Gå til innhold

Er du paranoid nok?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Sånn sett er OSX og TM kjekt. Tar backup hver hele time, året rundt. Itillegg har jeg en ekstern HDD som jeg innimellom kopierer over bildemappene mine på. Så jeg havner nok i kategorien; lettere paranoid! :)

Lenke til kommentar

RAID er ikke en erstattning for backup. Om du sletter en fil ved feiltagelse eller får korrupt filsystem er filen vekk.

Denne løsningen er også spesielt sikker mot annet enn tilfeldig mekanisk feil i en av diskene. Om den får en skavank hard nok til å krasje èn HDD er det gode sjangser for at den andre også krasjer samtidig.

Lenke til kommentar

SSD er overlegent i forhold til hvor mye juling den kan få. Uansett - vil du være sikker på å beholde data så må backup:

 

- Være automatisk

 

- Være offsite

 

Jotta.no, carbonite og mozy er alle tjenester som tilbyr ubegrenset offsite backup som går automatisk. Det er bedre å bruke penga på en slik løsning enn på en time machine eller en NAS - dersom man er redd for å miste data. Både Time Machine og NAS vil brenne sammen med leiligheten/huset evt bli med ut døra når innbruddstyven stikker innom. På tur ser jo ToughTec'en fin ut, men den er også sårbar for ranere og hotellromtømming. Det beste er å få data vekk fra seg.

Endret av jpsalvesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...