Gå til innhold

Nytt flaggskip og 3D-objektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De to små objektivene har 12mm brennvidde og blender på f/12. Ikke all verden til lyssyrke, men når man skal putte to objektiver med litt avstand til hverandre på samme plassen som ett objektiv normalt tar, sier det seg selv at lysstyrken blir noe begrenset. Det vil antakelig kunne brukes utendørs i godt lys hvis ikke motivet beveger seg alt for raskt.

Det betyr også svært stor dybdeskarphet. Det gjør at kontrastbasert autofokus treffer langt lettere og at tregheter i fokuseringen ikke får nevneverdig betydning.

 

I tillegg til 3D-objektivet kommer det også en 14mm f/2,5 pancake. Dette er et bitte lite objektiv som veier usle 55g, og er det minste til nå. Med brennvidde tilsvarende 24mm plassert på et lite kamerahus, vil det være utmerket til gatefoto og liknende.

Her må det ha sneket seg inn en feil. Riktig skal vel være at 14 mm * 2 = 28 mm.

 

Forøvrig vil jeg foreslå å regne om blendertallet til tilsvarende blender på fullformat når dere først regner om brennvidden. Om jeg husker riktig så gir f/2,5 på 2x crop tilsvarende dybdeskarphet og lysmengde som f/5,0 på fullformat.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Disse speilløse systemkameraene har fortsatt en stor mangel etter mitt syn, og det er batterikapasitet. Ca 350 bilder på en oppladning er, for min del, altfor lite. Sett opp mot K-5 som kom i går, dette har ca 980 bilder på en oppladning, og er i en helt annen klasse. Batterikapasitet er en viktig faktor for et kamera, etter min mening, og her er fortsatt speilreflekskameraer milevis foran...

Lenke til kommentar

Det gjelder blant annet meg. På lørdag var jeg på tur med Tromsø fotoklubb og da tok jeg rundt 400 bilder uten å ha lademulighet. Batteriene holdt hele dagen, uten skifting, selv om jeg hadde tatt et par hundre bilder med de før turen. Til alt overmål holdt de over 300 bilder på søndagen også uten noe lading i mellomtiden. Jeg hadde to sett batterier i reserve, men slapp å bruke de. Uansett, det ville vært utrolig surt å gå tom uten backup-batterier. Hadde batteriene makset ut på 350 bilder så hadde jeg gått tom i løpet av lørdagen og måttet lade minst to ganger i løpet av helga. Kjekt å slippe det.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

350 bilder? Det er svært, svært sjelden jeg tar 350 bilder på et døgn. Du må nesten drive med action-fotografering for å ta 350 bilder på et døgn, vil jeg freidig påstå. Og det går an å ha et batteri ekstra i bukselommen om man er ekstremt knipsglad. Da får man 700 bilder. Det er ca 29 sekunder med 24fps stop-motion action.

 

Når et kamera legger så stor vekt på video er batterikapasitet svært viktig. Til og med på 550D som skal ha klart bedre kapasitet har jeg klart å tømme to batterier på en dag. Heldigvis kjører jeg timelapse på et annet kamera med ekstern strøm - der ender seriene på 1 200 til 3 000 bilder. I tillegg hender det faktisk at man bruker kamera relativt tungt i situasjoner hvor man faktisk ikke har tilgang til strøm på flere dager.

 

Etter min mening bør batterikapasiteten etter CIPA ligge på mellom 700 og 1000 bilder for et kamera som skal kunne brukes til både still og video. 350 er altfor dårlig.

 

@jpsalvesen: Også film ved 12 800 ISO vil trolig se noe sørgelig ut. I og med at man ikke har prosesseringskraft til annet enn "lineskipping/pixelskipping" for nedskalering til 1080p - så får man ikke så mye effekt av ekstra informasjon som er på piksler som skippes.

Lenke til kommentar

Forøvrig vil jeg foreslå å regne om blendertallet til tilsvarende blender på fullformat når dere først regner om brennvidden. Om jeg husker riktig så gir f/2,5 på 2x crop tilsvarende dybdeskarphet og lysmengde som f/5,0 på fullformat.

