Gå til innhold

- Kast digitalkameraet ditt til løvene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden det loves godt kamera skulle det vært interessant å se litt spesifikasjoner og etter hvert tester på det. Inntil testene kommer skulle jeg gjerne vist litt mer om hvor stor bildebrikken er og spesifikasjonene til objektivet. Brennvidder, blendertall, antall linser/linsegrupper, tykkelsen på telefonen med kameraet i transportmodus, nærgrensen, produsent osv. Megapikslene sier meg veldig lite.

Lenke til kommentar

er det ikke mellomrom mellom hver pixel på sensorn? isåfall ville den vært mere lys-sensetiv om den hadde ferre pixsler på samme areal. jeg har aldrig helt forstått jaget etter mange megapixsler. og trur bilde resultatene hadde blitt bedre om de heller konsentrerte seg om å lage mer lys-sensative sensorer istede.

 

i de fleste tilfeller ved normalt bruk syntes jeg det er mer plagsomt en til fordel å ha mange pixsler på et bilde. på trege laptoper vil det ta lang tid å bare opne det opp. trege minnebrikker vil gjøre at kameraet bruker lang tid før det kan ta nytt bilde. de fleste krymper heller ikke bildene før de sende laster de opp eller no sånt på internett, så da må de heller sitte å vente lenger på at opplastningene blir ferdig. gi meg heller uber kvalitet på 5 megapixsler =)

Lenke til kommentar

Megapixelracet kan gå og brenne en viss plass!

 

Selv har jeg et fullformats speilrefleks med 12 MP og syns det er mer enn nok. Stort sett trenger jeg ikke mer enn 4-6MP.

 

14 MP på en mobil har absolutt ingenting med brukerens behov å gjøre, og utelukkende med markedsføring. Den eneste effekten av det er at bildene tar større plass og blir treigere å jobbe med og vise frem.

Lenke til kommentar
Her er litt mere spesifikasjoner: "The Leo's camera has a 1/2.3" CCD image sensor, while the Nokia N8 has 1/1.83" ", hentet herfra link. Har større sensor enn Nokia N8!

Omvendt! Legg merke til brøkstreken. Stort tall under brøkstreken betyr liten sensor. Nokia N8 har altså større sensor enn Leo.

 

Her er litt mer info om størrelsebetegnelsene på slike sensorer.

 

Nokia N8: ca 7,17 x 5,32 mm = 38,2 mm2

Leo: ca 6,16 x 4,62 mm = 28,5 mm2

 

Det vil si at hver piksel er ca 56% større i Nokiaen.

Lenke til kommentar
Megapixelracet kan gå og brenne en viss plass!

Enig! Særlig med tanke på at bilder som tas med mobiltelefonen sjeldent brukes til f.eks brudebilder i 50x40 format på stueveggen, men som regel brukes til to ting: vise frem på mobilskjermen og vise frem på nettet (facebook, blog etc)

 

I mine øyne hadde det vært mye bedre om vi fikk et mobilkamera med like stor sensor som Nokia N8 og 2,8 megapiksler (1920x1440, 4:3-format) med mulighet for valg av 16:9-format (1920x1080) og HDMI for visning på TV. Videofunksjonen burde vært beskjært (ikke skalert) til 1280x720. Litt smart programvare og g-sensorer kunne stabiliseret bildet på direkten ved å flytte det beskjærte området rundt på sensoren i takt med at mobiltelefonen holdes urolig. Da kunne man fått videoer man ikke ble svimle av å se på. Et slikt kamera ville også vært mye mer lysfølsomt og kunne hatt mye bedre kontrastomfang en dagens telefonkamera. Altså glimrende egenskaper for både utendørs bruk (høy kontrast) og innendørs (lite lys). Jeg tror det ville gitt de aller fleste brukerne langt bedre bilder, videoer og totalopplevelse enn med pikselmonstrene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Om vi tar det simen1 sier, men bytter ut 2,8 mp med 5, og tar video i full HD, så er jeg fornøyd. Venter forsåvidt også fortsatt på et "kamera med telefon", i forhold til "telefon med kamera". Altså et kamera med veldig enkel telefonfunksjonalitet? Det ultimate for min del ville vært en Galaxy S med fulltastatur og et 5 mp kamera med überbra bildekvalitet, men det er vel å be om for mye..

 

Er det btw noen sider som veldig, veldig kort og konsist beskriver brennvidde og alle de andre kompliserte og stor-ordete tingene simen1 nevnte tidligere? (Brennvidder, blendertall, antall linser/linsegrupper, nærgrensen). Forstår såklart hva antall linser og linsegrupper betyr, men ikke hvorfor det har noe å si. Og er nærgrense hvor nære motivet kan være?

Lenke til kommentar

Det er jo utrolig kjedelig at alle mobilprodusentene satser på den samme hesten: megapikselmonsteret. Hadde vi fått velge kunne vi valgt forskjellig. Du tar megapikselmonsteret og jeg tar det jeg foreslo. Da hadde alle blitt lykkelige. :)

 

De som har 39% av all fortjenesten i mobilmarkedet (apple) gjør ikke det. 5 Megapixler kamera. Galaxy S også.

 

Hadde det vært opp til sony ericsson feks, hadde de hat minst 12 megapixler.

