Gå til innhold

Test: Seasonic X-400FL


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Greit nok med passiv psu. men det kunne da fint vært ei vifte som ruslet på 5-600 rpm. er en enorm forskjell i kjøling og ingen i lyd

Enig, en kvalitets vifte som kjører på veldig lav RPM ville nok blitt regnet som ganske lydløst for de fleste.

En slik varme bombe vil jo bare få deg til og fylle kabinettet med enda flere vifter for og holde det kjølig, og da er det vel ingen poeng?

Lenke til kommentar

Greit nok med passiv psu. men det kunne da fint vært ei vifte som ruslet på 5-600 rpm. er en enorm forskjell i kjøling og ingen i lyd

Enig, en kvalitets vifte som kjører på veldig lav RPM ville nok blitt regnet som ganske lydløst for de fleste.

En slik varme bombe vil jo bare få deg til og fylle kabinettet med enda flere vifter for og holde det kjølig, og da er det vel ingen poeng?

 

Varmebombe er vel å ta i... jeg leser ikke en eneste temperatur i denne anmeldelesen, noe jeg synes er høyst merkverdig - det er bare satt "høy temperatur" som negativt i konklusjonen... Jeje, SPCR har i alle fall tall:

 

http://www.silentpcreview.com/article1062-page5.html

 

Eksos på 54 celsius på full belastning synes jeg er veldig akseptabelt for et slikt PSU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Genialt å ha alternativet, synes nå jeg. Antec TruePower TP-750 som de også nettopp testet, hadde 46 grader eksos ved 400W og 60 grader ved 700W. Altså er den ganske kjølig i utgangspunktet.

 

Fractal Define R3

Intel Core i5 760 m/Prolimatech Megahalems

ATI HD 5750 passivt kjølt

Intel X25-M G3 160GB (kommer om ikke altfor lenge)

Noctua NF-S12B FLX (x2 om nødvendig)

Seasonic X-400FL (kommer om ikke altfor lenge)

 

Da har man jammen ikke mye støy. =)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Helt enig TeaBone. Temperaturene var meget akseptable i spcr sin test. Særlig når man ser at PSU-en økte temperaturen med bare 2 -5 grader på lufta inn/ut fra 0 - 300 Watt. Og spcr kjørte faktisk testen uten vifte som drog ut lufta fra "testkabinettet" og de kjørte torturtest på 400 Watt last i 15 + 12 timer uten at PSU hikket i det hele.

 

Og man må ta i betraktning at dette er en PSU som primært vil brukes i energieffektive rigger hvor lite støy er viktig. I kabinett som f.eks Antec Fusion, Fusion Max, Silverstone GD05/06 er det mengder av ventilering rundt PSU. Antec Fusion og Fusion Max har til og med en oppbygging som gjør at PSU ikke henter kjøleluft/eller sender luft til området med HK, skjermkort og CPU.

 

Også i en kontorrigg med en SSD, stillegående lagringsdisk, et passivt skjermkort og en i3 CPU kan denne i rett kabinett gi mulighet for en rigg med trolig bare et/to stk langsomtgående 12 cm vifte for å kjøle hele kostebinderiet. Kunne være meget interessant i Lian Li PC-A05N kabinettet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Hadde denne hatt en vifte på lav RPM hadde det jo ikke vært en vifteløs strømforsyning, og hverken produktet eller artikkelen hadde hatt noen hensikt. Seasonic har nok av stillegående strømforsyninger MED vifte @ lav RPM.

 

Med tanke på å ha et stillegående oppsett er det bedre å ha en utskiftbar vifte i kabinettet enn en som støver ned inni strømforsyninga. I min maskin har jeg en strømforsyning spesielt valgt ut fordi den skal være stillegående - og det er den som støyer mest i maskinen, som har en rekke kabinettvifter.

Lenke til kommentar
Alt i alt synes vi Seasonic X-400FL er en meget god og ikke minst lydløs strømforsyning. Vi synes den er litt dyr, men det er uten tvil et kjøp du vil bli fornøyd med. Slikt anbefales!

Er ikke noe "Anbefalt" logo.... ? :hmm:

 

PS: Rart at dere "klager" på at den blir varm, mens dere skriver at lite energi går tapt i form av varme.... da denne PSU ikke har noen vifte (doh!) - hvor mener dere det lille varmetapet skal forsvinne? Og som preisiert av andre, så gjør det ikke noe om den blir litt varm ... så lenge det ikke gjør noe (tog du ann?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...