Gå til innhold

Refleksjon: Altmuligmaskinen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant lesning, og jeg er mye enig.

 

Men det finnes gode grunner til å la spesial-dingsene gjøre kun en jobb som de til gjengjeld gjør bra:

  • Et godt kamera trenger faktisk god optikk. Og det tar mer plass enn man har lyst til å ha i lomma.
  • En spillemaskin som en PSP eller Lite har de fysiske kontrollene vi ikke vil ha på telefonene våre.
  • Lesebrett som Kindle fungerer utmerket i sollys. En "pad" er i praksis fullstendig ubrukelig.
  • Som nevnt er batteritiden i telefonene våre allerede så dårlig at putter vi mer teknologi i dem må vi snart belage oss på å lade 3-4 ganger til dagen... Ikke akkurat et ønskelig scenario.

 

Så det er nok fremdeles et stykke igjen før du går rundt med den ultimate dingsen i lomma. Men jeg begynner å snu på det valget. Jeg hadde tidligere som håp å gjøre mest mulig ut av mobilen min, som nevnt bilder, navigasjon, lesing, spilling og så videre. Men i den virkelige verden regner jeg med at det fremdeles går flere år til jeg får batteritid som gjør at jeg ikke trenger å lade hver natt, får optikk som gjør at jeg kan kvitte meg med speilreflekskameraet, får en skjerm som faktisk er behagelig å bruke i sollys, og er liten nok til at den faktisk er med over alt men samtidig så diger at jeg får et fysisk qwerty-tastatur som er behagelig å skrive på.

 

 

Trenger nok laptop noen år til. Heldigvis har jeg en god en, i tillegg til alle dingsene.

Lenke til kommentar

Selv om smarttelefoner kommer til å datakraften til dagens laptoper om ikke usannsynlig lenge, så tror jeg ikke det kommer til å være en direkte erstatning mtp. at også laptoper vil utvikle seg samtidig som teknologi i smarttelefoner utvikler seg. Dessuten er mye av ideen bak en smarttelefon blant annet effektivitet ved å ha store muligheter, og du vil aldri kunne få like store muligheter med touch som du har med en fullverdig tastatur med en full HD-skjerm på en laptop for veldig mange ting.

 

Gleder meg dog til vi alle har laptoper med SSDs og er like tynne som Macbook Air eller den kommende Asus UX21.

Lenke til kommentar

For min del har min telefon (galaxy s1) utkonkurrert vekkerklokken, kalenderen og mp3/radio spilleren. Resten som gps og kamera kommer den aldri til og ta over, til det er mitt kamera og gps en min for perfekt. Men hvem vet, kanskje en tab vil utkonkurrere min laptop og en tv mottager med visning direkte på vegg vil bli lagt til min lille fremtidige duppedings. Mullighetene er enorme bare man ser seg om og ingen vet vet hva produsentene finner på. Noe som sikkert gjør at jeg kjøper sII og sIII osv.....

Lenke til kommentar

iPhone 4 er det mest populære kameraet som folk bruker på flicker.

Ja, det er en trist verden vi lever i. 2005-2015 er tiåret hvor det kommer til å bli tatt mest og dårligst bilder.

 

Jeg kjenner folk som dokumenterer sine og sine barns liv med mobiltelefoner. Jajamensann, det blir kjekt å se gjennom om 20 år...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

iPhone 4 er det mest populære kameraet som folk bruker på flicker.

Det forteller egentlig mer om menneskene enn produktet. På ferie nylig så jeg flere som dokumenterte hele turen med en iPhone. Ja, den tar bilder som egner seg til å dokumentere, men er de bra? Nei. Til det er optikken altfor dårlig.

 

Frykter også at fremtiden vil være preget av mange som savner bilder fra fortiden, fordi de kun hadde det liggende på den mobilen de mistet, ble frastjålet eller rett og slett glemte å ta ut bildene av før de kastet den.

Lenke til kommentar

iPhone 4 er det mest populære kameraet som folk bruker på flicker.

Ja, det er en trist verden vi lever i. 2005-2015 er tiåret hvor det kommer til å bli tatt mest og dårligst bilder.

 

Jeg kjenner folk som dokumenterer sine og sine barns liv med mobiltelefoner. Jajamensann, det blir kjekt å se gjennom om 20 år...

 

Eh, så du syntes det er meningsløst å se på bilder fra dine foreldres (og kanskje din egen avhengig av hvor gammel du er) barndom fordi bildekvaliteten er så som så? Jeg er født i -87, og bildene fra den tid er alt annet enn gode. Det viktigste er likevel ikke at bildene er sylskarpe og har en perfekt fargegjengivelse, men at de faktisk blir tatt i utgangspunktet. Det blir nok tatt langt flere bilder av både hverdagslige og høytidelige hendelser nå som vi går rundt med et kamera i lommen til enhver tid. Sånn sett tror jeg at iPhone 4, og forøvrig alle andre telefoner som det blir tatt bilder med, beriker vår fremtidig nostalgi.

