Gå til innhold

Test: Olympus XZ-1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt XZ-1 fra 01.03 og er rimelig imponert over dette kamera.

Nå lar jeg D300 bli hjemme når vi reiser på ferie med bare håndbagasje.

Bildekvaliteten er meget bra,og det eneste jeg mangler er naturlig vis større zoom og begrensning på auto av ISO til f.eks. 100 - 400 på auto.

Jeg valgte dette kamera grunnet bildekvalitet (lite zoom) og F.1.8. :)

Lenke til kommentar

Spesielt lysstyrken gjør at XZ-1 skiller seg litt fra de nærmeste konkurrentene som er som Canon G12, Canon S95, Nikon Coolpix P7000, Panasonic Lumix LX5 og Samsung EX1??

 

Den har jo ikke bedre lysstyrke enn Samsung EX1 da.. Men dette er jo lovende fordet :-)

Som det står:

I forhold til konkurrentene har Samsung EX1 like bra lysstyrke ved vidvinkel (24mm), men kun 3x zoom.

 

f/2.5 @24mm (112mm ekvivalent) har større blender og er mer lyssterkt enn f/2.4 @15.6mm (72mm ekvivalent). Også godt mulig XZ-1 har større blender enn f/2.4 ved 72mm ekvivalent.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Den har jo ikke bedre lysstyrke enn Samsung EX1 da.. Men dette er jo lovende fordet :-)

 

XZ-1 er noe mer lyssterkt enn EX1 på samme brennvidder, det er mulig EX1 matcher XZ-1 på 28mm, men på tele er ZX-1 bedre, det holder F2.2 til 92mm i følge Exif info, og F2.0 til 60mm. Forøvrig enig i at det ikke er store forskjellen, og som det står i artikkelen er EX1 like lyssterk på 24mm som XZ-1 på 28mm.

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd å bestille kamera fra Amazon.com? Dollaren er jo lav, men jeg lurer på om det blir trøbbel med toll og moms og slikt?!

 

(Forutsatt at vi i Norge får lov til å handle fotoapparat fra Amazon, da. For noen år siden ville ikke website'n la meg handle noe hardwaregreier fra Norge, men jeg husker ikke helt hva det var.)

Lenke til kommentar

Vurderer selv om jeg skal vente å se om prisen går litt ned eller kjøpe den nå :hmm:

Jeg har VF-2 søkeren liggende i en skuff og jeg kunne tenkt meg å få testet XZ-1 skikkelig.

 

Både Samsung EX1 og Panasonic LX5 er meget gode kameraer.

EX1 sliter litt med hastighet pga 14-bits RAW filer på over 20MB. Jeg syns det er mer å hente ut av RAW filene til EX1 kontra LX5. LX5 har mange fordeler og er klart det beste valget etter min mening(mulig jeg skifter mening etter å ha testet XZ-1).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...