Gå til innhold

Test: Sony Ericsson F100i Jalou


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jalou er en søt liten mobil, men den knirker og knaker, er treg og har et elendig kamera.

 

Les mer

 

Her har Amobil missforstått hele konseptet bak Jalou, noe som ikke kom som en overraskelse på meg.

 

Kan du vennligst forklare konseptet? Er det for folk som er ute etter noe elendig som knirker?

 

Konseptet er at når din kjære skal pynte seg og ta seg en tur på byen, så blir denne en perfekt partner. Det er ikke ment å være en telefon du skal sitte å knote på. Dette er selvfølgelig mobil nr 2, og skal være med på fest, og ikke til hverdags.

 

edit: Amobil har her selvfølgelig trukket ekstra mye for svakhetene ettersom det ikke dreier seg om en Nokia. Knirk i chassiet var vel mer en standard på mange Nokia telefoner, og da ble det så vidt nevnt av amobil.

 

edit2: Etter å ha lest mange tester av denne telefonen er jeg nå helt overbevist at amobil her er helt på bærtur. Denne telefonen interesserer meg ikke overhodet, men jeg ble nysgjerrig da den kun fikk 2 øyne på terningen. Men som sagt, amobil er de eneste som slakter denne telefonen, og da må man jo virkelig spørre seg om deres egentlige agenda? Noe skurrer iallefall...

Endret av poe
Lenke til kommentar
Jalou er en søt liten mobil, men den knirker og knaker, er treg og har et elendig kamera.

 

Les mer

 

Her har Amobil missforstått hele konseptet bak Jalou, noe som ikke kom som en overraskelse på meg.

 

Kan du vennligst forklare konseptet? Er det for folk som er ute etter noe elendig som knirker?

 

Konseptet er at når din kjære skal pynte seg og ta seg en tur på byen, så blir denne en perfekt partner. Det er ikke ment å være en telefon du skal sitte å knote på. Dette er selvfølgelig mobil nr 2, og skal være med på fest, og ikke til hverdags.

 

edit: Amobil har her selvfølgelig trukket ekstra mye for svakhetene ettersom det ikke dreier seg om en Nokia. Knirk i chassiet var vel mer en standard på mange Nokia telefoner, og da ble det så vidt nevnt av amobil.

 

edit2: Etter å ha lest mange tester av denne telefonen er jeg nå helt overbevist at amobil her er helt på bærtur. Denne telefonen interesserer meg ikke overhodet, men jeg ble nysgjerrig da den kun fikk 2 øyne på terningen. Men som sagt, amobil er de eneste som slakter denne telefonen, og da må man jo virkelig spørre seg om deres egentlige agenda? Noe skurrer iallefall...

 

Kan tro folk blir skuffet vist de har sett denne telefonen blir markedsført med karakter 5 fra Amobil og de får den med seg hjem og føler ikke den levere helt til forventningene, og da går inn og leser hele testen og finner ut at denne fikk 5 for den ser bra og at det er en flott telefon nummer 2..

Lenke til kommentar
Kan tro folk blir skuffet vist de har sett denne telefonen blir markedsført med karakter 5 fra Amobil og de får den med seg hjem og føler ikke den levere helt til forventningene, og da går inn og leser hele testen og finner ut at denne fikk 5 for den ser bra og at det er en flott telefon nummer 2..

 

Vel, nå er det slik at telefonen leverer, kun amobil som mener den ikke gjør det, de slakter den jo... _Og det er stor forskjell på slakt og godkjent, iallefall i min verden.

Lenke til kommentar

poe forsvarer - som vanlig - frenetisk dette Sony Ericsson produktet med like stor glød og iver som eplegutta forsvarer sine overprisede og over-hypede produkter.