Lenke til kommentar

iPhone 4 er det mest populære kameraet som folk bruker på flicker.

Det forteller egentlig mer om menneskene enn produktet. På ferie nylig så jeg flere som dokumenterte hele turen med en iPhone. Ja, den tar bilder som egner seg til å dokumentere, men er de bra? Nei. Til det er optikken altfor dårlig.

 

Frykter også at fremtiden vil være preget av mange som savner bilder fra fortiden, fordi de kun hadde det liggende på den mobilen de mistet, ble frastjålet eller rett og slett glemte å ta ut bildene av før de kastet den.

 

Så fint at iTunes tar backup av alle bildene hver gang du syncer telefonen da. Jeg vil tro at tapte bilder er et mindre problem med iPhone enn hva det er med et gjennomsnittlig kompakt digitalkamera. For iPhone-eiere sin del vil nok dette problemet bli enda mindre med iCloud.

 

Som jeg nevnte i posten over, selv kameraet på iPhone 4 er bedre enn de fleste kamera som ble brukt av vanlige folk for 15 år siden. Spiller det virkelig noen rolle om man ikke drar med seg et speilreflekskamera på samtlige turer man er på? Jeg syntes det blir så fjollete med dere som skal kritisere hvilket kamera andre mennesker bruker til å dokumentere sin fritid med. Kommentaren din "Det forteller egentlig mer om menneskene enn produktet." vil jeg faktisk si forteller mer om deg enn hva det gjør om de som ikke drar med seg et D90 på stranden for å ta bilder av ungen. Som om du er et übermensch fordi du bruker speilrefleks. Lavmål kaller jeg det. :roll:

Endret av LordErik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

iPhone 4 er det mest populære kameraet som folk bruker på flicker.

Det forteller egentlig mer om menneskene enn produktet. På ferie nylig så jeg flere som dokumenterte hele turen med en iPhone. Ja, den tar bilder som egner seg til å dokumentere, men er de bra? Nei. Til det er optikken altfor dårlig.

 

Frykter også at fremtiden vil være preget av mange som savner bilder fra fortiden, fordi de kun hadde det liggende på den mobilen de mistet, ble frastjålet eller rett og slett glemte å ta ut bildene av før de kastet den.

 

Så fint at iTunes tar backup av alle bildene hver gang du syncer telefonen da. Jeg vil tro at tapte bilder er et mindre problem med iPhone enn hva det er med et gjennomsnittlig kompakt digitalkamera. For iPhone-eiere sin del vil nok dette problemet bli enda mindre med iCloud.

 

Som jeg nevnte i posten over, selv kameraet på iPhone 4 er bedre enn de fleste kamera som ble brukt av vanlige folk for 15 år siden. Spiller det virkelig noen rolle om man ikke drar med seg et speilreflekskamera på samtlige turer man er på? Jeg syntes det blir så fjollete med dere som skal kritisere hvilket kamera andre mennesker bruker til å dokumentere sin fritid med. Kommentaren din "Det forteller egentlig mer om menneskene enn produktet." vil jeg faktisk si forteller mer om deg enn hva det gjør om de som ikke drar med seg et D90 på stranden for å ta bilder av ungen. Som om du er et übermensch fordi du bruker speilrefleks. Lavmål kaller jeg det. :roll:

 

Helt enig :)

Lenke til kommentar

Eh, så du syntes det er meningsløst å se på bilder fra dine foreldres (og kanskje din egen avhengig av hvor gammel du er) barndom fordi bildekvaliteten er så som så? Jeg er født i -87, og bildene fra den tid er alt annet enn gode. Det viktigste er likevel ikke at bildene er sylskarpe og har en perfekt fargegjengivelse, men at de faktisk blir tatt i utgangspunktet. Det blir nok tatt langt flere bilder av både hverdagslige og høytidelige hendelser nå som vi går rundt med et kamera i lommen til enhver tid. Sånn sett tror jeg at iPhone 4, og forøvrig alle andre telefoner som det blir tatt bilder med, beriker vår fremtidig nostalgi.

Det er ikke det at jeg ikke bruker mobilkameraet når jeg ikke har et bedre et for hånden, det gjør jeg jo. Og da får jeg et bilde mer enn hvis jeg ikke brukte det. Det er en fordel.

