Gå til innhold

Guide: Slik er PC-en din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En fin artikkel som lister og oppsummerer mange nyttige programmer. :)

Jeg har en kommentar angående FlashFire. Dere burde ha sagt litt mer om programmet, her er et sitat fra siden deres i banner plassen i toppen:

- FlashFire is software for Solid-State Drives

- FlashFire uses host RAM to enhance random write performance of a SSD

- FlashFire is especially useful for the system using low-end SSDs

Som de sier her bruker programmet RAM for å øke random write ytelse, dette er relevant for SSDer med lav random write ytelse, men for nyere SSDer som x25-M, SandForce, og C300 er dette programmet ikke spesielt nyttig. Jeg tviler også på om Vertex og JMF-612/618 (WD Silicon Edge, og Kingston V+ G2) vil tjene nevneverdig på dette.

Eldre SSDer som (JMF60x) OCZ Core, Apex, Samsung, og Mtron vil muligense få en real boost av dette.

Husk også at å cache writes i RAM kan føre til datatap og filsystem korrupsjon om strømmen går.

Lenke til kommentar

Hva med inkludere HDD ERASE som kan brukes til å slette all data på en hvilken som helst SSD fullstendig? Altså slette alle ugyldige/fylte blokker(som vises som tomme i operativsystemet). Ved å formatere SSDen på vanlig måte vil ikke dataene i blokkene slettes og du vil fortsatt ha ytelsesdegraderingen som du hadde før du formaterte. Dette er avhengig av at du har skrevet noe til SSDen. Dette programmet gjenoppretter SSDens opprinnelige ytelse(som ny og ubrukt). HD ERASE skal ifølge en forumbruker også ligge på denne bootdisken.

Forresten, HD ERASE fungerer også på konvensjoneller harddisker. ;) Etter du har slettet all data ved hjelp av HD ERASE vil du ikke kunne gjennopprette data som du kan om du formaterer på vanlig måte.

 

Korriger meg hvis jeg har skrevet noe feil. :)

Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Noctua NH-D14 er genial luftkjøler :D

 

Jeg vil også anbefale Spacemonger. Den er kjempefin om du lurer på hvor tingene som tar mye plass er, eller hva som tar så mye plass. Om du har et gammelt oppsett med fler harddisker kan det fort hjelpe deg å rydde 10-100GB.

 

EDIT: Ccleaner er også sjef.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

hvor nyttige er nå alle disse programmene egentlig ? slik jeg ser det så er det ytterst få av den som har almen interesse, noen av dem er også for dem med lit spesiell interesse mens andre gjør det samme som man får til de funksjonene som er innebygget i operativsystemet

They sure are useful! Disse programmene er nok ikke av allmenn interesse. Som GullLars sa nedenfor så er HW for datainteresserte og ikke allmennheten.

 

Edit: Fikset rotete setning og tilføyde noen ord.

Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar
slik jeg ser det så er det ytterst få av den som har almen interesse, noen av dem er også for dem med lit spesiell interesse mens andre gjør det samme som man får til de funksjonene som er innebygget i operativsystemet

Leserne av HW.no er ikke allmennheten, det er datainterreserte. For denne demografen er disse programmene interresante eller nyttige for en stor del, og de fleste kjenner til en del av disse fra før. Å få samlet slike lister fra tid til annen kan gjøre at man finner noe som gjør ting lettere som man ikke viste om.

Lenke til kommentar
slik jeg ser det så er det ytterst få av den som har almen interesse, noen av dem er også for dem med lit spesiell interesse mens andre gjør det samme som man får til de funksjonene som er innebygget i operativsystemet

Leserne av HW.no er ikke allmennheten, det er datainterreserte. For denne demografen er disse programmene interresante eller nyttige for en stor del, og de fleste kjenner til en del av disse fra før. Å få samlet slike lister fra tid til annen kan gjøre at man finner noe som gjør ting lettere som man ikke viste om.

