Gå til innhold

Microsoft klager Google inn til EU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikke en aprilspøk, har vert ute i nyhetene i noen dager allerede, og grunnen til at de klages inn for EU er nok såpass enkel som at regelverket er strengere i EU enn i USA.

Samt at EU historisk sett har vist at de ikke nøler mange sekundene med å ilegge firma fra USA milliardbøter bare for å styrke sin egen økonomi. EU går dundrende underskudd, da er det greit å hente litt penger fra google...

Lenke til kommentar

Og hvem vet vel mer om hva som er antitrust enn Microsoft? ;)

 

Og om Google faktisk blokkerer Youtube for Bing så er jo det uten tvil noe som bør sees nermere på. En bør se de første minuttene av gårsdagens Windows Weekly for litt mer info. Det hørest ut som om MS har en sak.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

Hva har det med saken å gjøre? Det Microsoft klager på er at WP7 ikke får tilgang på den samme metadataen som Android og IOS får. Og at Bing ikke får indexere Youtube på lik linje med Google.

 

Det eneste som er komisk er at Google fortsatt får skryt for å være åpne og vennlige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uten noe videre innsikt i det, så:

 

- Klarer Microsoft ikke indeksere Youtube-innhold

 

- Microsoft lager OS, men er ikke kompetente til å indeksere web-innhold.

 

Hallo!! Henger ikke på greip.

 

Spørs om ikke dette er dagens Aprilspøk. Men, det var vel ikke eneste kandidat på HW.no websiden dette. Spinnende bilder med musikk attåt. :hmm: på alle artiklene. Var det bare den effekten som var årets Aprilspøk, og alle artiklene er helt troverdige? :D

Lenke til kommentar

Som sagt så er ikke dette en aprilspøk. Og om Google blokkerer Bing så har det ingenting å si om Microsofts kompetanse. Om dette faktisk stemmer er en annen sak, men om det gjør det så kommer nok Google til å få litt "pisk på pung" fra EU.

 

Microsoft fikk jo svi for at de bundlet software med sitt OS, da skulle det bare mangle om ikke Google blis straffet enda hardere. Om det stemmer så er det jo på nivå med at Microsoft skulle blokkert tredjeparts nettlesere og mediespillere fra å bli installert på Windows.

Lenke til kommentar

Hva har det med saken å gjøre? Det Microsoft klager på er at WP7 ikke får tilgang på den samme metadataen som Android og IOS får. Og at Bing ikke får indexere Youtube på lik linje med Google.

 

Det eneste som er komisk er at Google fortsatt får skryt for å være åpne og vennlige.

 

 

Forsåvidt enig akkurat her.

Google må få fingeren ut og være like åpen for alle, uavhengig av om det er Apple / Android eller Microsoft som benytter seg av sidene deres.

 

 

Lenke til kommentar

Som sagt så er ikke dette en aprilspøk. Og om Google blokkerer Bing så har det ingenting å si om Microsofts kompetanse. Om dette faktisk stemmer er en annen sak, men om det gjør det så kommer nok Google til å få litt "pisk på pung" fra EU.

 

Microsoft fikk jo svi for at de bundlet software med sitt OS, da skulle det bare mangle om ikke Google blis straffet enda hardere. Om det stemmer så er det jo på nivå med at Microsoft skulle blokkert tredjeparts nettlesere og mediespillere fra å bli installert på Windows.

Men, artikkelen forklarer lite hvordan det er Google holder de andre ute fra å indeksere Youtube-innhold. Synes det er en mangel ved artikkelen.

 

Det er jo helt normalt at bedrifter beskytter seg med f.eks. ASP-kodete sider (forøvrig ett Microsoft-produkt det), slik at en ikke kan kopiere innhold fra siden så enkelt.

 

Jeg ser ikke det helt store problemet, med at Google ønsker å beskytte sine interesser.

 

Er det virkelig umulig for Microsoft å få til å indeksere, eller er de bare late? Det er det jeg ønsker svar på etter å ha lest om denne saken.

