerner effektivt. Jeg regner med det er ca kvartparten av programvaren i mitt tilfelle. Den siste kvartparten er veldig tørst på antall kjerner og er med dagens kjernetall praktisk talt umettelig. Dvs. at 8 kjerner kommer godt til sin rett. For å vurdere hvilke prosessorer jeg skal kjøpe så vektlegger jeg derfor de ulike kategoriene av ytelse henholdsvis 50%, 25% og 25%. Jeg regner med AMDs nye 8-kjerner vil gjøre det middels bra på enkeltrådytelse takket være TC, svært bra på 2-4 tråder siden hver tråd får ressursene fra et kjernepar, mens 8-tråder vil gjøre det litt dårlig sammenlignet med Intel 8-kjerner, men det gjør lite siden Intel ikke kan tilby 8 kjerner i samme prisklasse. Intels 4-kjerner med hyperthreading slått på regner jeg med er ganske mye dårligere enn AMDs 8-kjerner.

 

Det er i hvert fall mine forventninger. Hvordan ytelsen faktisk blir er jeg sikkert like spent på som dere.

Hva er TC?

 

Vet ikke hva du driver på med, men jeg har 0 applikasjoner som drar noen praktisk nytte av mer enn 4 tråder. Det eneste jeg driver med som bruker 4 tråder blir vel evt spill...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvor mye vil denne koste sånn omtrent?

Toppmodellen: antagelig rundt 3000 kr

Den rimeligste 8-kjerneren: antagelig rundt 2000 kr

Den rimeligste 4-kjerneren: antagelig rundt 1300 kr

 

Hva er TC?
Turbo Core. Funksjonen som klokker opp prosessoren med 600 MHz (muligens 1 GHz) dersom TDP, temperaturer og belastning med få tråder tillater det.
Lenke til kommentar
Vet ikke hva du driver på med, men jeg har 0 applikasjoner som drar noen praktisk nytte av mer enn 4 tråder. Det eneste jeg driver med som bruker 4 tråder blir vel evt spill...

Videoredigering, folding, dekoding, bildebehandling, 3D modellering, pakking av filer, multitasking (og kombinasjon av nevnte), spill (?) osv. er vel blant annet ting som utnytter flere kjerner. I tillegg avspilling av høyoppløste videofiler kan vel dra god nytte av flere kjerner når du bruker en renderer som krever mye ytelse. Men når det gjelder programvare som bruker mer enn 4 kjerner så er vel listen godt begrenset.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...