Gå til innhold

Plasma ennå populært


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere glemmer en svært viktig faktor: pris.

Prisen på store plasma-TVer har vært ganske mye lavere enn for store LCD-TVer.

 

Plasma har også bedre statisk og lokal kontrast. (Og er bedre på 3D for dem som bryr seg om det)

 

Plasmas hovedulempe er fortsatt strømforbruk. Full-HD var problematisk å lage i størrelsene under ca 40 tommer fordi pikslene ble for små, men det er ikke noe problem på de større TVene. Nå som store plasma-TVer har kommet ned i pris så får man altså full-HD på plasma også.

 

Full-HD i prisguiden:

 

21" LCD fra 1600 kr

22" LCD fra 2000 kr

24" LCD fra 2300 kr

27" LCD fra 2700 kr

32" LCD fra 3000 kr

40" LCD fra 3500 kr

42" plasma fra 3900 kr

47" LCD fra 5000 kr

50" plasma fra 6500 kr

52" LCD fra 8000 kr

60" plasma fra 9500 kr

60" LCD fra 17 500 kr

63" plasma fra 22 000 kr

65" plasma fra 37 500 kr

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Riktig som Simen1 sier, når du kan velge mellom la oss si en Samsung 63" 3D Plasma til 22'000kr (ned mot 18'000kr på diverse tilbud) mens du må ut med 37'000kr (ned mot 34'000kr på tilbud) for Samsung 55" 3D LED-LCD hvor førstnevnte stort sett gjør rent bord hva bildekvalitet, 3D-kvalitet, bildeflyt og alt angår så blir det vanskelig å argumentere for LED-LCD modellen. Du betaler temmelig mye for at du skal ha en tynnere, slankere og mer strømeffektiv TV, ser vi utelukkende på bildekvalitet så er det vell kun sortnivået som Samsung sine toppmodeller innen LED-LCD er bedre på enn Samsung sine toppmodeller av Plasma.

 

Denne trenden snur seg vell ikke med det første heller, årets generasjon av Samsung TV-er ser ut til å holde kvalitetforskjellen mellom Plasma og LED-LCD bare at Samsung Plasma får bedre sortnivå (og øker med 1") og ergo vil ta litt innpå LED-LCD modellene på dette området mens overall så blir begge teknologiene litt bedre over hele fjøla som betyr at igjen så vil Plasma stort sett være det logiske valget for alle som prioriterer bildekvalitet og ønsker stor TV. Grunnen til at LED-LCD selger såpass som det gjør har nok mye å gjøre med at markedet har fått Ola Nordmann til å tro at Plasma nærmest er en uting og at LED-LCD er den hellige gral.. Spør du du jevne mann så er nok flesteparten enige og overbeviste om at LED som de kaller det er bedre enn både LCD og Plasma (til tross for at LED faktisk da også er LCD som de fleste ikke ser ut til å ha fått med seg).

 

Moren min for eksempel har fått det for seg etter et par turer til Elkøp at med Plasma risikerer du at TV-en kan ta fyr på veggen!

Lenke til kommentar
Jeg for min del ville valgt en 8-9 generasjons plasma fremfor en 1-2 generasjons LED anyday.

For ordens skyld: Generasjonstallet sier ikke noe om hvordan disse er teknisk og kvalitetsmessig mot hverandre. Generasjonstallet er også til en viss grad en PR-verdi som er strategisk valgt og ikke antall teknologiske kvantesprang. Akkurat som programvareprodusentene kan velge å navngi utgavene sine for 1.0 1.1 1.2 osv eller 1.0 2.0 3.0 osv så har panelbransjen til en viss grad valgt generasjonsnummer strategisk.

 

Ellers synes jeg LED tv'ene gir et unaturlig skarpt bilde som kan være litt slitsomt for øynene men det er sikkert mer et spørsmål om smak vil jeg tro.

Det er vel mer et spørsmål om oppskarping i bildeprosessoren i TVen. Skarper man opp bildet for mye kan det blir veldig grelt å se på. Det gjelder både CCFL-LCD, LED-LCD, Plasma, OLED og CRT.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kanskje skulle overskriften vært: "Utrolig nok er LCD fortsatt populært". Litt provoserende kanskje, men alle tester viser vel at plasma stort sett er best på alt, med ett unntak: Litt svakere lysstyrke. Min erfaring tilsier at det imidlertid ikke er noe problem, bildet har en "naturlig" lysstyrke i motsetning til LCD med ulike typer baklys som oppleves til tider ubehagelig lyst.

 

Det er mange gamle myter i forbindelse med plasma og alle er vel feil

Lenke til kommentar

Hvordan er buzzing på plasma nå fremfor tidligere?

Jeg har hatt en 7 år gammel plasma som var helt forferdelig å høre på uten lyd (ja, det hender man liker å mute) - og jeg har vært hos flere kompiser med nyere plasma hvor buzzing-lyden er veldig fremtredende.

Snakker da om TV'er fra 50" og oppover.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...