Gå til innhold

Lightroom til Ipad?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror det er lurt å ikke konkludere med at dette er teit og unyttig riktig enda. Og heller ikke kan man konkludere med at det er nyttig og smart heller. Ingen har jo helt sett hvordan produktet iPad skal komme til å brukes selv om man kanskje kan se noe rammeverk. Og absolutt ingen har sett hva Adobe har tenkt rundt bruk av LR for iPad...

 

Jeg syns alltid det er spennende når det kommer produsenter og utviklere som ser nye muligheter med ny teknologi, men jeg har ikke lyst til å konkludere med noe som helst før jeg har sett resultatet, og da kanskje heller ikke før det har kommet til versjon 2 eller 3 når det virkelig begynner å ta form.

Lenke til kommentar

Fikk en Ipad på jobben i går, for å teste hvordan det er å lese e-bøker på den.

 

Etter noen timers bruk, så må jeg bare si at om ikke prisen synker drastisk, så kommer jeg nok ikke til å handle en privat Ipad.

 

Jeg regner med at det kommer andre aktører med lignende produkt ganske snart, og da kommer jeg nok heller til å gå for det.

 

Youtube som egen aplikasjon, ikke mulighet for å se videoer på dagbladet, ikke mulig å laste ned nye apps for meg (har ikke amerikansk visa, og gidder ikke kjøpe gavekort på ebay (Men dette er vel forhåpentligvis bare snakk om tid))

 

Jeg fikk faktisk ikke slått den på for første gang før jeg hadde installert Itunes på PCen og koblet til Ipaden.

 

Den er fin, lett å bruke, kjapp og jeg ser nytteverdien som "stue-pc". Men når det gjelder å ta med seg denne i felten og se på bilder i større format en bare bak på kameraet, så hadde det vert et poeng om skjermen var brukbar.

 

Får den nevneverdig med lys på seg, blir du fort plaget av glare, og jeg hadde i allefall aldri stolt på fargegjengivelsen da.

 

Konklusjonen er at dette er et førstegenerasjonsprodukt, og jeg håper både Apple og andre kommer med nye, forbedrede versjoner ganske kjapt. :)

Lenke til kommentar

Det diggeste er vel å ha den slengende rundt som nettavis, fotoalbum, bok, surfebrett, tv(?) etc.

 

Men for bilder skulle en tro at det var en fordel om de var ferdig behandlet og sortert, slik at du kun kikker på kremen fra hver ferie/studiorunde/etc...

 

Å redigere på den må vel være kun i felt eller i nød. Må jo være betraktlig mer inneffektivt enn en pc med mus og tastatur.

Lenke til kommentar

Dette er starten på noe veldig interessant. Selve operativsystemet (OSX, Windows, Linux) er i ferd med å bli utfordret av noe helt nytt der filer og multitasking etc blir gjemt vekk slik at man (forhåpentligvis?) kan bruke mer tid på det produktive og mindre tid på å administrere.

 

Strø-idé: Wifi-enabled minnekort som snakker med iPad (eller en annen tablet) slik at man kan se bildet sekunder etterpå, på en skikkelig skjerm og zoome inn og sjekke fokus etc. Det hadde væri noe, det, det hadde gjort dyr funksjonalitet tilgjengelig for den glade amatør.

Lenke til kommentar

Strø-idé: Wifi-enabled minnekort som snakker med iPad (eller en annen tablet) slik at man kan se bildet sekunder etterpå, på en skikkelig skjerm og zoome inn og sjekke fokus etc. Det hadde væri noe, det, det hadde gjort dyr funksjonalitet tilgjengelig for den glade amatør.

 

Eye-Fi pro har denne funksjonaliteten mot vanlige PC'er. Sikkert noen som fikser en app for dette på iPad etter hvert. Det kortet kan også kopiere filene til en nettverksdisk eller laste de rett opp på nettalbumet ditt så du kan bruke iPad'en allerede nå.

 

http://www.eye.fi/products/prox2

Endret av Freeload
Lenke til kommentar

Eye-Fi pro har denne funksjonaliteten mot vanlige PC'er. Sikkert noen som fikser en app for dette på iPad etter hvert. Det kortet kan også kopiere filene til en nettverksdisk eller laste de rett opp på nettalbumet ditt så du kan bruke iPad'en allerede nå.

 

http://www.eye.fi/products/prox2

 

Det var noe slikt jeg tenkte på, ja, men det forutsetter at iPad'en får en app som lar den fungere som tilgangspunkt, evt at man er innenfor et trådløst nettverk når man tar bilder. Vi får se, det kan bli ganske så sweeeet!

Lenke til kommentar

Med en GUI som utnytter zoomfunksjonaliteten til Ipad og tilpasser verktøyene til fingerspissredigering (med forstørrelsesglass for presisjonsendringer etc), har jeg veldig stor tro på dette. Den parameter/kontrollpunktsbaserte redigeringsmotoren i Lightroom er også nær perfekt for cloud-basert redigering hvor negativet behandles på serveren og en lettere lokal representasjon sørger for effektiv redigering på iPaden selv når det er snakk om tyngre filer..

 

iPhone-apper som Photogene er allerede nyttige verktøy.

