Gå til innhold

2011 - Året da vi fikk feilfrie bærbare? [En refleksjon]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott refleksjon!

 

Må si meg enig i mye her ja!

 

2011 kan endelig bli året vi ser brukbare Netbooks. Med lanseringen av AMD Bobcat og Intel sin mSATA SSD ligger vi godt an til å se noe nytt.

 

SSD vil nok også bli langt bedre, med Sandforce 2 og Intel G3 på vei. Vi snakker da høyre kapasitet, og ytelse til forhåpentligvis lavere pris

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for positive tilbakemeldinger! smile.gif

 

Jeg skulle ønske at produsentene kunne lansere en, bare en, maskin av denne typen. Drit i at en selger får vanskeligheter med å forklare hvorfor akkurat denne modellen er bedre, og sats heller på utmerkelser hos store testsider som Anandtech osv. Da vil veilederne, de av oss som jobber uavhengig i "Hjelp til kjøp og salg av PC" kategorien, gi full støtte og anbefale den videre til massene. Kjempelogisk, spør du meg! hmm.gif

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Enig i den!

 

Det er ALT for mange laptoper på markedet i dag, og mange er 99% identiske.. Det eneste som har skjedd de siste årene på konsumer fronten er at skjermene fikk LED bakgrunns lys, og at de nå kjører 4GB RAM standard.. Ellers er det mellom å dytte i den største HDDen de kan...

 

Ja selvfølgelig finnes det maskiner som stikker ut fra normen, feks med bedre batteri, men da må man igjen ofre noe annet, gjerne grafikkraft, samt at prisen går en del opp...

 

 

Nei i 2011 håper jeg virkelig på å se feks netbooks med bedre oppløsning, mer en 1GB ram standard, SSD og grafikkraft til å kjøre full-HD over HDMI ut..

 

På den vanlige laptopfronten håper jeg på å se at SSD blir en større del, om enten på mSATA til OS, eller bare en ren ssd løsning.

Lenke til kommentar

Meget fornuftig innlegg. Jeg er selv veldig oppgitt over hvordan PC-markedet er.

 

For å ta meg selv som eksempel. Jeg bruker laptopen til å programmere, spille av musikk, og gå på nett. Det er også kjekt å kunne se en film på toget når jeg skal besøke mor og far.

 

Slik jeg har forstått det, bruker folk flest maskinen til det samme(Hvis du bytter ut programmering med mail og skriving på forum etc)

 

Hva skulle jeg gjerne sett på markedet i 2011?

 

Byggekvalitet

En PC som er tynn og lett. Rent utseendemessig kunne jeg tenkt meg noe ala MacBook Pro 13" i matt svart finish. Den må såklart være laget av aluminium, men kan gjerne ha utbyttbart batteri og sånne "vippere" som man finner under tastaturene til bærbare. Er ikke særlig glad i å skrive på flate tastaturer. Kvalitetsmessig hadde det vært greit å slippe å betale 2 høvdinger for trygghetsforsikring. Da er det kjekt om jeg f.eks kan sette meg på den uten at den sprekker(les: stål > plastikk). MacBook Pro bør igjen nevnes her. Tykkelsen bør helst være under 2 CM. Vekt må også være under 2 KG. Uavhengig av skjermstørrelse.

 

En veldig, veldig viktig detalj er tastaturet. For de av oss som bruker datamaskinen mer enn 5 minutter hver dag, blir det den viktigste måten å kommunisere med maskinen. Da fungerer det ikke med noe billigdrit. Ta deg en tur på f.eks elkjøp og press inn H på tastaturet på laptopene der. Det er maks 1/10 som ikke gir etter såpass mye at det er direkte ubehagelig å skrive på det. Legg heller på 500 kroner og gi meg et SKIKKELIG godt tastatur.

 

Skjerm

En annen ting en legger merke til på Elkjøp er at ca. 60% av datamaskinene har 15,6" skjerm med 1366x768 oppløsning, 35% er netbooks med møkkaskjerm, og resten er PC-er til 15 000 +. Disse har dog som oftest god skjerm, men er for dyre for en fattig student.

 

Det bør absolutt være nisje-PCer på <12" og >15", men de som interesserer meg er de med 12"-15,6". De skal imho ha full HD oppløsning. Blir teksten for liten, så slår man bare opp DPI.

 

Batteri:

Minst 6 timer med programmering/skriving/surfing. 3-4 timer med film er OK.

 

Operativsystem

Jeg foretrekker Windows på min stasjonære og Linux på min bærbare. Det er fordi jeg kun programmerer, hører på musikk, ser på film og surfer på min bærbare, og det klarer f.eks Ubuntu helt fint, men på den stasjonære skal jeg spille, og da er dessverre Windows det eneste alternativet.

 

Derfor vil jeg gjerne ha muligheten til å velge OS. De bør absolutt ha maskiner uten OS til salg. Jeg vil uansett ikke ha det bloatware-befengte Windowsdrittet de prøver å selge meg, så da er det unødvendig å gi meg det. Eventuelt, så kunne de hatt en times leveringstid ekstra hvis du ville ha OS, og så kunne en eller annen på bakrommet legge inn Windows eller Ubuntu etter hva kunden foretrakk.

