Gå til innhold

DLC-bråk rundt BioShock 2 (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha :p

 

Sleipt, men ikke uventet :p

 

Hele DLC-konseptet er temmelig sleipt (med mindre man snakker om store pakker (som de til GTA, Fallout osv)).

 

Edit: DLC i seg selv er ikke sleipt - men de småpakkene som de selger til de fleste spill om dagen er det :p Sånn som denne greia her :p

Endret av Decreeofj
Lenke til kommentar

Storm i et vannglass.

 

Dette har blitt gjort i et mange titler. Burnout: Paradise var et av dem.

 

Om du kjøper et produkt kan den forsatt inneholde kode eller funksjonalitet som du må

betale for å oppgradere til. Ingenting sleipt ved dette. Det er dette folk har en overraskende vanskelighet med å forstå: Man kjøper ikke et visst antall bytes, man kjøper muligheten til å bruke et produkt eller en løsning.

 

//T

Lenke til kommentar

Er ikke akkurat overrasket, men det som gjør meg skeptisk til DLC pakker er jo hvordan dette gjør at produsentene kan bare kutte ut ting fra spillene som kunne vært klart til launch, fordi de kan tjene et par millioner ekstra med å lansere det et par uker etter spillet har kommet ut.

Lenke til kommentar

Storm i et vannglass.

Det er dette folk har en overraskende vanskelighet med å forstå: Man kjøper ikke et visst antall bytes, man kjøper muligheten til å bruke et produkt eller en løsning.

 

Det stemmer, men diskusjonstemaet er nå heller om utviklere bevist faser ut deler av produktet og lanserer det som en "revolusjonerende DLC pakke" for å skrape inn ytterligere penger. Det er kanskje ikke ulovlig (med mindre en ser på basisspillet som ikke spillbart uten en påtvungen utvidelse), men det er moralsk forkastlig. Jeg støtter spillere som er oppegående nok til å gi beskjed, kanskje tilogmed gjøre noe for å forsøke å begrense utviklingen.

Lenke til kommentar

Jeg her vanvittig tilhenger av DLC! Før i tiden måtte utviklerne lage store expansion packs som de het den gangen, disse måtte deretter distribueres til butikkene med alle de ekstrakostnader det medførte. PGA av den enorme risikoen det var å lansere expansion packs, spesiellt til spill som kanskje ikke hadde solgt så godt, så ble MANGEN expansion packs vraket. kjempedumt for de som faktisk likte spillet..

 

I disse dager er det mye billigere å lansere "expansion packs", prisene går ned, samtidig som folk ikke må i butikken for å skaffe dem, terskelen for å kjøpe dem blir dermed mye lavere.

 

DLC ER SJEFS! Jo mer jo bedre.. ta et spill som feks Dragon Age som jeg elsker, jo mer DLC jeg får jo bedre, jeg vil ikke vente flere år før jeg får noe ekstra.

 

Ang denne saken; Kjøper du windows7 så er jo alle versjoner på platen, selv Ultimate versjonen til 4-5000 kroner, men du har bare kjøpt rettighet/lisens til å bruke Home edition feks.. Føler det er litt irrelevant om det ligger på platen eller ikke.. alternativt hadde den blitt liggende på deres servere og en måtte brukt mer tid på å laste den ned.

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar

Ang denne saken; Kjøper du windows7 så er jo alle versjoner på platen, selv Ultimate versjonen til 4-5000 kroner, men du har bare kjøpt rettighet/lisens til å bruke Home edition feks.. Føler det er litt irrelevant om det ligger på platen eller ikke.. alternativt hadde den blitt liggende på deres servere og en måtte brukt mer tid på å laste den ned.

Kan egentlig ikke sammenlignes, da Microsoft gjør dette for å spare penger fordi alle diskene er like i stedet for å bruke ekstra penger på å trykke forskjellige disker.

 

DLC er helt greit, og personlig gidder jeg ikke bry meg med det. Hverken om det er gratis eller om det koster noe. Men om DLC begynner å gå ut over kvaliteten på spillet som blir utgitt, da syns jeg det har gått for langt.

