Gå til innhold

Vi oppsummerer Linux-uken


Anbefalte innlegg

Linux-uken som gikk er under lupen, i tillegg gir vi deg noen tips og triks.

 

Les mer her:

 

 

Uke 45: Spilltips: Neverball/Neverputt, Nybegynner: Distribusjoner

Uke 44: Spilltips: The Battle for Wesnoth, Terminaltipset: Diverse kommandoer

Uke 43: Spilltips: Nexuiz, Tips: SSH-tipset

Uke 42: Spilltips: X-moto, Terminaltips: Forandre informasjon og farger i prompt

Uke 41: Spilltips: Super Tux, Terminaltips: Alias

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Enig med resten om at dette er et flott initiativ og en flott spalte som bør fortsette. Om ikke like innholdsrik hver gang, da det kan variere stort på fronten innen sluppet programmvare osv. så bør det i alle fall fortsette i samme stil. :thumbup:

Lenke til kommentar

Bra initiativ dette, fint for de som ikke aktivt følger med på hva som skjer men alikevel ønsker å være oppdatert. Nå er det riktignok Linux som er mest sentralt for mange innen friprog, men det vil nok være interessant om dere nevner friprog ting utover Linux også.

Jeg håper at dere i tilegg til nyheter kommer til å ha godt med egenprodusert innhold som "tips og triks", intervjuer, kommentarer o.l. Stå på!

 

Kommentar til akkurat denne artikkelen: "install" er et eksisterende GNU verktøy for kopiering av filer og blir brukt i en del script. Derfor kan det være man får problemer med shadowing hvis man bruker det som alias til apt-get install?

Lenke til kommentar
Bra initiativ dette, fint for de som ikke aktivt følger med på hva som skjer men alikevel ønsker å være oppdatert. Nå er det riktignok Linux som er mest sentralt for mange innen friprog, men det vil nok være interessant om dere nevner friprog ting utover Linux også.

Jeg håper at dere i tilegg til nyheter kommer til å ha godt med egenprodusert innhold som "tips og triks", intervjuer, kommentarer o.l. Stå på!

Nå er ikke jeg særlig oppdattert på fri programvare utenom GNU/Linux, men finnes det overhode noe miljø for fri programvare som utelukkende brukes på andre platformer slik som Windows, eller Mac OSX? Forøvrig. Om det er noe spesielt du kommer over som du syns jeg/vi skulle skrive om, er det bare å droppe meg en PM, eller på Jabber på brendan <sett inn snabelkrøllen her> jabber.ccc.de eller msn cyclohexatriene <sett inn snabelkrøllen her> hotmail.com (jabber adressen er selvsagt å foretrekke siden chaos computer club ikke logger noe som helst.

Kommentar til akkurat denne artikkelen: "install" er et eksisterende GNU verktøy for kopiering av filer og blir brukt i en del script. Derfor kan det være man får problemer med shadowing hvis man bruker det som alias til apt-get install?

Ikke dumt. Takk for tipset. Skal endre det til ainstall tenker jeg. Fant apt-get -> install forslaget på nett, siden de fleste slike jeg bruker er korte og kryptiske, så jeg tenkte jeg skulle bruke eksempler som var litt mer fornuftige for folk som ikke er effektivitetoholikere slik som meg ;)

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Supert initiativ, og jeg gleder meg allerede til neste artikkel.

Synes det er bra at man ivaretar "nybegynnere" også, men selv foretrekker jeg mer avansert stoff. Kanskje man kan alternere litt?

 

For min del er det ingenting som heter *for mye* linuxstoff, så lenge artikkelen er delt opp i emner på egne sider så kan jeg lett hoppe over det som er uinteressant.

 

Stå på!

Lenke til kommentar

Flott initiativ!

Supertux så jo jævlig kult ut.

 

Men, når dere først er igang med dekning av en spesifikk del av bransjen, så skulle jeg gjerne sett at dere satt av noen skribenter for Microsoft og Apple alene, samt en for Oracle, Adobe og f.eks. de proprietære delene av HP, IBM, Google, Sun etc. De fleste av disse selskapene har enorme mengder apps, utils, papers, tutorials og videoer, samt en haug av interessante prosjekter i deres R&D-avdelinger.

 

Like kult hadde det vært hvis dere hadde presentert ulike apps fra sourceforge, google code, codehaus, codeplex, java.net, samt stæsj fra alle de nye appstore-kopiene rundt omkring nå.

Lenke til kommentar

Takk for mye positive tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk :)

 

Nå er det riktignok Linux som er mest sentralt for mange innen friprog, men det vil nok være interessant om dere nevner friprog ting utover Linux også.

En del av nyhetene og tipsene som dukker opp er forsovidt uavhengig av OS. Nå er vi begge brukere av GNU/Linux og har interesse innenfor dette området.

 

EDIT: Om du tenker på hva som skjer innen f.eks andre prosjekter som BSD og Open Solaris som ikke har noen direkte tilknytting til Linux synes jeg dette er nokså aktuelt å skrive om når det dukker opp noe.

 

Supert initiativ, og jeg gleder meg allerede til neste artikkel.

Synes det er bra at man ivaretar "nybegynnere" også, men selv foretrekker jeg mer avansert stoff. Kanskje man kan alternere litt?

Det kan vi sikkert prøve på. Selv har jeg ikke særlige avanserte kunnskaper rundt Linux, men tror nok Brendan ligger en god del nivåer over meg på dette feltet. Hvor avansert legger du i avansert?

 

Det kan være en idé å samle eventuelle spill-relaterte nyheter (alt fra konkrete spill til Wine, OpenGL og kanskje drivere).

Får se hva man rekker, kan jo prøve å få lurt inn en del oppdateringer på hva som skjer på spillfronten på siden med spilltips. Er noe tidkrevende en del av dette også, så må nok se ann litt over de første ukene før vi finner ut hvor mye kapasitet vi kan legge i dette.

 

Men, når dere først er igang med dekning av en spesifikk del av bransjen, så skulle jeg gjerne sett at dere satt av noen skribenter for Microsoft og Apple alene, samt en for Oracle, Adobe og f.eks. de proprietære delene av HP, IBM, Google, Sun etc. De fleste av disse selskapene har enorme mengder apps, utils, papers, tutorials og videoer, samt en haug av interessante prosjekter i deres R&D-avdelinger.

Dette er gjort på eget initiativ, og redaktøren gikk god for dette. Er enig i at det hadde vært morsomt om noen som brukte Windows, og spesielt OS X da man ikke ser mye fra dette OS'et i media (selv om Apple har vært mye i media over en lengre tid nå), hadde kommet med noe tilsvarende. Mye av det som skjer rundt IBM, Google, Sun og Oracle er jo relatert til åpen kildekode, så en del av dette vil da bli dekket.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Supert tiltak, godt skrevet, og takk for oppmerksomheten :)

 

Enda så godt jeg saumfarte artikkelen fant jeg bare en bagatell å kicke på. For å være politisk korrekt bør editor brukes istedet for emacs, emacs er ikke installert som standard. Da må jeg samtidig få tilføye et tips om en av mine alias i .bashrc:

alias editor=emacs

:tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...