 

 

 

Kort sagt, hva trenger jeg? En matt svart MacBook Pro 13"(uten eplelogo såklart) med Ubuntu(uten dual boot), som er kjapp i vanlige GUI-navigering, nettlesing og film. Den bør også starte på under 20 sek.

 

Den må ha en ikke-reflektiv skjerm med 1920x1080 oppløsning, og den må kunne spille 1080p-materiale (HDMI er et must). Ellers, så vil jeg ha bra batteri, godt tastatur, og få en PC uten bloatware.

 

Det er en selvfølge at drivere til Linux er i orden.

 

PC-produsenter: Fiks dette, og jeg er en lykkelig mann! :)

 

Specsliste:

 

-Materiale: Svartlakkert aluminium

-13" med 1920x1080 oppløsning. Ikke glare

-Maks 2 CM tykk, og maks én CM ramme på skjermen

-Dual Core prosessor på <20W. Bør kunne spille BluRay uten problemer.

-USB og BT 3.0, HDMI

-Nvidia ION eller tilsvarende grafikkløsning.

-64 GB SSD(2x 32GB SSD i RAID0)

-4 GB DDR3-ram.

-OS bør kunne bestilles. Maskiner uten OS bør kunne leveres ut ved kjøp uten ventetid. Drivere bør finnes på nettet, og oppdateres jevnlig.

Lenke til kommentar

Det er akkurat det jeg gjør! Den er smooth, men alt for dyr. Har selv en Acer(blæ) 1410(11,6"). Det er celeron single core, og kun såvidt raskere enn en netbook. Den kosta 3000 inkl. SSD. Passe pris, og OK ytelse, men møkkatastatur.

 

Apropos tastatur, så har jeg enda til gode å prøve en PC med bedre tastatur enn de gode gamle ThinkPad-maskinene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt pirk angående batteriet: Ikke-runde celler har man a hatt i telefoner i flere år nå?

 

En annen ting med batteriet som ikke er pirk, er at du har oppgitt batteriytelsen i MAh, som er et fullstendig verdiløst mål på batterikaasitet, spesielt når det er snakk om å sammenlikne batterier som ikke nødvendigvis leverer samme spenning. Wattimer, derimot, kan man bruke til sammenlikning.

 

Ellers mener jeg du vommer litt når du mener at laptoper ikke skal kunne spilloe spill. (Greit, du SIER ikke det da.) Mange har kun en maskin, og den maskinen er en laptop. Likevel vil de gjerne kunne spille spill av nyere dato, selv om de ikke nødvendigvis trenger üverhardcore grafikk. Det kan man fint gjøre med en laptop, og med en hybridløsning tar ikke batterilevetiden skade bortsett fra når man bruker den - litt plass må man imidlertid ofre.

 

Men jeg synes du har skrevet en god post, veldig enig i mye (som bla. skjermen). Jeg skulle veldig gjerne sett mer fokus på det. Lyden synes jeg imidlertid stadig har blit bedre på laptops, nå er de stort sett alle mulig åbruke sammen med både hodetelefoner og IEMs uten at man får vindt av lyden. At lyden er for lav er også en sannhet med modifikasjoner - som regel er det dårlige mediefiler med galt volumnivå som er synderen - jeg har f.eks. aldri sett en bærbar som ikke gir nok lyd med en riktig rippet mp3-fil eller en film spilt av rett fra DVD-en, men jeg kan bare ha hatt flaks.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg synes det var en fin post. Du setter fokus på hva som skal til for å lage en god bærbar for deg og for de fleste andre.

 

Det virker dog som du ikke alltid ser at det finnes ulike behov. Spesielt tenker jeg på at du sier at de som kjøper 17" har misforstått konseptet med bærbare. Det er mange som ikke behøver en maskin utover dokumentredigering, mail og internettbruk, men gjerne vil kunne ta med maskinen på hytta til tider eller gjemme den bort når den ikke er i bruk. For de kan en 17" være et godt alternativ. Ikke alle har like godt syn heller.

 

Men ja. Vi har kommet dit nå at de fleste vil få sine behov greit dekket med en ganske billig maskin, men kan få en bedre opplevelse på området ved å stige i pris. Det er bra :)

Lenke til kommentar

Kan like greit dele opp i 3; bærbar, flyttbar og stasjonær. Hvor grensen mellom bærbar og flyttbar går er åpenbart individuelt samtidig som flere faktorer må taes i betraktning. Vekt, størrelse/volum, batterilevetid osv.

Endret av Lacim
Lenke til kommentar

For min del trenger ikke høyttalerene være spesiellt gode. Så lenge jeg kan koble til et godt headset (som mitt sennheiser HD 555), er jeg fornøyd, blir mye bedre lyd uansett.

 

Heller ikke skjerm er utrolig viktig for min del. Oppløsning vil jeg ikke ha i Full HD, da dette vil kreve mer av maskinen, særlig til spill. Jeg vil uansett kjøre en ekstern skjerm på skrivepulten min, hvor jeg kan se filmer/redigere osv. Det er her jeg bruker mesteparten av tiden med laptopen min.