Akkurat det tror jeg er en dårlig ide - de fleste skjønner forskjellen i brennvidee (aka crop), men når vi bgynner å diskutere forskjeller i dybdeskarphet, så faller de fleste av lasset. Og begynner vi diskutere lysmngde, så er det bare sært.

 

350 bilder? Det er svært, svært sjelden jeg tar 350 bilder på et døgn. Du må nesten drive med action-fotografering for å ta 350 bilder på et døgn, vil jeg freidig påstå. Og det går an å ha et batteri ekstra i bukselommen om man er ekstremt knipsglad. Da får man 700 bilder. Det er ca 29 sekunder med 24fps stop-motion action.

Er helt enig at 350 bilder på et batteri fort blir for lite - går rundt med GF1 om dagen, og der må jeg bytte batteri fortere enn jeg skulle ønske.

Lenke til kommentar

Hmm... er alle speilrefleks slik på video? Altså en liten "filmsnutt", og batteriet er helt tomt? Hvis jeg leser riktig, er 350 bilder ca 15 sekunder med 24fps stop-motion action - og det er ikke mye å dra til fjells med :)

 

Nei, video medfører ikke samme strømforbruk som ved enkeltbilder. Så batteriet er ikke tomt etter 15 sekunder. På 550D varer batteriet fra 1:20 til 1:40 avhengig av temperatur ved rent videoopptak.

 

Men 350 bilder på GH2 gir f.eks ikke mulighet til timelapse/stop-motion film uten ekstern strøm. Timelapse/Stop-motion/animasjon er når man tar et og et bilde og setter dette sammen til film etterpå. Nå er heller ikke GH2 en speilrefleks - det er et speilløst systemkamera (EVIL).

 

Regner med at de fleste ligger i det intervallet 1 - 2 timer (uten at jeg vet nøyaktig - så har noen eksakte tider for ulike kamera hadde det vært fint å få). CIPA på 350 bilder skulle indikere litt over en time film på GH2. Batterigrep til tradisjonelle dSLR gir både bedre ergonomi (for de fleste) samt fort dobbelt så lang arbeidstid. Tyngde gjør at man blir stødigere.

 

Men som sagt bør et moderne kamera kunne levere CIPA på 700 bilder eller mer, og mellom 2 og 3 timer videopptak - gjerne over 3 timer. Og i og med at man som oftest både vil ta bilder og video - så vil et par hundre bilder ikke gi så mye videotid igjen på et lite batteri.

Lenke til kommentar

 

 

Forøvrig vil jeg foreslå å regne om blendertallet til tilsvarende blender på fullformat når dere først regner om brennvidden. Om jeg husker riktig så gir f/2,5 på 2x crop tilsvarende dybdeskarphet og lysmengde som f/5,0 på fullformat.

 

Men det gir vel ikke tilsvarende lyst bilde? Altså et shot som er riktig eksponert med f3 og en gitt iso og lukkertid på fullframe vil vel også være rett eksponert på 4/3 med f3 og samme tall for iso og lukkertid?

 

AtW

Lenke til kommentar

Men det gir vel ikke tilsvarende lyst bilde? Altså et shot som er riktig eksponert med f3 og en gitt iso og lukkertid på fullframe vil vel også være rett eksponert på 4/3 med f3 og samme tall for iso og lukkertid?

Du får et bilde med støy og dybdeskarphet tilsvarende blenderåpningen (eller "det omregnede blendertallet"), hvis passende ISO er valgt i forhold til blendertallet (det du setter blendertallet til i det du tar bildet).

 

Det er en lengre, teoretisk diskusjon. ;)

Lenke til kommentar

Det stemmer ATW. Lysmengden målt i cd/m2 vil forbli den samme, men med fire ganger større bildebrikke blir lysmengden målt i cd 4 ganger større. Det er grunnen til at 24x36 mm sensorer yter bedre på ISO enn 12x18 mm sensorer, gitt samme antall megapiksler og like god pikselteknologi.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...