Gå til innhold

Falske Win7 / Office 2007 versjoner på QXL.


Anbefalte innlegg

Det har i en tid blitt solgt "billige" Windows 7 pakker på QXL. Særlig har en selger (jonas85) solgt det som har sett ut som ekte Windows 7 Ultimate (og Home Premium) pakker til en veldig billig penge. 899 kroner for fullversjonen av Ultimate og 299 kroner for Home Premium. Han selger også Office 2007 lisenser.

 

Etter jeg opprettet denne tråden, fant jeg fort ut at han selger MSDN/Technet lisenser. Trolig har han selv blitt lurt av en selger i Asia.

 

 

Det virker ikke som QXL har tenkt å gjøre noe med saken, men selgeren har selv stoppet auksjonene og nå endelig salget helt..

 

Anbefaler alle som har kjøpt fra denne selgeren om å straks sjekke sin Windows / Office lisens med dette verktøyet fra Microsoft, og poste sine resultater her, eller sende dem til Microsoft.

 

mgadt1.jpg

 

Det er linjen markert med rødt som er viktig. På ultimate versjonen så vil tallene 065, 066 eller 067 i andre kolonne bety at du har fått en MSDN/Technet lisens, som ikke kan selges videre. Det betyr at du på ett eller annet tidspunkt vil få beskjed om at du kjører piratkopi av Windows.

 

For Home Premium er tallene 230 og 231 som vil bevise at lisensen stammer fra MSDN/Technet.

 

For pro er det tallet 220.

 

Disse tallene nevnt over kan du IKKE få opp om du kjører lovlig Windows versjon. Eneste unntak er de med faktiske gyldige MSDN/Technet kontoer.

 

Alle som eventuelt finner ut at de har kjøpt det som ser ut til å være en helt lovlig Windows 7 / Office 2007 versjon, men som får opp ett av tallene over når de kjører diagnostikk programmet fra MS, må straks be om pengene tilbake fra selger, samt bør kontakte både QXL og Microsoft.

 

http://samfunn.myhken.com/?p=1265

 

Så lenge din lisens er markert som Genuine, vil du ikke få benyttet deg av Microsofts tilbud på Windows 7 / Office 2007. Vent derfor til lisensen blir blokkert, før du kjøper ny lisens, direkte fra Microsoft, til en "hyggelig" pris. Ca 1.200 kroner for fullversjonen av Ultimate. Les mer her:

 

http://samfunn.myhken.com/?p=1279

 

Her er eposten fra Jonas, så det ikke er noe tvil om hva som er avdekket, og han tar fullt ansvar. Så greit å være "høffelige" når man eventuelt tar kontakt ang dette her.

 

qxl1j9.jpg

 

Liste over selgere som vi vet har solgt Windows 7 / Office 2007 lisenser som ikke har vært ekte:

 

Oppdatert 24.05.10

 

jonas85 (minst 52 Windows 7 Ultimate pakker)

StarPower (ukjent omfang)

Msidor (prøver å selge to lisenser fra en familiepakke)

Endret av myhken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For øyeblikket er det to til som selger Windows 7 lisenser på QXL.no dette er:

 

asleoh og Msidor. jeg har kontaktet begge.

 

asleoh svarte nå, og hadde sjekket, og funnet ut at lisensen han skulle selge var ekte, men han hadde brukt en MSDN/technet lisens på sin egen pc, så sier han avslutter salget for å få lovlig lisens på sin egen pc.

 

Msidor sier han selger 2 lisenser fra en familielisens pakke. Dette er selvsagt ikke lov, og står i EULA betingelsene til Home Premium utgaven:

 

2. INSTALLATION AND USE RIGHTS.

 

b. Family Pack. If you are a “Qualified Family Pack User”, you may install one copy of the software marked as “Family Pack” on three computers in your household for use by people who reside there. Those computers are the “licensed computers” and are subject to these license terms. If you do not know whether you are a Qualified Family Pack User, visit go.microsoft.com/fwlink/?Linkid=141399 or contact the Microsoft affiliate serving your country.

 

Kan lastes ned herfra...

 

Så på en dag har jeg avdekket at alle tre auksjoner av Windows 7 ikke er lovlige auksjoner.

Lenke til kommentar

Her er enda en morroklump, selger faktisk med en brent Windows 7 DVD plate...

 

http://www.qxl.no/pris/data-hardware/software/operativsystemer/xp-prof-el-home-lisens-bonus-wind7/v/an608777488/

 

XP Prof.\ el. Home lisens + Bonus Wind.7

 

 

........................

 

 

Lisens som i praksis er helt ny da maskinen den sto på, fikkvolumlisens fra starten av og hadde det til den ble skrotet.

 

Den har derfor aldri vært aktivert.Kjøper kan velge om hanvil ha Home istedet til Kr. 25,- lavere pris.

 

Det kan følge med innstallasjonsplate på sikkerhetskopi hvisbudvinner ønsker\trenger det.

 

BONUS ! DVD (brent) med W-7 Ultimate engelsk. Bare å laste ned norsk språkpakke fra valgfrie oppdateringer.

 

Gå deretter inn i kontrollpanel og skift språk.

 

QXL må jo være noen av de sløveste selskapene der ute, de godtar jo alt tydeligvis.

Lenke til kommentar

Da har Jonas sjekket litt selv, og funnet ut at de lisensene han sitter på har PID som tilsvarer MSDN/Technet koder. Altså de er ulovlige.