 

 

Kameraene har blitt bedre enn de var for 15 år siden, men er det en grunn til å generelt godta "lavere kvalitet"? Når man faktisk har tilgang til veldig rimelige, og uendelig bedre kameraer enn mobiltelefoner, ser jeg ingen grunn til å dokumentere ferier og høytider med mobiltelefoner kun fordi man "alltid har den med". Da tar man selvfølgelig med et godt kamera også! :)

Lenke til kommentar

Min android-telefon har overtatt jobben som vekkerklokke, mp3-spiller (utenom i tilfellene hvor jeg skal på langtur / ligge på stranden og ikke få sand på telefonen) gps og netbook.

Den er raskere og like praktisk å surfe på nettet med i forhold til min gamle asus eee, og her i danmark hvor google maps har navigasjon eier det jo på den fronten. Hadde det bare ikke vært for skyhøye datapriser i utlandet, hadde man ikke behøvd annen gps-programvare, men heldigvis kan det også løses med enten den innebygde i htc sense, eller ved å laste ned navigon / sygic eller lignende... :)

 

Mulig den har overtatt flere funksjoner jeg ikke tenker på akkurat nå. Den kommer aldri til å gjøre alle ting bedre, f.eks vil den ikke overta for min speilrefleks, men det er jo fysiske begrensninger man aldri vil kunne gjøre noe med. Den vil heller ikke bli min neste motorsykkel :)

Lenke til kommentar

Eh, så du syntes det er meningsløst å se på bilder fra dine foreldres (og kanskje din egen avhengig av hvor gammel du er) barndom fordi bildekvaliteten er så som så? Jeg er født i -87, og bildene fra den tid er alt annet enn gode. Det viktigste er likevel ikke at bildene er sylskarpe og har en perfekt fargegjengivelse, men at de faktisk blir tatt i utgangspunktet. Det blir nok tatt langt flere bilder av både hverdagslige og høytidelige hendelser nå som vi går rundt med et kamera i lommen til enhver tid. Sånn sett tror jeg at iPhone 4, og forøvrig alle andre telefoner som det blir tatt bilder med, beriker vår fremtidig nostalgi.

Det er ikke det at jeg ikke bruker mobilkameraet når jeg ikke har et bedre et for hånden, det gjør jeg jo. Og da får jeg et bilde mer enn hvis jeg ikke brukte det. Det er en fordel.

 

 

Kameraene har blitt bedre enn de var for 15 år siden, men er det en grunn til å generelt godta "lavere kvalitet"? Når man faktisk har tilgang til veldig rimelige, og uendelig bedre kameraer enn mobiltelefoner, ser jeg ingen grunn til å dokumentere ferier og høytider med mobiltelefoner kun fordi man "alltid har den med". Da tar man selvfølgelig med et godt kamera også! :)

 

Den selvfølgen involverer derimot å kjøpe og bære med seg en ekstra sak som ikke lenger har en unik funksjon. Riktignok en kvalitativ bedre funksjon, men ikke unik på den måten den var for kun ti år siden. For mange blir nok dette derfor litt for mye arbeid, når de tross alt kan få det de opplever som helt OK bilder med mobilen som de uansett har med seg.

 

Jeg ville selvsagt ikke dokumentert f.eks brullypet mitt med en iPhone, så jeg tar poenget ditt. Det vil nok være en plass for dedikerte og gode kamera en god stund fremover. Jeg mener likevel at det viktigste er at folk tar bilder, så får den tekniske kvaliteten av bildene heller komme i andre rekke. Den gode oppløsningen og de skarpe fargene er vel uansett ikke det som er viktig når man ser i et album?

 

Jeg syntes ihvertfall det er flott hvordan mobilen har åpnet for at vi nå tar bilder av hverdagslige hendelser i livet. Det består jo tross alt for det meste av hverdager. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den selvfølgen involverer derimot å kjøpe og bære med seg en ekstra sak som ikke lenger har en unik funksjon. Riktignok en kvalitativ bedre funksjon, men ikke unik på den måten den var for kun ti år siden. For mange blir nok dette derfor litt for mye arbeid, når de tross alt kan få det de opplever som helt OK bilder med mobilen som de uansett har med seg.

 

Jeg ville selvsagt ikke dokumentert f.eks brullypet mitt med en iPhone, så jeg tar poenget ditt. Det vil nok være en plass for dedikerte og gode kamera en god stund fremover. Jeg mener likevel at det viktigste er at folk tar bilder, så får den tekniske kvaliteten av bildene heller komme i andre rekke. Den gode oppløsningen og de skarpe fargene er vel uansett ikke det som er viktig når man ser i et album?