Lenke til kommentar

Haha, fantastisk. Ikke veldig overraskende dette her. DLC er kynisk til tusen, men det finnes jo tydeligvis en del fanatikere som kjøper alt rått, uten å stille spørsmål, så da kommer de nok til å fortsette med dette, dessverre.

Det er vel å dra den litt langt. Noen spill liker jeg fantastisk godt, og er villig til å betale litt ekstra for dem. Jada, jeg vet det er billigere å laste det ned fra en eller annen bukt, men det er ikke det det handler om. Det går sikkert an å argumentere for at akkurat den bukta er grunnen til at utviklerene trenger å spa inn kronene et annet sted.

 

Jeg er ikke udelt positiv, og det er sikkert et system som kan bli misbrukt ganske hardt. Men jeg takker og bukker for kommende tillegg til både Mass Effect 2 og Dragon Age. Så får jeg eller bla opp en pris tilsvarende en burgertallerken om det er det om å gjøre.

Lenke til kommentar

Godt sagt Fenixen.

Siden flere av spillene som inneholder DLC på original CDen for at det skal benyttes i multiplayer kjøper jeg argumentasjonen til utviklerne.

Og du kan jo tross alt velge. Dersom dette betyr mer innhold på mine favorittspill, I am all for it! Jeg hadde betalt noen kroner for Stainless Steel jeg :)

Derimot disse tulle DLCene med sprites kun føler jeg er vel spekulativt. Tenker da på f.eks HOI3 sprites. At moddere lager unifromer er topp..at utvikler gjør det som DLC ser jeg ikke helt verdien av.

 

Edit: trykkleifer. Dårlig formulering får bare stå :)

Endret av CWH
Lenke til kommentar

Når det gjelder DLC til spill er det en litt annen sak enn Windows 7, vil jeg mene. DLC er kjempegreit for å slippe spilmateriale som ikke rakk og bli ferdig til release, eller for tilleggspakker som utvikles litt uavhengig av hovedspillet.

Her er det snakk om DLC som ikke er DLC - det er nemlig allerede ferdig, og befinner seg på spillplata. Da synes jeg det er helt feil å selge det på nytt. Har jeg kjøpt et spill vil jeg ikke ha med ekstramateriale som funker om jeg betaler litt ekstra. Det synes jeg er teit.

Lenke til kommentar

Synes nå dette bare er dårlig formulering av spillselskapet ikke noe annet. Hadde de bare formulert seg litt anderledes tror jeg ikke noen hadde blunka. Hvis de hadde sagt at dette var "ekstra funksjoner" du kunne låse opp med å betale noen kroner hadde det blitt mye mindre bråk.

 

Når det kommer til DLC synes jeg dette er en grei ting i grunnen. De av oss som har lyst på en litt bedre spillopplevelse kan få lov til å punge ut litt ekstra, det er jo tross alt valgfritt.

Når det er sagt er jeg ingen fan av DLC contenten til The Sims 2.

Her føler jeg du får alt for lite i forhold til hva det koster <_<

Lenke til kommentar

Kjenner jeg er litt småkritisk til at man skal betale for noe som er der når spillet blir lansert. Da kjøper man jo gjerne spillet, og det er sannsynligvis ikke billig en gang. Dersom noe blir ferdig i tiden mellom da platene går til trykk og lansering, kan det jo være en gratis DLC (eks. The Stone Prisoner i DA:O).

 

Det bør ta litt tid før man begynner å selge tilleggspakker, ellers virker det veeeeldig overlagt. Noe det dessverre sannsynligvis også er.

 

Men konseptet med DLC'er er jeg absolutt for, så lenge det er nytt innhold, og ikke originalinnholdet spedd ut over tid. Da burde spillet kosta 100 spenn i utgangspunktet, og det gjør det sikkert ikke.

Lenke til kommentar

Når noe kommer som DLC føler jeg at jeg burde laste ned ekstra innhold. Hvis det allerede er på platen, som er en del av produktet jeg som en forbruker har kjøpt, har jeg all rett til å bruke det gratis. Dessverre blir det ikke sett på likt fra andre perspektiver. De har deres grunner, jeg har mine. Men det er ikke verre enn å ikke kjøpe det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...