 

selv om nettstedet heter hardware.no så er ikke alt av innholdet her bare om hardware.

poenget mit var nå i grunne å poengtere det programmene man ikke trenger . de kunne man tatt bort fra listen.

 

for at jeg skal finne ut hvilke så må jeg selv teste alle. den oppgaven vil jeg ikke på ta meg alene.

derfor bør de som vet som slik programmer si i fra slik at listen kun inneholder det nyttige programmene

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler Onyx, det er gratis og fungerer på flere OS-versjoner. Med Onyx kan man både sette ulike parametre i OS-et, slette logger, optimalisere systemet, kjøre daglige, ukentlige og månedlige skripts og fikse småfeil som oppstår av og til i ethvert operativsystem. Onyx er rett og slett et universelt verktøysett. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler Onyx, det er gratis og fungerer på flere OS-versjoner. Med Onyx kan man både sette ulike parametre i OS-et, slette logger, optimalisere systemet, kjøre daglige, ukentlige og månedlige skripts og fikse småfeil som oppstår av og til i ethvert operativsystem. Onyx er rett og slett et universelt verktøysett. :thumbup:

 

finnes det ikke lit mere konkret informasjon om det programmet ?

jeg har forstått det slik at det i utgangspunktet er beregnet til Mac.

 

Det er nok derfor at det bare også er mac versjoner tilgjengelig på den siden du linket til.

Lenke til kommentar
poenget mit var nå i grunne å poengtere det programmene man ikke trenger . de kunne man tatt bort fra listen.

 

for at jeg skal finne ut hvilke så må jeg selv teste alle. den oppgaven vil jeg ikke på ta meg alene.

derfor bør de som vet som slik programmer si i fra slik at listen kun inneholder det nyttige programmene

Joda, det kunne godt blitt sagt noe om forskjellen på mange av de veldig like programmene og eventuelle ulemper fordelerm som gjorde det enklere å velge hvilket, for dem som ikke kjenner til dem. Hva som er nyttig eller ikke er opptil enhver å bestemme.

 

selv om nettstedet heter hardware.no så er ikke alt av innholdet her bare om hardware.
For det meste datarelatert innhold jo. Folk som leter etter f.eks. fotball, matlaging, dansing, klær, klatring eller andre interesser på www.hardware.no vil ikke finne så mye. Folk som besøker www.hardware.no er for det meste datainteresserte.
Lenke til kommentar
poenget mit var nå i grunne å poengtere det programmene man ikke trenger . de kunne man tatt bort fra listen.

 

for at jeg skal finne ut hvilke så må jeg selv teste alle. den oppgaven vil jeg ikke på ta meg alene.

derfor bør de som vet som slik programmer si i fra slik at listen kun inneholder det nyttige programmene

Joda, det kunne godt blitt sagt noe om forskjellen på mange av de veldig like programmene og eventuelle ulemper fordelerm som gjorde det enklere å velge hvilket, for dem som ikke kjenner til dem. Hva som er nyttig eller ikke er opptil enhver å bestemme.

 

selv om nettstedet heter hardware.no så er ikke alt av innholdet her bare om hardware.
For det meste datarelatert innhold jo. Folk som leter etter f.eks. fotball, matlaging, dansing, klær, klatring eller andre interesser på www.hardware.no vil ikke finne så mye. Folk som besøker www.hardware.no er for det meste datainteresserte.

 

når man ikke kjenner et program så bør man faktisk få så mye informasjon om de forskjellige programmene at man kan velge de som passer på riktig grunnlag.

 

jeg har prøv selv noen få informasjons programmer , som det ble påstått skulle gi de mye informasjon om pcen . disse ga ikke mere informasjonen det funksjonene som er innebygget i Windows.

eneste fordelen var at informasjonen ble presenter på en annen måte.

 

 

nå står det også lit lite om hva disse programmene i listen gjør, derfor blir det lit vanskelig å skille like programmer fra hverandre .

Hordware.no burde her gjøre en langt bedre jobb her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...