 

Tipper likevel det årets aprilspøk jeg. Får se om de røper hva som var aprilspøkene i morgen. :thumbup:

 

Forøvrig synes jeg dette med søksmål går litt langt til tider. Hva med det "gode forliket". Om Google skulle få øynene opp for at de har tråkket på noen, så er det jo ikke særlig vanskelig å fikse på det, og heller betale en mindre sum, enn at de skal trekke det for retten. Har EU noen form for forliksordning i slike saker?

Endret av G
Lenke til kommentar

Som sagt så er ikke dette en aprilspøk. Og om Google blokkerer Bing så har det ingenting å si om Microsofts kompetanse. Om dette faktisk stemmer er en annen sak, men om det gjør det så kommer nok Google til å få litt "pisk på pung" fra EU.

 

Microsoft fikk jo svi for at de bundlet software med sitt OS, da skulle det bare mangle om ikke Google blis straffet enda hardere. Om det stemmer så er det jo på nivå med at Microsoft skulle blokkert tredjeparts nettlesere og mediespillere fra å bli installert på Windows.

Men, artikkelen forklarer lite hvordan det er Google holder de andre ute fra å indeksere Youtube-innhold. Synes det er en mangel ved artikkelen.

 

Det er jo helt normalt at bedrifter beskytter seg med f.eks. ASP-kodete sider (forøvrig ett Microsoft-produkt det), slik at en ikke kan kopiere innhold fra siden så enkelt.

 

Jeg ser ikke det helt store problemet, med at Google ønsker å beskytte sine interesser.

 

Er det virkelig umulig for Microsoft å få til å indeksere, eller er de bare late? Det er det jeg ønsker svar på etter å ha lest om denne saken.

 

Tipper likevel det årets aprilspøk jeg. Får se om de røper hva som var aprilspøkene i morgen. :thumbup:

 

Forøvrig synes jeg dette med søksmål går litt langt til tider. Hva med det "gode forliket". Om Google skulle få øynene opp for at de har tråkket på noen, så er det jo ikke særlig vanskelig å fikse på det, og heller betale en mindre sum, enn at de skal trekke det for retten. Har EU noen form for forliksordning i slike saker?

 

Som sagt så er det ikke noen aprilspøk, saken er ikke ny i dag, kilden er f.eks. datert i går.

 

http://www.bbc.co.uk/news/technology-12918059

 

og Microsoft selv hadde en blogpost den 30.

 

http://blogs.technet.com/b/microsoft_on_the_issues/archive/2011/03/30/adding-our-voice-to-concerns-about-search-in-europe.aspx

 

Hvor bl.a. dette står:

 

Unfortunately, Google has refused to allow Microsoft’s new Windows Phones to access this YouTube metadata in the same way that Android phones and iPhones do. As a result, Microsoft’s YouTube “app” on Windows Phones is basically just a browser displaying YouTube’s mobile Web site, without the rich functionality offered on competing phones. Microsoft is ready to release a high quality YouTube app for Windows Phone. We just need permission to access YouTube in the way that other phones already do, permission Google has refused to provide.

 

Det er greit nok at man ønsker å beskytte sin data, men Google og Youtube er to forskjellige produkter, og da kan de ikke sperre ute Bing fra å indeksere Youtube.

 

Blogosten er lang, men om man leser den så er det lett å forstå hvorfor Microsoft klager. Det Google driver med er åpenbart konkuransevridende virksomhet. Og når Microsoft har vert i kontakt med Google, men fått nei, så er nok eneste løsningen å "løpe til pappa" slik mange har gjort med Microsoft før.

Endret av hvakrg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

* Bing klarer ikke å indeksere Youtube-innhold.

* Youtube fungerer ikke skikkelig med smarttelefoner fra Microsoft.

* Google kontrollerer tilgang til digitaliserte bøker.

