Gå til innhold

Gigabyte med ny nett-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er heldigvis ikke lenge igjen til AMD Zacate kommer. :) (antatt lansering: 6. januar)
Lurer på hvor lang tid det tar før et bredt utvalg av maskiner basert på disse APUene blir å finne i norske butikker og om noen lager bedriftsmodeller med disse, ikke så veldig lysten på blanke overflater og skjerm...

 

Nok en kjedelig netbook med for lite RAM, lav skjermoppløsning og mekanisk HDD...
Hva er den nye greia med klaging på hdd, en av to komponenter som er enklest å bytte selv? Endret av mandela
Lenke til kommentar

Poenget er at en Netbook hadde blitt så betydelig mye bedre med en SSD, forstår ikke dette kappløpet med å få mest mulig lagring på bærbare enheter. Eneste jeg ser er mer tapt data om den blir stjålet, samt at disker har høyere slitasje på portable enheter og ryker fortere, igjen mer tapt data om man ikke driver backup...

 

Spørsmålet med RAM er noe annet... Men å tilby 1GB standard i overgangen 2011 er flaut... Hvertfall nå som maskinene leveres med Windows 7. Min maskin kan kanskje kjøre WIN 7 PRO idle på ca 800MB, så fort man åpner en browser vil minnet være fullt på disse netbookene...

Lenke til kommentar

Spørsmålet med RAM er noe annet... Men å tilby 1GB standard i overgangen 2011 er flaut... Hvertfall nå som maskinene leveres med Windows 7. Min maskin kan kanskje kjøre WIN 7 PRO idle på ca 800MB, så fort man åpner en browser vil minnet være fullt på disse netbookene...

Enig, brukte maskiner med 1GB minne for over 10 år siden, såpass med utvikling har vi faktisk hatt at 4gb ikke koster mer enn et par hundrelapper om dagen. Kan umulig være mange prosent av 4000kr som går med der.

Lenke til kommentar

Ser på nettet, at man fint kan få en 2GB DRR3 SO-DIMM til 150KR, Og det er ut pris til kunde! Da kan vi kanskje si produsenten hadde måttet koste på rundt 100kr for å få 2GB..

 

Blir liksom feil å legge en netbook i handlekurven, for å så legge ved en liten SSD og annen RAM samtidig.. Vi snakker jo da fort 4-5000 for en netbook...

 

 

Selv har jeg ikke hatt 1GB eller mindre på minst 8 år.

 

Og RAM ble ikke mindre viktig da Vista ble lansert... Dama hadde laptop med 1GB originalt og Vista... den hadde ca 90MB ledig etter jeg hadde tweaket Vista på RAM bruk så langt det gikk.. Men med en oppgradering til 2GB ble det en helt annen maskin... og det kostet under 250kr. Inkludert frakt.

Endret av vesleengen
Lenke til kommentar

Poenget er at en Netbook hadde blitt så betydelig mye bedre med en SSD, forstår ikke dette kappløpet med å få mest mulig lagring på bærbare enheter. Eneste jeg ser er mer tapt data om den blir stjålet, samt at disker har høyere slitasje på portable enheter og ryker fortere, igjen mer tapt data om man ikke driver backup...

At maskinen hadde blitt raskere med ssd er opplagt, men ærlig talt, en maskin med 40-60GB hvor 20-30 av dem kan brukes til lagring er i dag altfor lite. SSD i disse størrelsene gir mening i stasjonære maskiner som kan ta flere disker. I små bærbare som ikke kun brukes som internetterminaler eller skrivemaskiner ser jeg ikke helt poenget altså. Dessuten ville slike disker pr i dag gjort minibærbare betydelig dyrere. Endret av mandela
Lenke til kommentar
Og RAM ble ikke mindre viktig da Vista ble lansert... Dama hadde laptop med 1GB originalt og Vista... den hadde ca 90MB ledig etter jeg hadde tweaket Vista på RAM bruk så langt det gikk.. Men med en oppgradering til 2GB ble det en helt annen maskin... og det kostet under 250kr. Inkludert frakt.

 

Vista viser rambruk som også inklurer cache, så det kan umulig være 90MB igjen, PCen ville vært sirup vis den prøvde å gjøre noe.

Lenke til kommentar
Og RAM ble ikke mindre viktig da Vista ble lansert... Dama hadde laptop med 1GB originalt og Vista... den hadde ca 90MB ledig etter jeg hadde tweaket Vista på RAM bruk så langt det gikk.. Men med en oppgradering til 2GB ble det en helt annen maskin... og det kostet under 250kr. Inkludert frakt.

 

Vista viser rambruk som også inklurer cache, så det kan umulig være 90MB igjen, PCen ville vært sirup vis den prøvde å gjøre noe.

 

Og det var den også... Firefox kræsja med mer en 1 fane :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...