 

Saken er den at telefonen oppleves som billig, knirkete og med plastikkfølelse. Dette mener Amobil er for dårlig all den tid vi tross alt snakker om et såkalt "design-produkt". Misforstå meg rett; jeg har hatt flere SE-telefoner og er meget godt fornøyd. Men uansett produsent ville jeg også ha blitt misfornøyd med et knirkete plastikkprodukt. På den annen side har jeg hatt mobiler som Amobil har dømt nedenom-og-hjem, uten at det har gjort meg noe. Men ser man bort fra dette så er vel Jalou en helt grei telefon. Selv ville jeg - på bakgrunn av denne testen - ha gitt den terningkast 3. Men det er snakk om smak og behag. Men å skrive "Konseptet er at når din kjære skal pynte seg og ta seg en tur på byen, så blir denne en perfekt partner. Det er ikke ment å være en telefon du skal sitte å knote på. Dette er selvfølgelig mobil nr 2, og skal være med på fest, og ikke til hverdags" synes jeg er litt vel drøyt all den tid de aller fleste kun har 1 -rn- mobiltelefon.

Lenke til kommentar

Liten, men jeg synes ikke den ser søt ut. Formen (ikke størrelsen) er klumpete og kantete. Når den i tillegg knirker og knaker så virker det som en liten billigtelefon.

 

Noen av dere påpeker bruksområdet. Diskotek og vorspiel kan riktignok skjule knirkingen, men jeg synes fortsatt det trekker ned. Jeg tviler på at vorspielbilder blir særlig brukbare grunnet det dårlige kameraet. Dermed blir kamerafunksjonen mer i veien enn til nytte i vorspiel-situasjoner. Ikke er den så billig at man tør å risikere så veldig mye med den heller. (Tyveri, øl-søl osv)

 

Skjermen virker dårlig og hva i all verden skal man med kalender på en sånn?

 

Hva er poenget med mp3-spiller når den ikke har mini-jack? Minnet er også alt for lite til mp3, men det kan jo utvides. (1600 kr burde inkludert mer minne).

 

Den medfølgende nettleseren er et dårlig valg (pga Opera mini), så den fyller bare telefonen med ennå ett unødvendig ikon og spiser litt plass fra det innebygde minnet. Ikke at jeg skjønner hva man skal med nettleser på en nr 2-telefon til festbruk når andre på festen sikkert har telefoner som egner seg for web.

 

Jeg synes den virker for dyr i forhold til innholdet og at en rekke av funksjonene er så dårlige at de blir overflødige og i veien. Noen bruker gjenstander for å prøve å fremheve sin sosiale status. En kantete knirketelefon vil feile grundig på det området. Omtrent som å rulle inn med en Volvo 240 fra 1984 på parkeringsplassen på jobb for å imponere kollegaene. Jeg tror ikke Jalou er i stand til å gjøre noen Sjalu.

 

Kjøp heller en billigtelefon i prisklassen 500 kr om man skal ha en festtelefon som man tør å gamble med. Eller bruk pengene på en annen telefon i prisklassen ~1600 kr om man er ute etter et godt kjøp til generelt bruk.

Lenke til kommentar
... synes jeg er litt vel drøyt all den tid de aller fleste kun har 1 -rn- mobiltelefon.

 

Kun en mobil?? :ohmy: Trodde jo det var mer og mer vanlig å ha flere mobiler. Jeg har for tiden 3 stk, og to av dem blir regelmessig brukt.

 

Jada, svært mange av oss har vel både to og flere. Men de aller fleste har fortsatt én. Selv har jeg jobbmobil og privatmobil. Sistnevnte blir sjelden brukt.

Lenke til kommentar
Liten, men jeg synes ikke den ser søt ut. Formen (ikke størrelsen) er klumpete og kantete. Når den i tillegg knirker og knaker så virker det som en liten billigtelefon.

 

Noen av dere påpeker bruksområdet. Diskotek og vorspiel kan riktignok skjule knirkingen, men jeg synes fortsatt det trekker ned. Jeg tviler på at vorspielbilder blir særlig brukbare grunnet det dårlige kameraet. Dermed blir kamerafunksjonen mer i veien enn til nytte i vorspiel-situasjoner. Ikke er den så billig at man tør å risikere så veldig mye med den heller. (Tyveri, øl-søl osv)

 

Skjermen virker dårlig og hva i all verden skal man med kalender på en sånn?