 

Viktig dog, er byggekvalitet, specs og til dels design. En grei størrelse på 14" som gjør at den passer fint i skolesekken. Jeg vil ha en fremtidsrettet pc, med de nyeste tilkoblingsmulighetene. God batterilevetid på 5-10 timer, nok til en busstur eller en skoledag. Godt nok grafikkort til strategispill og andre spill som ps3-en ikke har.

Lenke til kommentar

3-4 timer batteri

 

Det mener jeg er alt for dårlig. Sammenlikn med nye MacBook pro (også 15" med samme eller bedre hardware), som har 7+ timer med wifi aktivert. Mye av poenget med bærbar PC er borte om man må være i umiddelbar nærhet av et strømuttak flere ganger i løpet av arbeids/skoledagen. Det blir vel og merke en helt annen prisklasse, men det er "dessverre" prisen for å få både pose og sekk.

Lenke til kommentar

3-4 timer batteri

 

Det mener jeg er alt for dårlig. Sammenlikn med nye MacBook pro (også 15" med samme eller bedre hardware), som har 7+ timer med wifi aktivert. Mye av poenget med bærbar PC er borte om man må være i umiddelbar nærhet av et strømuttak flere ganger i løpet av arbeids/skoledagen. Det blir vel og merke en helt annen prisklasse, men det er "dessverre" prisen for å få både pose og sekk.

 

Sant nok.. Quadcore versjonen av Asusen koster under 9000kr. Mens quad Macbook Pro er 15000..

 

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=620024&sku=626800 (sammenligning)

 

Asusen har både høyere oppløsning, 4GB mer RAM, USB 3.0, 1 års lengre fabrikasjonsgaranti og nyere CPU

 

Macen derimot kommer med absolutt høyere byggkvalitet med aluminium, nye Thunderbolt porten, lavere vekt og ikke minst rundt dobbel batterikapasitet..

 

Hva folk vil gjøre med pengene er samme for meg, men syntes 6000kr er mye å legge imellom disse maskinene

Lenke til kommentar

Hittil i år vil jeg si Asus N53SV stiller sterkt!

 

FullHD 15" skjerm

God grafikk med Nvidia 540m

USB 3.0

Bra lyd med BO ice system

3-4 timer batteri

Sandybridge dual eller quad core

 

Fra 7000kr

 

Dytt i en 120GB SSD så snakker vi gode saker!

Just what I did :-)

 

3-4 timer batteri

 

Det mener jeg er alt for dårlig. Sammenlikn med nye MacBook pro (også 15" med samme eller bedre hardware), som har 7+ timer med wifi aktivert. Mye av poenget med bærbar PC er borte om man må være i umiddelbar nærhet av et strømuttak flere ganger i løpet av arbeids/skoledagen. Det blir vel og merke en helt annen prisklasse, men det er "dessverre" prisen for å få både pose og sekk.

Klarer ca 4,5 time i Entertainment-mode (med SSD). Greit nok for min del, men bruker stort sett laderen tilkoblet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Toshiba Portege R835-P56 mener jeg er en real kandidat til årets maskin så langt. Bare se her.

 

portege-r835-p56x-laptop.png

 

Utsalgspris i USA: 799$ hos Newegg per 20. mai 2011 (etter 22. mai har Microsoft kampanje med gratis Xbox 360 for alle modeller over 699$)

 

Denne 13" maskinen veier 1,45 kg, og det med et 66Wh batteri og optisk drev. Siden den har Sandy Bridge prosessor og Intel HD 3000 grafikk, gir dette en levetid på hele 9 timer. En effektiv prosessor av denne typen fører også til at maskinen er kjølig og stillegående. Det er en standard voltage prosessor (Intel Core i5 2410M), og den sparker altså godt i fra. Grafikken er god nok til å spille av alle mediefiler, og fungerer ok til spill på lave innstillinger.

 

Tastaturet og pekeflaten er forbilledlige. Chicklet-style på tastaturet, og todelte knapper på en jevn pekeflate. Kvaliteten ellers er tipp-topp i ekte Toshiba-stil. At de har aluminiumsdetaljer på viktige punkter er et stort pluss. Hengslende er et av punktene, og disse har f. eks. med Acer Timeline-serien ofte vært utsatt for sprekker (fordi de var av plast).

 

Har ikke SSD, men kanskje like greit når hastighetsbarrieren til SATA 3 snart blir nådd (600 MB/s) og produsentene skal til å fokusere på pris igjen framfor ytelse. Sent i 2011 bør man altså kjøpe inn en SSD på minst 120GB. Ellers vil den romslige 640GB disken som følger med gjøre god nytte for seg.

 

Maskinen inkluderer ellers det man forventer i 2011, alt fra USB3 til WiMAX (4G). Skjermen og høyttalerne er dessverre som alle andre produkter i denne klassen, men det er kun små minuser det går an å leve med.

 

Altså har vi her en maskin som er på god vei til å bli en bestselger om den også treffer norske butikker. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...