Gå til innhold

AMD viser frem Eyefinity


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På tide at det blir litt utvikling på rammer :)

Synd de trolig blir dyre til å begyne med. Mindre = dyrere, smalere=dyrere.

 

Simen1: Det finnes en "SIX" ugave av 5870 med 6x mini displayport utganger og 2gb ram. Tror ikke dette kortet har kommet i salg enda tho..

post-17669-1262964919_thumb.jpg

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har leita etter skjermer (så godt som) uten rammer i flere år, underlig at akkurat det skal være så himla vanskelig å lage.

 

4 stk 24" uten rammer hadde blitt en TV med grei oppløsning.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hmmmm er det ikke enklere å bare lage en 50 toms skjerm med høy oppløsning? Blir jo kun bra i simulatorspill med 6 skjermer? Jeg får ikke med meg noen av mine venner i hvert fall om vi må se film med rammer i hytt og gevær :)

 

1x48"=7000 kr

4x24"=5000 kr og 4x oppløsning

 

hmm jo kanskje det var litt kult likevel... :)

Lenke til kommentar
Hva er egentlig «Eyefinity» kontra helt vanlige multi-head skjermkort? Er dette noe driver-avhengig, Windows-avhengig, software-avhengig crap jeg egentlig ikke har lyst på eller er det bare et salgsord de har lagt på det?

 

Det kombinerer flere skjermer til én flate, mao. blir det lettere å få til flerskjermstøtte på spill, bare de støtter høy nok oppløsning.

 

 

Et problem jeg ser i Eyefinity er at vinduer skaleres over begge skjermene, også når man bare behandler vinduer i Windows. Finnes det noen god løsning for at vinduer bare maksimeres på én skjerm, sånn som med extended desktop?

 

Mozze: Vel, det er jo det som er poenget med Eyefinity da.. Spill trenger basically bare å støtte høy oppløsning, ikke flere skjermer.

Endret av Nichotin
Lenke til kommentar

Nå var det endel kommentarer som tyder på at det ikke er lest opp om hva eyefinety er. Mot normalt skal jeg linke til en videoreview fra Hardocp, samt en fra guru3d, ta dere tid til å se disse for dere sier dette er tull, vet bare at jeg skal ha dette om en kun med 3 x 22" med 1680x1050. Har ikke gama på endel år, men dette fikk det til å klø i fingra igjen.

 

Video review fra hardocp

 

Guru 3d eyefinety review

 

Teknologien har nok ennå engodel modning, men rått er det.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig «Eyefinity» kontra helt vanlige multi-head skjermkort? Er dette noe driver-avhengig, Windows-avhengig, software-avhengig crap jeg egentlig ikke har lyst på eller er det bare et salgsord de har lagt på det?
De tilbyr hardwarespanning, noe multiheadskjermkort vanligvis ikke gjør.

 

greit at man får kjørt 3 eller 6 skjermer pr skjermkort. men begrensningen må vel være i selve gpuen. tviler på at den klarer f.eks crysis og slike spill med maks detaljer med så høye oppløsninger.
De har demonstrert Dirt2, Left 4 Dead 2 og liknende spill med 6x30" (7680x3200) med overraskende god flyt, fra et enkeltkjerne 5870. Det er minne det står på ved slike oppløsninger, etter hva jeg har fått med meg er også minnemengden med å begrense toppkortet 5970.
Lenke til kommentar
vil 2 radeon kort gi 6 skjermer?

2 stk Radeon 5x00-serie skjermkort vil gi mulighet for inntil 6 skjermer ja. Men merk at da må ikke kortene samkjøres i Crossfire-modus. Crossfire er egentlig bare en funksjon man slår på via driveren, som gjør at kortene samarbeider om å lage signalet ut fra det ene skjermkortet. Hensikten er å få høyere bildehastighet i spill.

 

Hva er egentlig «Eyefinity» kontra helt vanlige multi-head skjermkort?

"Multi head" er et uttrykk Matrox brukte i sin tid. AMD kaller det heller Eyefinity. Nvidia har kaller det for noe jeg ikke husker i farta. Det finnes mange måter å konfigurere store skjermer på. F.eks er det ikke unikt for AMDs Eyefinity å kunne kjøre alle skjermene som om de var en stor skjerm.

 

Jeg har leita etter skjermer (så godt som) uten rammer i flere år, underlig at akkurat det skal være så himla vanskelig å lage. 4 stk 24" uten rammer hadde blitt en TV med grei oppløsning.

Setter man de fire 16:10-skjermene på høykant så ville de til sammen gitt 54,8 tommer i 5:2-format (2,5:1). Setter man de ved siden av hverandre i breddeformat så får man 64,8 tommer i 32:5-format (6,4:1).

Lenke til kommentar
Fem-seks skjermer er drøyt, finnes knapt spill som støtter 2, i alle fall uten masse mikk og teite begrensninger.

det er en av fordelene med eyefinity, det gjør at ati catalyst kan emulere at flere lik oppløste skjermer som er satt på rad virker som en skjerm for windows, som igjen vil si at de fleste spill støtter oppløsmomgem da det ar det direkte fra windows.

Lenke til kommentar

At vanlige skjermkort nå støtter opptil flere enn to skjermer, og at flere skjermer kan "slås sammen" er veldig bra. Det overraskende er at både AMD/ATI og nVidia prøver å hype dette opp som en stor nyhet, når det egentlig er bare en liten endring i programvaren (som har hindret dette før). Jeg synest dette burde vært gjort for mange år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...