 

Hva er poenget med mp3-spiller når den ikke har mini-jack? Minnet er også alt for lite til mp3, men det kan jo utvides. (1600 kr burde inkludert mer minne).

 

Den medfølgende nettleseren er et dårlig valg (pga Opera mini), så den fyller bare telefonen med ennå ett unødvendig ikon og spiser litt plass fra det innebygde minnet. Ikke at jeg skjønner hva man skal med nettleser på en nr 2-telefon til festbruk når andre på festen sikkert har telefoner som egner seg for web.

 

Jeg synes den virker for dyr i forhold til innholdet og at en rekke av funksjonene er så dårlige at de blir overflødige og i veien. Noen bruker gjenstander for å prøve å fremheve sin sosiale status. En kantete knirketelefon vil feile grundig på det området. Omtrent som å rulle inn med en Volvo 240 fra 1984 på parkeringsplassen på jobb for å imponere kollegaene. Jeg tror ikke Jalou er i stand til å gjøre noen Sjalu.

 

Kjøp heller en billigtelefon i prisklassen 500 kr om man skal ha en festtelefon som man tør å gamble med. Eller bruk pengene på en annen telefon i prisklassen ~1600 kr om man er ute etter et godt kjøp til generelt bruk.

 

Diskusjonen angående fast-port kontra 3,5mm er ennå levende forstår jeg. Du kan jo komplimentere denne med disse(http://www.sonyericsson.com/cws/products/accessories/overview/mh907?lc=no&cc=no) så har du en elegant og funksjonell løsning.

Knirkingen blir ikke kommentert noen andre steder der jeg har lest tester av denne telefonen, jeg misstenker at vedkommende her på amobil har brukt makt for å fremprovosere denne påståtte knirkelyden. Det blir iallefall misstenkelig når ingen andre gjør et poeng ut av dette. Plastikk følelsen er det derimot flere som kommenterer, men ikke i samme negative ordlag som amobil.

Kalender er vel et must for partydronninger, som har mange forskjellige avtaler.

Telefonen er en designmodell, og har et diamantpreg, som passer når man er f.eks på julebord. At telefonen skulle være så treg at den er problematisk å bruke med animerte menyer, er også en ren løgn. Har sett mange videoer av de animerte menyene, og de er ikke blant de raskeste, men at de skulle by på problemer er jo bare tull og tøys.

Nei, her misstenker jeg det er en som er overdreven negativt innstilt til SE som har knotet på denne telefonen. Men at Amobil presterer å trykke slik møl, er jo ennå mer betenkelig.

 

Men nå skal det sies, at jeg har sluttet å lese tester på Amobil, og alle jeg kjenner har kommet til samme konklusjon som jeg. Til og med Din Side har mer sannferdige tester en amobil.. Husker ennå de som kjøpte seg 6280 etter at amobil skrøt den opp i skyene...

Lenke til kommentar

"Telefonen er en designmodell, og har et diamantpreg, som passer når man er f.eks på julebord." :ohmy:

 

Mener du - i fullt alvor formoder jeg - at man kjøper telefoner "som passer til julebordet"?

 

Greit, designen appellerer sikkert til en del kvinner av begge kjønn. Men det burde ikke være i veien for å stille noen krav til kvaliteten på innpakningen. Når det er sagt så ville jeg oppfordret potensielle kjøpere til å se på T707, som har både lekker design og gode spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
Det med 3.5jack eller ikke: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1169690

 

Denne gir en liten indikasjon på at folk flest vil ha 3.5 innebygd, men er ganske få som har stemt da.

 

Om folk har flere telefoner enn 1 vet jeg ikke helt.. Persolig har jeg bare en, men noen ganger hadde det vært greit med 2 simkort og to mobiler..