Lenke til kommentar

Jeg har noen linker som forklarer det veldig veldig langt. :p

 

Men jeg kan ta kortversjonen her:

 

- Brennvidde (f) målt i millimeter: Lite tall betyr vid synsvinkel på kameraet "oversiktsyn". Stort tall, smal synsvinkel "kikkertsyn"/"tele". Det er vanlig å regne om til "tilsvarende" brennvidder. Da er alt under 40 vid synsvinkel, alt over 60 smal synsvinkel.

 

- Zoom: Variabel brennvidde. Zoom-tallet = smaleste brennvidde delt på videste.

 

- Blendertall: Størrelsen på lysåpningen "iris". Måles som brennvidde (f) delt på et eller annet tall. Lite tall under brøkstreken er bra. Stort er dårlig. f/2 er bra. f/8 er dårlig. Hvis f er 50 mm og blendertallet er f/5 så er lysåpningen, iris, 10 mm i diameter.

 

- Antall linser (glassskiver): gir en viss indikasjon på optisk kvalitet. Jo flere jo bedre. Det kommer av at hver linse som legges til har et formål om å forbedre ett eller annet aspekt ved den optiske kvaliteten. På speilrefleks regnes 6 som minimum 8-14 er vanlig, mens toppklassen kan ha opp mot 22. I mobilkamera tror jeg det er vanlig med 2-4.

 

- Antall linsegrupper: Det forteller noe om linsene kan flyttes i forhold til hverandre. Jo større tall jo bedre. Tallet er alltid mindre enn antall linser.

 

- Nærgrense: Minste avstand mellom sensoren og det man tar bilde av, uten at det blir uskarpt.

Lenke til kommentar
Dette kan jo være bra. Ser ikke helt problemet med 14mp.. Kan jo vanligvis skru ned oppløsningen i innstillingene. Feks min Omnia HD kan ta bilder opptil 8mp,men hvis jeg ønsker mindre filer/lavere oppløsning (5mp,3mp,2mp eller mindre) kan jeg få det og.

Det er problematisk av flere grunner:

- Optikken har ikke sjans til å henge med på så høy oppløsning så bildene blir ikke i nærheten så skarpe som pikseltallet antyder.

- Det vil si at man kaster bort piksler, lagringsplass, prosesseringskapasitet og batteritid.

- Kameraet blir tregere enn nødvendig. Et 14 Mp bilde tar kanskje 2 sekunder å prosessere, mens et på 3 tar 0,5 sekunder. Dermed mister man f.eks verdifull seriebildemulighet.

- Minnekortet slukes. 1 GB holder på ca 200 bilder med 14 Mp, eller ca 800 bilder med 3 Mp.

- Å skalere ned 30 fulle bilder per sekund for å lage video tar alt for mye prosessorkapasitet til at det er mulig. Derfor plukkes kun enkelte piksler ut for lesing og sammensetting til video. Det gir mye mer bildestøy enn med skaleringsmetoden fordi bare en liten del av brikken er i bruk i praksis. Det gir dårlige videoer.

- Mange piksler gir også mer dødplass på brikken (til ledninger osv) som ikke er lyssensitive. Dette gir mer bildestøy og dårligere bilder.

- For å få mange megapiksler må produsentene gjøre kompromisser på andre områder. Blant annet kuttes det i kontrastomfang. Det gjør at bilder med mye kontrast ser jævlige ut i de lyseste og mørkeste områdene. Kun kontrastløse/blasse bilder ser bra ut. Færre megapiksler ville gitt mer sprut i fargene og kontrasten.

- Svært få har faktisk bruk for mange megapiksler. 5 megapiksler er nok til å kunne skrive ut gode bilder i A4 format, så lenge optikken er bra. Full HD TV er 2 megapiksler. De råeste telefonskjermene er opp mot 0,4 megapiksler. Digital zoom brukes lite, blant annet fordi kvaliteten på optikken og bildestøyen gjør digital zoom lite brukbart.

 

I det hele tatt: Svært få har bruk for mange megapiksler og de som har det har ikke nytte av det fordi optikken ikke henger med. Mange megapiksler skaper problemer for de aller fleste mobilkamerabrukere enten de vet det eller ikke.

Lenke til kommentar

MP selger. Enkelt og greit. Nokia har hold på med dette lenge, og fortsetter med N8. Specs som idag finnes på f.eks N8 er helt uvesentlig for en bruker. Hva skal man med HDMI på mobilen om man har DLNA? Joda, alle har ikke DLNA, men det kommer flere og flere steder. Fremtiden er trådløs.

 

Om optikken og bildebrikkene blir større er jo det bra, men dere skal se at N9 har 24 mp kamera.

 

Brukervennlighet er alt.

Lenke til kommentar
MP selger. Enkelt og greit.

Om man slår alle kunder over samme kam så stemmer det bra. Men kunder bør ikke slås over en kam. Vi er forskjellige. Noen har faktisk avslørt megapikselmyten og ønsker bedre bilder med færre megapiksler. Jeg tror den første produsenten som tilbyr noe sånt vil oppleve et rush av kjøpere, kanskje så mye som 5% av totalmarkedet på akkurat den kameramodellen. Om en eneste telefonmodell tar 5% av totalmarkedet er det ikke til å kimse av. Se bare på iPhone. Det vil skape sjokkbølger som vil bli lagt merke til av de som hittil ikke vet bedre enn megapikselmyten. Andre produsenter vil følge etter med lignende modeller og vi kan se en splittelse i totalmarkedet for kameratelefoner. Kanskje kvalitets-lav-piksel-kamera-telefoner øker til 20-30% av totalmarkedet om få år.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...