Gå til innhold

AMD Fusion Llano neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

35 millioner transistorer? Det høres ut som en spesifikasjon fra 90-tallet. Etter en kikk på kilden viser det seg at det er 35 millioner transistorer per kjerne, når man ser bort i fra L2 cachen. L2 cachen er en vesentlig del av transistorbudsjettet til hver brikke. Jeg regner med at det endelige tallet ligger på rundt 300 millioner for en dobbeltkjerne med 2 MB L2 og 32 shadere og rundt 600 millioner for en med 4 kjerner, 4 MB L2 og 64 shadere. Redigert: Det snakkes om 300 og 600 M transistorer uten GPU-delen og opp mot 1 milliard med GPU-delen.

 

Tallene 2,5 - 25 Watt kan også forvirre dersom man ikke forklarer nøye hva det gjelder. Tallene gjelder hver enkelt kjerne uten L2 cache og uten GPU-delen. Litt lengre ned i kilden finner vi litt mer håndgripelige tall. Der sier de at dobbeltkjenene (med L2 og GPU) vil komme i utgaver fra 20 til 59 Watt TDP og 3-4 kjernene (med L2 og GPU) vil ha fra 35 til 59 Watt TDP.

 

Prosessorene blir ikke bare siktet inn mot bærbare maskiner. De vil også siktes inn mot stasjonære maskiner fra mellomklassen og ned til budsjettklassen. Det er nok her vi vil se mest til 59 Watt-utgavene.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Simen1: hvorfor skriver ikke du artikler for HW? Stoler mer på enkelte brukere her inne enn artikkelforfatterne, slik bør det ikke være.

 

+1

 

Samme har jeg lurt på. Blir som regel en del mer klokere av å lese Simen1s kommenterer enn selve artikkelen.

 

Var det ikke en artikkel jeg leste her på Hardware.no i april om at dem etterlyste nye skribenter. :whistle:

 

(EDIT)

 

Husker det fordi det var på 1. april og det var IKKE en aprilspøk :D

Endret av Dr.Satan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

er det bare meg .

jeg synes å ha hør om dette før.

 

var det ikke noen andre som syslet med å ha prosessor og grafikkkort på samme hovedkort.

prosessoren skule liksom også være både CPU og GPU.

Man har lenge hatt hovedkort der både grafikkkortet og prosessoren var integrert på samme hovedkort.

problemet var at ytelsen ikke var bra.

 

blir dette så mye bedre ?

Lenke til kommentar

Hvor lenge siden er det du tenker da (ikke at jeg er veldig oppdatert på det og tenker noe spesifikt)

 

Men kanskje siden man nå i dag klarer å få plass til mye mere på samme plass kan gå riundt dette problemet?

 

Nå er det uansett ikke kun snakk om mainstream ytelse på Sandybridge og Llano med tanke på grafikk delen så vidt jeg vet?. Men kanskje AMD også vil bryte Moores lov :D Hva vet vel jeg? :D

Endret av Dr.Satan
Lenke til kommentar

Ops, mente kun snakk om mainstream ytelse.. hehe

 

Jepp virker som om 5450 og SB GT2 bytter på å lede i preview benchmarkene som er hos anandtech til nå så.

 

by Anand Lal Shimpi on 9/1/2010:

A big unknown was the state of Sandy Bridge graphics. As I mentioned in the preview, there will be two types of integrated graphics enabled on Sandy Bridge parts: 1 core and 2 core parts. Intel refers to them as GT1 and GT2, respectively. The GT1 parts have 6 execution units (EUs), while the GT2 parts have 12.
Endret av Dr.Satan
Lenke til kommentar

Jepp virker som om 5450 og SB GT2 bytter på å lede i preview benchmarkene som er hos anandtech til nå så.

Ontario/Zacate ser ut til å bli sånn ca. Cedar (HD 5450) + tweaks, mens de beste ryktene så langt plasserer Llano i Reedwood-territoriet. Den største bøygen for sistnevnte blir i så fall båndbredde. Så med mindre AMD har funnet på noe veldig lurt forventer jeg ~Mobility 5650-ytelse fra den kanten.

Lenke til kommentar

Var HTPC jeg også hadde i siktet. Det finnes noen, om ikke mange mini-ITX kabinetter for stuebruk. Hva du legger i netbook formatet lurer jeg litt på. Regner HD-lyd m/optisk toslink utgang som en selvfølge...

 

Netbook format er nøyaktig det det hørest ut som :)

 

Ett hovedkort som er så lite og lavt at det kan bruker i en netbook. Da kan man få noen virkelig flotte HTPCer, vet det finnes mange flotte mITX kabinetter der utesom f.eks. M10, men synest at det ser litt rart ut med kabinetter som er så høye med så liten grunnflate, så jeg vil heller se HTPCer som har litt større grunnflate, men som er mye tynnere. Drømmen er en HTPC som ser ut som en Dell Adamo XPS. Litt høyere om man ønsker å ha inn ett optisk drev.

Lenke til kommentar

Ja, men da ser du vel for deg en ferdigmaskin på samme måte som Asus EEE Box eller noe sånt, ikke en man konfigurerer selv. En ting som er helt essensielt for min del i en HTPC er at den har en tuner for digitale tv-signaler. Personlig liker jeg Nexus Psile, men den er ganske dyr, og kunne godt ha vært litt lavere. Selvsagt hadde det vært greit om hk-produsenten inngikk en avtale med f.eks. Hauppauge og lagte integrerte løsninger, men det er noe man dessverre ikke ser så ofte...

Lenke til kommentar

Ja, men da ser du vel for deg en ferdigmaskin på samme måte som Asus EEE Box eller noe sånt, ikke en man konfigurerer selv. En ting som er helt essensielt for min del i en HTPC er at den har en tuner for digitale tv-signaler. Personlig liker jeg Nexus Psile, men den er ganske dyr, og kunne godt ha vært litt lavere. Selvsagt hadde det vært greit om hk-produsenten inngikk en avtale med f.eks. Hauppauge og lagte integrerte løsninger, men det er noe man dessverre ikke ser så ofte...

 

når du nevner HTPC med digital tuner så lurer jeg faktisk på hvilke systemer/leverandører som støttes.

slik det er nå er det alt for begrenset ( til Riks tv og muligens Canal digital)

Lenke til kommentar

Ja, men da ser du vel for deg en ferdigmaskin på samme måte som Asus EEE Box eller noe sånt, ikke en man konfigurerer selv. En ting som er helt essensielt for min del i en HTPC er at den har en tuner for digitale tv-signaler. Personlig liker jeg Nexus Psile, men den er ganske dyr, og kunne godt ha vært litt lavere. Selvsagt hadde det vært greit om hk-produsenten inngikk en avtale med f.eks. Hauppauge og lagte integrerte løsninger, men det er noe man dessverre ikke ser så ofte...

 

Ja, eventuellt ett hovedkort som jeg kan bygge inn i ei maskin selv. Det har faktisk gått så langt at jeg vurderer å kjøpe inn en laptop når disse dukker opp på markedet, demontere denne og flytte hovedkortet over i ett spesialbygget kabinett.

 

TV er ett must ja, men Mediaportal løser dette problemet med sin TV-server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...