Gå til innhold

Microsoft kritisert for gratistilbud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå får de gi seg....Greit nok at det er ingen andre Anti-Virus selskaper som kan konkurrere med dette tilbudet, men det er idiotisk å kreve at de skal ta betalt....det Anti- Virus programmet er lett og bruke og beskytter greit...hvis du er mer opptatt av annet tilbehør så kjøper man det andre. Tar Microsoft seg betalt for denne varen i fremtiden på grunn av sånn dritt så ser jeg rødt!!

Lenke til kommentar

Tror dere det er gratis å lage antivirus-program slik som MS gjør her?

 

Om nei:

Hvor tror dere pengene kommer fra?

 

Dere gjettet sikkert korrekt, at det kommer fra penger MS får for å selge OS.

 

Føles det ikke litt merkelig at dersom du som MS-kunde ønsker å bruke et av de andre antivirus-produktene (f.eks. NOD32), så har du LIKEVEL betalt MS for MS sitt antivirus-produkt. (Prisen var innbakt i OS-prisen) Det er denne formen for kryss-subsidiering som de andre antivirus-leverandørene klager på. Kunden har ikke noe valg, han MÅ kjøpe OS fra Microsoft (ingen andre leverer et kompatibelt OS), dermed er det skittent spill av MS å holde prisen så høy på OS at de bruker overskuddet på å subsidiere utvikling av annen programvare også.

 

Dersom MS fortsetter slik så ender vi opp med et OS som kommer til å koste mer og mer, og inneholder mer og mer funksjonalitet (hvorav mye er ting som den jevne bruker ikke trenger).

 

 

Men, jeg må innrømme at jeg syns akkurat denne saken er litt vanskelig. Det kan argumenteres for at antivirus er en nødvendig del av OS'et i disse tider. Det beste hadde vært om MS skilte ut selve OS-delen i et eget AS som var 100% uavhengig av resten av firmaet, da vet man at det ikke vil være kunstig høyt priset OS for å subsidiere andre deler av driften.

 

Heldigvis ser det ut til at MS-monopolet står for fall, i så tilfelle vil det ikke lengre være like prekært med et slikt skille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at det er i alle brukeres interesse at Microsoft får orden på sikkerheten, om dette ordnes med et frittstående program som inkluderes gratis i OS, eller som en integrert del av OS må være likegyldig.

 

Microsoft har lenge hatt alt for dårlig sikkerhet, og ikke minst er det alt for mange u-oppdaterte maskiner som står rundt omkring og hjelper til med å spre malware.

Lenke til kommentar

Nå er det jo mange antivirus som er like bra som MSE og er gratis mener jeg. Men uansett synes jeg det nok er på plass at de gjør som med nettleservalget. Og det handler ikke om og krige mot MS men for de andre utviklerne som også nettleservalget handlet om.

 

Utrolig rart synes jeg på de som ikke ser bildet og synes EU er en stygg ulv som skal ta rotta på MS og ikke la dem styre på som dem vil.

Lenke til kommentar

Tror dere det er gratis å lage antivirus-program slik som MS gjør her?

 

Om nei:

Hvor tror dere pengene kommer fra?

 

Dere gjettet sikkert korrekt, at det kommer fra penger MS får for å selge OS.

Hvor har du det fra? Tror du Microsoft tjener penger utelukkende på salg av operativsystem?

Hva med MSN, Windows Live og Bing? Hva med annen programvare de selger, som Visual Studio, Expression Blend, SQL Server og Office?

 

Og hvordan er 1000,- dyrt for et program du kommer til å bruke mer eller mindre hver eneste dag i mange, mange år? Som i tillegg gir deg mulighet til å laste ned masse annen programvare som Microsoft lager, som DirectX SDK, Visual Studio Express, SQL Server Express, Anti-Virus som fungerer bedre enn mange av konkurrentene, videoredigering som gjør jobben helt greit, chatteklient som fungerer svært bra, og noen småspill?

 

Er det virkelig dyrt? Jeg synes ikke det.

 

Men til saken: egentlig ventet jeg på dette. microsoft gjorde nok smart i å legge dette ut på Windows Update, for da har konkurrentene en mulighet til å selge programvaren sin, hvor mange gjør en dårligere jobbe enn MS sitt alternativ.

 

Dette vil nok mest gå utover oss brukere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror dere det er gratis å lage antivirus-program slik som MS gjør her?

 

Om nei:

Hvor tror dere pengene kommer fra?

 

Dere gjettet sikkert korrekt, at det kommer fra penger MS får for å selge OS.