* Google hindrer annonsører fra å fritt disponere egne data

* Oppfordrer webutviklere til kun å bruke Google-søkemotor på sine nettsider.

Om Google går aktivt inn for å sette stopper for MS (og andre konkurrenter) i et par av disse punktene, så ser det ut til at MS har en sak, og må si meg enig i at dette er feil holdning av Google. Selv har jeg alt for liten kunnskap til å trekke noen konlklusjoner på om dette stemmer eller ikke og hvilket utfall det vil ha for MS der punktene stemmer, så venter heller litt til vi får flere tilbakemeldiger fra Google og MS, samt at noen analytikkere uttaler seg før jeg trekker noen konklusjon.

 

Uansett, en del av disse punktene faller jo kun tilbake på MS, sett fra et noe annet perspektiv. MS anbefaler f.eks bedrifter (mtp det siste punktet der) å kun bruke MS Office, og lagde en lang reklame om hvor dårlig Open Office var, fremfor å fokusere på MS Office. MS låser også selv (mtp de to første der, om det stemmer) en del kunder til Windows med sine protokoller, formater og løsninger, noe som gjør det vanskeligere for de som ønsker å benytte andre operativsystemer eller annen programvare på Windows. Angående punkt 3 der, så synes jeg egentlig at MS har kontrollert nokså mye av IT-markedet med Windows, både når det kommer til programvare og medfølgende OS hos PC-produsenter.

Lenke til kommentar

Er enig i at vi må vente og se litt mer før vi trekker endelige konklusjoner, men det er strengta tatt ganske stor forskjell på det å promotere egne produkter og rakke ned på konkurrenter til det å sperre konkurrerende produkter ute. Selv om Microsoft promoterer MS Office, så kan selskaper installere OpenOffice og andre office-pakken på Windows maskiner.

 

Microsoft er heller ikke ett selskap som promoterer seg selv som åpent og fritt slik Google gjør det, det utgjør selvfølgelig ingen forskjell på om en praksis er lovlig/ulovlig, men folk bør få opp øynene for de tingene "åpne" Google faktisk holder på med.

 

Som sagt så står det svært mye spennende i bloggposten, og om de tingene som står der stemmer så vil jeg påstå at Googles "råttenhet" er fullt på høyde med de tingene Microsoft har gjort opp gjennom årene. Forskjellen er at som sagt at Microsoft i motsetning til Google hele tiden har vert åpen om som "lukkethet".

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt spesielt at det blir klaget inn til EU, og ikke en domstol i USA, der begge bedriftene faktisk hører hjemme.

Jeg følte jeg mått forklare her:

 

I USA er det kapitalisme som råder og i EU er de sosialisme (for det meste). I USA har en bedrift mer sinnsykt mye rettigheter og det er få eller ingen statlige organer som regulerer bedrifter, (fritt marked, og shit), derimot er det ingenting EU liker bedre enn å regulere successfulle selskaper og kreve at de gjør ditt og datt, og betale bøter som er på grensen til idiotiske. Så det er menigsløst å ta det opp i USA der man har lov til å gjøre det aller meste innen forretninger så lenge det ikke er for å forsterke et monopol som gigaselskap, mens i EU skal man gi hverandre en sjanse til å la "start-ups" ta del i et marked, ergo EU domstolen er den beste å bruke, da EU er verdens største regulerte marked.

 

(men dette var vel en aprilspøk, men det forkludrer ikke poenget mitt)

 

-frank

Lenke til kommentar

Lurer på om de samme som oppfordret til boikott av Opera pga. browser-saken i EU nå vil oppfordre til bokott av Microsoft!

 

Lurer på om de samme som ikke liker Microsoft for at de bruker lukkede systemer nå vil slutte å bruke Google sine produkter.

 

Om anklagene mot Google stemmer så er det Google gjør langt verre enn det Microsoft ble klaget inn til EU for. Microsoft blokkerte aldri konkurrerende nettlesere eller medieavspillere fra å bli installert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...