 

Jeg vil tro de som stemmer ved en slik avstemming er de få som mener dette er viktig. Jeg tror de aller, aller fleste, meg inkludert, driter en lang marsj i hvilken port headsettet skal inn i.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

 

Amobils redaksjonelle tekster er uavhengige av hvilken produsent som står bak hvert produkt. Vi distanserer oss fra salgsavdelingen vår, og holder dermed det kommersielle langt unna redaksjonen. Vi tar heller ikke imot gaver fra produsentene eller andre som vi også omtaler i våre redaksjonelle tekster, og vi betaler reiser i forbindelse med arrangementer selv, til tross for at vi får tilbud om sponsing fra alle kanter. Vi har en fast testprosedyre som vi holder oss til når vi tester mobiltelefoner og annet, og den er selvfølgelig ikke i favør for den ene eller den andre produsenten. Det er viktig for oss å være nøytrale, og det mener vi at vi er.

 

Noen kjappe eksempler som taler imot det du sier er nevnt av noen andre. Men du kan jo for eksempel se at W995 er kåret til årets mobiltelefon, der juryleder var meg. Og det er også min byline som står på denne testen, gitt.

 

Jalou har rett og slett en veldig stiv prislapp i forhold til det du får igjen for pengene. Vårt testeksemplar knirker under skriving av tekstmeldinger, og det mener vi helt uavhengig av hva andre redaksjoner måtte mene om saken. Kameraet kan vi dokumentere til å være lyssvakt og ha dårlig detaljgjengivelse i forhold til andre mobilkameraer i samme prisklasse. I vårt testeksemplar hang også menyene veldig, og dette holder ikke mål i forhold til våre krav om respons i en mobiltelefon til 1600 kroner. Vi mener man får veldig mange veldig mye bedre telefoner for disse pengene, og som du ser nederst i konklusjonen nevner vi tre langt bedre alternativer fra den samme produsenten.

 

Om dette er en mobil nummer 1, 2, 3, 4 eller 100 er helt irrelevant. Den har fortsatt for dårlige egenskaper og kvalitet i forhold til sin pris.

 

 

EDIT: Jeg opprettet nå en poll på forsiden, som er aktiv i en uke fra nå. Da tenker jeg vi får se hvilken lydutgang leserne våre foretrekker :)

Endret av EinarEriksen
Lenke til kommentar
Det med 3.5jack eller ikke: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1169690

 

Denne gir en liten indikasjon på at folk flest vil ha 3.5 innebygd, men er ganske få som har stemt da.

 

Om folk har flere telefoner enn 1 vet jeg ikke helt.. Persolig har jeg bare en, men noen ganger hadde det vært greit med 2 simkort og to mobiler..

 

Jeg vil tro de som stemmer ved en slik avstemming er de få som mener dette er viktig. Jeg tror de aller, aller fleste, meg inkludert, driter en lang marsj i hvilken port headsettet skal inn i.

Jeg tror de fleste som bruker mobilen som musikkspiller foretrekker å kunne bruke sine egne hodetelefoner. Og ingen liker fler ledninger/overganger enn nødvendig.

Lenke til kommentar
EDIT: Jeg opprettet nå en poll på forsiden, som er aktiv i en uke fra nå. Da tenker jeg vi får se hvilken lydutgang leserne våre foretrekker :)

 

Synd å måtte si det, men de aller, aller fleste vet ikke hva amobil er. De som er inne på amobil, er laaaangt over gjennomsnittet interessert i mobiltelefoner, så den pollen blir like pålitelig som en domstol i Kongo...

 

Jeg tror de fleste som bruker mobilen som musikkspiller foretrekker å kunne bruke sine egne hodetelefoner. Og ingen liker fler ledninger/overganger enn nødvendig.

 

Jeg tror de fleste som bruker mobilen som musikkspiller bruker headsettet som fulgte med telefonen da de kjøpte den.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...