 

Håper han får til en slags deal med Microsoft, slik at de som har kjøpt Windows 7 fra ham kan få Windows 7 til en billig penge fra MS. Om ikke er metoden min nevnt tidligere i denne tråden den beste og billigste måten å skaffe seg fullversjonen av Windows 7 Ultimate på:

 

http://samfunn.myhken.com/?p=1282

Lenke til kommentar

Synd at ingen bryr seg da. Minst 50 stykker har blitt "lurt" for 899 kroner av en selger, og i helgen var det to selgere til der.

 

Jeg vet at det er flere her på forumet som har kjøpt, så de vil få problemer med lisensen en gang i nær fremtid. Og da vil de garantert bry seg.

 

Men du synes det vel er helt greit at folk kan lure andre og selge dem falske lisenser? Kanskje du er en av dem som selger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du synes det vel er helt greit at folk kan lure andre og selge dem falske lisenser? Kanskje du er en av dem som selger?

I et samfunn som styres av penger så er det forståelig at folk gjør slikt. Om det er rett eller galt er en annen sak. Moral er kun for de som har nok penger.

 

Ja du må jo regne med at jeg er en av de som selger, bevares :roll:

Lenke til kommentar

Rart de er så slække på det greiene der.

 

Mamma sin account ble bannet fordi jeg la ut en klokke for salg. (Hvor det ble skrevet at den var blitt funnet på gata, og notis i avisa)

 

Og når jeg lagde min egen account, så ble den stengt også, med mindre jeg faxet over en kopi av førerkort eller pass. Pga at mor's acc var bannet.

Endret av night_mare
Lenke til kommentar

Det er linjen markert med rødt som er viktig. På ultimate versjonen så vil tallene 065, 066 eller 067 i andre kolonne bety at du har fått en MSDN/Technet lisens, som ikke kan selges videre. Det betyr at du på ett eller annet tidspunkt vil få beskjed om at du kjører piratkopi av Windows.

 

På hvilken måte skulle det gå til? Er det en tidsbegrenset lisens?

 

Du sier senere at det er ulovlig å selge disse videre. Hvilken lov bryter man?

Lenke til kommentar

Det er linjen markert med rødt som er viktig. På ultimate versjonen så vil tallene 065, 066 eller 067 i andre kolonne bety at du har fått en MSDN/Technet lisens, som ikke kan selges videre. Det betyr at du på ett eller annet tidspunkt vil få beskjed om at du kjører piratkopi av Windows.

 

På hvilken måte skulle det gå til? Er det en tidsbegrenset lisens?

 

Du sier senere at det er ulovlig å selge disse videre. Hvilken lov bryter man?

 

Ja, jeg stusser litt på dette, at det er lovmessig og moralsk tvilsomt er greit nok, også at denne type salg stoppes, men hvorfor skulle man plutselig få beskjed om at man kjøerer en piratkopi? Sånn jeg ser det så er det mer sannsynlig at det ikke skjer.

 

AtW

Lenke til kommentar

WGA sjekker om lisensen er gyldig eller ikke. Microsoft kan stenge ute lisenser hvor det er brudd på lisensavtalen og man kan få beskjed om at man kjører en ugyldig lisens med alle de ulempene det medfører.

 

Det kan skje ja, men hvor sannsynlig er det? Såvidt meg bekjent skjer det ikke så ofte, og ihvertfall ikke ofte nok til at man nærmest er garantert at det skjer med lisensen din, slik første innlegg gir inntrykk av.

 

AtW

Lenke til kommentar

WGA sjekker om lisensen er gyldig eller ikke. Microsoft kan stenge ute lisenser hvor det er brudd på lisensavtalen og man kan få beskjed om at man kjører en ugyldig lisens med alle de ulempene det medfører.

Lett å fjerne uansett. Trodde det het WAT nå, men wiki fører til linken din om man søker på "windows activation technologies". Jaja.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Hvilken paragraf rammer dette? Så fort gjennom, og den jeg så at kan tenkes er §19 som omhandler spredning av eksemplar.

 

 

WGA sjekker om lisensen er gyldig eller ikke. Microsoft kan stenge ute lisenser hvor det er brudd på lisensavtalen og man kan få beskjed om at man kjører en ugyldig lisens med alle de ulempene det medfører.

Men for at det skal skje, er MS avhengig av å få beskjed om at den spesifikke nøkkelen er videresolgt. Hvem skulle opplyse dem om det? Selger? Kjøper? Heller tvilsomt.

 

Og det er vel også lite sannsynlig at MS kommer til å sperre en hel serie med nøkler da det også vil ramme mange uskyldige.

Lenke til kommentar

 

Men for at det skal skje, er MS avhengig av å få beskjed om at den spesifikke nøkkelen er videresolgt. Hvem skulle opplyse dem om det? Selger? Kjøper? Heller tvilsomt.

 

Og det er vel også lite sannsynlig at MS kommer til å sperre en hel serie med nøkler da det også vil ramme mange uskyldige.

 

Det som skjer er vel at de får snoken i hvilke kontoer på MSDN/Technet det er som har blitt brukt, for deretter å svarteliste alle lisensene knyttet til den kontoen. Det er massevis av tråder rundt på nettet med folk som har kjøpt på ebay og lisensen slutter å virke etter en liten stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...