Jeg syntes ihvertfall det er flott hvordan mobilen har åpnet for at vi nå tar bilder av hverdagslige hendelser i livet. Det består jo tross alt for det meste av hverdager. :)

Mobilen har gjort at det blir tatt flere bilder, det er ingen tvil om det. I tillegg har den gjort at flere spiller små spill, hører mer på musikk, sjekker epost, Facebook og Twitter oftere, etc, etc etc. Du kan til og med få nesten fulle Office-pakker til smarttelefonene. Men jeg bruker den fremdeles ikke til rapportering selv om det er teknisk mulig.

 

Det viktigste poenget er at mobilen gjør mye, men ikke alt er like bra. Det meste er faktisk i beste fall "helt greit". Kameraer er ikke mer enn "OK", spilling mer en Angry Birds er begrenset, Office-arbeid er tungvindt, surfing blir lite og knotete, lesing av bøker er slitsomt, etc, etc. Hvis (eller når?) det selges flere mobiler/pad'er enn laptop'er kan fora som diskusjon.no bli nesten ubrukelige fordi brukerne ikke bidrar med mer enn "LOL lizzm" fordi noe mer er slitsomt å skrive.

 

Ikke misforstå meg! Jeg virker ganske negativ nå, men jeg simpelthen elsker at teknologien har kommet så langt. Jeg har faktisk et mobilt kontor, spill-maskin og surfepadde i lomma når jeg går ut døra. Og jeg skulle ønske meg at teknologien hadde kommet så langt da jeg var student. Men sett fra tema til tema, kan ikke mobiltelefonen erstatte laptop, lesebrett, kamera, spillemaskiner, og så videre. Enda.

Lenke til kommentar

...

 

Så fint at iTunes tar backup av alle bildene hver gang du syncer telefonen da. Jeg vil tro at tapte bilder er et mindre problem med iPhone enn hva det er med et gjennomsnittlig kompakt digitalkamera. For iPhone-eiere sin del vil nok dette problemet bli enda mindre med iCloud.

 

Som jeg nevnte i posten over, selv kameraet på iPhone 4 er bedre enn de fleste kamera som ble brukt av vanlige folk for 15 år siden. Spiller det virkelig noen rolle om man ikke drar med seg et speilreflekskamera på samtlige turer man er på? Jeg syntes det blir så fjollete med dere som skal kritisere hvilket kamera andre mennesker bruker til å dokumentere sin fritid med. Kommentaren din "Det forteller egentlig mer om menneskene enn produktet." vil jeg faktisk si forteller mer om deg enn hva det gjør om de som ikke drar med seg et D90 på stranden for å ta bilder av ungen. Som om du er et übermensch fordi du bruker speilrefleks. Lavmål kaller jeg det. :roll:

Trolling kaller jeg det. :thumbdown:

 

Forøvrig nevnte jeg ingenting om speilrefleks, av den enkle grunn at det er uvesentlig i denne sammenheng.

 

Ok, kommentaren min virket kanskje noe flåsete. Poenget er likevel at brukervennligheten ofte går på bekostning av kvaliteten. Men så er også akseptabel kvalitet subjektivt. Man trenger absolutt ingen speilrefleks for å ta gode bilder. Men de aller fleste mobiler, deriblant iPhone, gir sjelden bilder av den kvaliteten jeg ville hengt på veggen. Det finnes unntak.

 

Selvfølgelig er iPhone det mest brukte "kameraet" på flickr. Det er jo fortsatt den mobilen "folk flest" kjøper. Og ja, det er jo ikke negativt om man tar flere bilder enn man ellers ville gjort. Jeg bruker også mobilen til å ta bilder med iblant, men ikke om jeg har andre valgmuligheter. Det trenger ikke være et speilrefleks, for et (nesten) hvilket som helst lommekamera tar generelt bedre bilder enn mobilen. Et speilrefleks handler mer om interesse for foto enn ønsket om å få tatt et bilde, så den diskusjonen gidder jeg ikke begynne på her.

 

Jeg sitter med et inntrykk av at de fleste ikke synker mobilen sin veldig ofte. Faktisk tror jeg de færreste gjør det i det hele tatt. iPhone brukere er kanskje litt unntak ettersom de tross alt er "låst" fast til iTunes, på godt og vondt.

 

Kommentaren "Det forteller egentlig mer om menneskene enn produktet." er selvsagt satt på spissen. Før i tiden tok man med seg kamera på tur, og tok bilder med film. Det førte også til at bildene sjelden var tatt ukritisk, ettersom det kostet noe per bilde. I dag tas ofte bildet med mobilen på vei opp/ned av lomma, og man haster videre. Så ser man på det når kommer hjem. For ordens skyld har iPhone unektelig mye bedre kamera enn jeg har på min mobil.

 

Når det er sagt er jeg absolutt ingen motstander av å bruke mobilen i hverdagen. Bare spør kona mi. Jeg bruker den til det meste, og den har for lengst erstattet flere duppeditter, bare ikke fotokamera. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...