Gå til innhold

Test: Siljes fotoeksperimenter, del 6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bilde 3 og 7 er helt klart mine favoritter, man ser klart hva som er motivet, det første følte jeg ble mer konseptting for å teste hva man kan fokusere på, uten at det er noe motiv i den forstand.

 

3 og 7 innebærer også bra kompisisjon, der du unngår at bildene blir "ordinære", men faktisk skiller seg ut.

Lenke til kommentar

Nå begynner det å ligne på noe. Ser at du har litt igjen på dybdeskarphet enda.

Et lite tips der kan være å lese deg litt opp på hvordan "Depth of field" håndteres av kameraet ditt og hvordan det i praksis kan benyttes. Jeg synes wikisidene (http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field) faktisk forklarer dette ganske bra. Det har vært til stor glede for meg for å få ting i fokus. Min store oppdagelse var at det faktisk er områder foran objektet som blir skarpe ved høye bledertall, ikke bare bak. Dette fører til at du kan lure deg over på manuellfokus og sette objektet i litt lengre avstand enn det er. Det gjør at objekter bak blir mer klare.

Lenke til kommentar

Wow:) du har blitt flinkere:D

Jeg likte faktisk best bilde 2. Syntes bilde var veldig behagelig å se på.

 

Og 6 og 7 likte jeg også:)

 

Bra jobba!

 

ps. likte ikke helt bilde 1, jeg vet ikke om jeg er trøtt, eller om det var bilde som gjorde det, men det var så lite sted som var i fokus, og jeg klarte ikke av å slappe av mens jeg så på bilde.

Lenke til kommentar

Om bilde 2 spør du:

"Er bildet for midt på, og er det nok luft over blomsten?"

 

Jeg er ingen kjenner, men jeg er fristet til å svare, som du forventer, "ja" og "nei". Ut fra det jeg ser i bildet kunne jeg tenkt meg å se en variant der blomsten er lengre ned, og et godt stykke lengre til høyre. Slik at du får mer en sort trekant i hjørnet, med kun så mye mørk bakgrunn på den siden som du trenger for å lage en god, solid ramme bak blomsten.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...