Lenke til kommentar

Begriper ikke hvorfor den megapriste hypen får så mye oppmerksomhet, den kan aldri bli en konkurrent til en ordinær laptop, selv ikke minutgavene. Og heller ikke bøker. Nettbøker vil aldri kunne overta etter ekte bøker.

 

Lesebrett er ikke noe nytt, men straks eplefolkene lager en så blir det mannen på månen på nytt, selv om det kun er det samme og ikke noe unikum. At den ikke har flashstøtte og innebygget USBport i 2010 sier jo hvor idiotisk (og diktatorisk) hele epletankegangen er, men de er flinke til å lure et sugerør inn i kontoen din, det er det overordnete målet til de lugubre typene.

 

Når hverdagen kommer igjen og glorien har lagt seg, vil de fleste være lei av fjøla - og den blir nok en dings som ligger og støver ned, eller blir leketøy for ungene.

 

Men neste gang eplegjengen kommer med en ny frelse biter de samme på igjen helt ukritisk, og slik fortsetter enkelte å la seg suggesere med..

 

Tor

Lenke til kommentar

Biter ikke på den der, Tor.

 

Og Kjetil-H: Spennende idé om cloud-based imaging computing. Jeg er litt usikker på når båndbredden i felten blir tilstrekkelig, men en besnærende idé er det. Kanskje RAW-bildet kan downsamples på en noenlunde rask måte? Behandle hver åttende piksel eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Biter ikke på den der, Tor.

 

Og Kjetil-H: Spennende idé om cloud-based imaging computing. Jeg er litt usikker på når båndbredden i felten blir tilstrekkelig, men en besnærende idé er det. Kanskje RAW-bildet kan downsamples på en noenlunde rask måte? Behandle hver åttende piksel eller noe sånt?

 

Biter ikke på hva? At den fjøla er overhypet og overpriset og uten elementære deler som flashstøtte og innebygget USBport? Latterlig. Og at du må nesten kjøpe noe av eplegjengen hver gang du skal bruke greia. Tipper det i løpet av et år er kommet flere fjøler som kverker den, men de blir ikke mer nyttige for det. Å jobbe med råfiler på 30mb på den slappe greia kan ikke være særlig givende, ei heller uten mus. Og hva med lagringsplass? Kan du lagre noe av betydning overhodet på greia (og uten å spørre eplene først)?

 

Sann mine ord, de fleste vil havne til slutt som støvsamlere når folk finner ut at de egentlig ikke er særlig praktiske til annet enn litt spill og litt surfing der det ikke finnes flash..

 

Gi meg en veldig god grunn for å ikke ha en laptop på fanget heller..

 

Tor (som ikke biter på eplets agn)

Lenke til kommentar

Ipad er et produkt som apple-fansa har grini etter siden Apple sluttet å produsere Newton i hine hårde dager, så det er nok ikke så rart at det har blitt litt oppstyr.

 

Men iPad er vel egentlig ikke noe mer over-hypet enn de andre tingene Apple lager. Siste salgsprognoser tyder på at Apple selger flere iPads enn Mac PC'er. Og så mange ihuga fanboys har de trross alt ikke, så noe riktig må de ha gjort.

 

IPad er det første lesebrettet som i mine øyne virker fornuftig. Men Apple's ekstreme holdinger innenfor kontroll av platformen gjør at jeg ikke kommer til å kjøpe det. Jeg vet at man kan jailbreake denne også, men hvis jeg må gjøre meg til en lovbryter for å bruke et produkt slik jeg vil, så kan det være det samme.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ok, da har appstore åpnet i norge også, og jeg har fått testa en del mer.

 

1. Satt ute i sola med den i går, det gikk greit å lese det som var på skjermen, men se film, eller lese bok hadde jeg nok ikke orket i lengden.

2. Det er mange apps tilgjengelig til Ipad, og mange av de som funker på Iphone eller Ipod-touch funker også her, selvom det langtifra er så bra og sømmløst om det var forspeilet. (når du opner en slik app, blir den vist i samme størrelse som den var tenkt i, for de mindre enhetene, så har du muligheten til å zoome inn, slik at du får en større utgave, men da med orginal oppløsning)

3. Jeg liker å surfe på den, og lese bok fungerte veldig fint (lastet ned kindle, og handlet en e-bok på amazon)

4. den er et hakk eller 3 for tung, lå med den i senga og las i går kveld, og ble til at man enten støttet den på brystkassa, eller på sengekanten. Å holde den for å lese er uaktuellt i lengden.

 

Jeg er anti-apple så det lyser av meg, men jeg må si jeg er fascinert av dette produktet. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe meg en privat, men jeg ser nytteverdien som stue-pc.

 

Når det kommer en annen produsent på banen som 1. priser den litt mer fornuftig og 2. ikke er like kontrollfreak som apple, så skal du se jeg går til anskaffelse et slikt surfebrett.

 

 

Forøvrig, Ipad er et surfebrett, ikke et lesebrett. Skal du kun lese bøker, skaff et lesebrett. De er lettere, bedre å lese på og har mye bedre batterikapasitet (eller rettere sagt, bruker mindre strøm)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...