 

Føles det ikke litt merkelig at dersom du som MS-kunde ønsker å bruke et av de andre antivirus-produktene (f.eks. NOD32), så har du LIKEVEL betalt MS for MS sitt antivirus-produkt. (Prisen var innbakt i OS-prisen) Det er denne formen for kryss-subsidiering som de andre antivirus-leverandørene klager på. Kunden har ikke noe valg, han MÅ kjøpe OS fra Microsoft (ingen andre leverer et kompatibelt OS), dermed er det skittent spill av MS å holde prisen så høy på OS at de bruker overskuddet på å subsidiere utvikling av annen programvare også.

 

Dersom MS fortsetter slik så ender vi opp med et OS som kommer til å koste mer og mer, og inneholder mer og mer funksjonalitet (hvorav mye er ting som den jevne bruker ikke trenger).

 

Jeg er drittlei dette løgnaktige argumentet. Microsoft har andre ting enn bare Windows som tjener penger, og dette er som å si at folk som bruker Windows betaler for utviklingen av Office. Om du ikke var klar over det så har Microsoft noe som heter Forefront som er en antivirus/sikkerhetsløsning for bedrifter, og MSE er basert på denne, så det er penger fra Forefront som betaler for MSE, ikke Windows.

 

Og nei, det er ikke kryss-subsidiering de klager på, om det hadde vert det så hadde de klaget den dagen MSE ble lansert. Og det er heller ikke ulovlig å bruke penger de tjener på Windows til å utvikle nye produkter.

 

Og hvordan kan du påstå at vi ender opp med ett OS som koster mer og mer og har mer og mer funksjonalitet som vi ikke trenger? 11.01.09 kjøpte jeg en kopi av Windows Vista Business 32-bit OEM til den nette sum av 1032kr+mva. 25.01.06 betalte jeg 995kr+mva for Windows XP pro. I dag koster Windows 7 Pro 32-bit OEM 995kr. Hvor er prisøkningen du snakker om? I tillegg har MS skilt ut hele Windows Live pakken fra Windows 7 slik at man bare trenger å installere denne om man ønsker det selv. Så Windows altså ikke blitt hverken større eller dyrere enn tidligere utgaver av Windows, snarere tvert imot.

 

 

 

 

Nå er det jo mange antivirus som er like bra som MSE og er gratis mener jeg. Men uansett synes jeg det nok er på plass at de gjør som med nettleservalget. Og det handler ikke om og krige mot MS men for de andre utviklerne som også nettleservalget handlet om.

 

Utrolig rart synes jeg på de som ikke ser bildet og synes EU er en stygg ulv som skal ta rotta på MS og ikke la dem styre på som dem vil.

 

Det er ikke sammenlignbart med nettlesersaken, dette er som å nekte MS å lansere gratis patcher til sine programmer. Disse selskapene har i en årrekke utnyttet virusproblemet og tjent milliarder av kroner på ett marked som egentlig ikke burde eksistere.

 

Når det kommer til nettlesere så er dette noe MS tjener penger på via reklame på msn.com og nettsøk, men Microsoft tjener ikke penger på MSE, så dette er rett og slett en ikke-sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Daffyd, at Microsoft tilbyr gratis antivirus for sine kunder har da ingenting med hva de tar betalt for OS.

 

Home Premium versjonen av Win 7 koster rundt 900kr.

Anti-Virus koster fort noen hundrelapper i året for lisens.

 

5 år beskyttelse:

MS: 900kr totalt

Andre antivirus: 400-500kr årlig.

 

Dersom prisen MS tar for Windows ikke er korrelert med at de tilbyr antivirus, hvor kommer pengene til å produsere antivirus fra? Jeg vil forvente at det ikke er gratis å produsere antivirusprogramvare. Dermed antar jeg at pengene kommer fra et annet sted i organisasjonen, eller kryss-finansiering/subsidiering som det også heter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regner med at produsenter av brannmurer, mediaspillere, enkle teksteditorer, enkle kalkulatorer, enkle tegneprogrammer, enkle bildevisningsprogrammer, enkle filbehandlere, osv., osv. følger spent med, for det kan da ikke være rimelig at MS får lov til å fortsette å bundle slike programmer med OS'et sitt og på den måten ta brødet ut av munnen til tusenvis av softwareutvikleres barn verden rundt??!!

 

Og når man ser hvilket veritabelt jordskjelv av en endring vi fikk i nettlesermarkedet etter introduksjonen av the Browser Ballot Scheme (eller hva det nå endte opp med å hete), så må man bare spørre hva det er EU somler med. (/sarcasm)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom prisen MS tar for Windows ikke er korrelert med at de tilbyr antivirus, hvor kommer pengene til å produsere antivirus fra? Jeg vil forvente at det ikke er gratis å produsere antivirusprogramvare.

Det er ingen "korrelasjon" her.

Da MSE ble lansert i fjor høst førte ikke det til noen økning i prisen på Windows 7.

 

Hvis MS ikke hadde satt folk til å utvikle MSE, så ville de hatt et enda større overskudd. Salgspriser for software er mye mindre avhengig av utviklings- og produksjonskostnader enn du synes å være klar over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...