Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjemikalier i kofferten!


Ilcapo93

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hvis jeg nevner at jeg har noen kjemikalier i kofferten når jeg skjekker inn på flyplassen så burde alt gå greit?

 

Absolutt ikke.

 

Fra http://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/bagasje/uakseptabel-bagasje/ (mine uthevinger):

Uakseptabel bagasje

 

Innsjekket bagasje kan ikke inneholde følgende artikler:

 

Skjøre gjenstander, lett bedervelige varer, verdifulle gjenstander som PC-utstyr, smykker og edelstener, penger, nøkler, kamera, sikkerhetsdokumenter, dokumentmapper og attachevesker med alarmer installert, medisiner, medisinske attester eller legitimasjonsdokumenter, eksplosiver, våpen (unntatt våpen til jakt og sportsbruk under visse vilkår), trykkgasser (dypkjølte, brennbare, ikke-brennbare, giftige), lett antennelige væsker, substanser med et høyt surstoffinnhold (slik som peroksider og andre blekemidler), giftige stoffer, radioaktive stoffer, etsende midler, magnetiske og andre skadelige eller illeluktende stoffer og irritamenter.

 

Og dette er ikke noe Norwegian har funnet på, men hjemlet i internasjonalt flysikkerhetsregelverk, og alle selskaper vil ha tilsvarene regler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En del kjemikalier må transporteres i henhold til ADR bestemmelser, noe som krever blant annet en del papirarbeid samt at du ikke bare kan levere det rett på postkontoret.

 

Uten at jeg har noen kilder på det så kan jeg tenke meg at det er ulovlig å sende "farlig" gods i posten uten å opplyse om det.

Lenke til kommentar

De tre førstnevnte ingrediensene ble satt sammen av kineserne for en tid tilbake, noe som burde være vel kjent. Dette gjør nok sitt til at du burde anskaffe disse greiene gjennom legale kanaler i Kongeriket, eller tolle det inn iht regelverket i stedet for å risikere (som du antyder) sjekk av kroppens hulrom, og en mulig terrortiltale.

Hvor/hvem er det jeg må henvender meg til for å søke om tillatelse for å tolle disse kjemikaliene inn i Norge og må man være over 18? Må jeg søke om tillatelse for å sende slike greier fra Storbrittania?

Btw, må bare takke alle sammen for å ha overbevist meg å ikke gjøre ting som kan medføre endring på mitt (så langt) plettfrie rulleblad! :w00t:

I verste fall så må du ha importtillatelse og, som nevnt, må du sørge for forsvarlig transport.

 

Problemet er hva du skal si når du får spørsmål om hva du skal med dette?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ilcapo93, født 1993? 17 år? Går et år på skole i England, og har bestilt kjemikalier på nettet...

 

To norske 17 år gamle utvekslingsstudenter ble i følge Dagbladet arrestert fordi:

Politiet skal ha oppdaget at de hadde bestilt eksplosiver på nettet, og fant mindre mengder kjemikalier under politiaksjonen, ifølge Cambridge News.

 

Det kan være et sammentreff. Det kan også være trådstarter som har kommet i nyhetene...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan være et sammentreff. Det kan også være trådstarter som har kommet i nyhetene...

 

Leser man på hans profil, på "om meg", så

 

Gutt på 17 år som gåt på skole i Cambridge for et år men kommer opprinnelig fra Nordens Paris, Tromsø!

 

Er jo ikke så usannsynlig det, heh :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...