Gå til innhold

Sharp med LCD-gjennombrudd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når kan vi forvente at dette kommer til oss i Norge? Og er dette noe som kan konkurere med LED, eller er det bare "super-LCD"?

 

LED er jo også LCD, så jeg ser ikke noen grunn til at dette ikke skal komme på LCD-panaler med LED-basert baklys også. Ellers virker jo shrap på hugget om dagen, de nye skjermene de har ute nå med LED-baklys virker jo veldig interessante.

 

AtW

Lenke til kommentar
Når kan vi forvente at dette kommer til oss i Norge? Og er dette noe som kan konkurere med LED, eller er det bare "super-LCD"?

 

LED er jo også LCD, så jeg ser ikke noen grunn til at dette ikke skal komme på LCD-panaler med LED-basert baklys også. Ellers virker jo shrap på hugget om dagen, de nye skjermene de har ute nå med LED-baklys virker jo veldig interessante.

 

AtW

 

Joda, vet at LED er LCD, men om dette var noe som skulle konkurere med LED skjermene eller bare ble :hmm: noe anna.. ;D

Lenke til kommentar

Det var litt vanskelig å få tak på hva teknologien går ut på, men linken til Sharp har noen skisser som oppklarer litt.

 

Her er noen poenger jeg fikk med meg derfra:

- Dette er en evolusjon av dagens LCD-paneler

- Det er snakk om -20% effektforbruk til baklys

- 60% høyere kontrast. (1:5000 i stedet for konvensjonell 1:3125)

- Halvert responstid

- UV-lyset brukes kun i produksjonsprosessen

- Enklere panelstruktur (Det står ikke noe om billigere)

- Sharp har patent på noen av materialene som brukes

- Teknologien skal implementeres over hele linja i to store fabrikker som ble ferdig våren 2009. Det sies ikke når implementasjonen skal skje, men ordleggingen tyder på nær fremtid.

- Det kan brukes på 6 gen. LCD eller nyere.

 

Her er et bilde av aller nyeste 8. generasjons LCD:

 

img_fea_plant2_02.jpg

Lenke til kommentar

Dagens største OLED TV i salg heter Sony XEL-1 og er 11 tommer "stor", har 1 000 000:1 kontrast, 960x540 pixler, er 3 mm tynn, bruker inntil 40% mindre energi enn en tradisjonell 20" LCD, har omtrent like lang levetid som LCD med CCFL baklys, og angivelig raskere responstid, men det er ikke oppgitt hvor rask. Prisen har vært 27 000 kr i Norge, men jeg finner ikke noen pris på den nå.

 

Til sammenligning får man for samme pris nå en 55" LCD med LED baklys, 2 000 000:1 dynamisk kontrast og trolig rundt 1000:1 statisk kontrast, 1920x1080 pixler, 100 Hz, 3 cm tykkelse, mye lengre levetid enn Sony XEL-1 og CCFL-baserte LCD-skjermer.

Lenke til kommentar

Sharp har egentlig alltid vert på hugget. Det er bare her på berget markedsføringen av Sharp har vert treig. F.eks var det sharp som fant opp LCD-panelet, og de var en av de første produsentene som startet slankingen av TVene.

 

Større kontroll på posisjoneringen av LCD-krystallene kan ha enorm betydning for bildekvaliteten. Siden farger bestemmes av retningen på krystallen, vil dette kunne gi ett større og mer nøyansert fargespekter. Bedre kontroll på lys som slippes gjennom matrisen, og det som strupes har også vesentlig betydning for kontrast og sortnivå. Det var et slikt fremskritt som gav Pioneer forspranget!

Jeg ser for meg at disse nye panelene kombinert med lokale LEDs kan bli en het potet.

 

Jeg har forøvrig kikket litt på Sharps nye LED-TVer. Til prisen er de ekstremt mye for pengene. De er derimot ikke perfekte. Jeg bemerket meg to vesentlige trekkpunkter. Sortnivået er riktignok utrolig bra, men innsynsvinkelen er noe av det dårligste jeg har sett på lenge. Man skal veldig lite ut til siden før sortnivået får et sterkt blåstikk. Her er Samsungs LED mye bedre. Den andre tingen jeg bemerket meg var at bildebehandlingen virker noe utdatert. Det er litt mye støy i bildene, og interpoleringen (100Hz) henger ikke lenger helt med blandt de beste. Bildene mangler også litt dybde kontra Samsung. Fargene var derimot mye bedre grunninstilt, og etter min mening har TVene et mer stilrent design. Minner litt om Pioneer. Spesielt likte jeg 600-serien med detaljer i ekte børstet stål/alu.

 

Sharps største utfordring er etter min mening bildehehandlingen. Håper de får fikset dette til 2010-lanseringen.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Dagens største OLED TV i salg heter Sony XEL-1 og er 11 tommer "stor", har 1 000 000:1 kontrast, 960x540 pixler, er 3 mm tynn, bruker inntil 40% mindre energi enn en tradisjonell 20" LCD, har omtrent like lang levetid som LCD med CCFL baklys, og angivelig raskere responstid, men det er ikke oppgitt hvor rask. Prisen har vært 27 000 kr i Norge, men jeg finner ikke noen pris på den nå.

 

Til sammenligning får man for samme pris nå en 55" LCD med LED baklys, 2 000 000:1 dynamisk kontrast og trolig rundt 1000:1 statisk kontrast, 1920x1080 pixler, 100 Hz, 3 cm tykkelse, mye lengre levetid enn Sony XEL-1 og CCFL-baserte LCD-skjermer.

Samsung B6000/B7000 når ikke XEL-1 til knærne, men poenget med størrelse er i høyeste grad relevant. 11tommer gir dårlig kinofølelse, men det er fortsatte den beste tven jeg noen sinne har sett.

Lenke til kommentar
Jeg har forøvrig kikket litt på Sharps nye LED-TVer. Til prisen er de ekstremt mye for pengene. De er derimot ikke perfekte. Jeg bemerket meg to vesentlige trekkpunkter. Sortnivået er riktignok utrolig bra, men innsynsvinkelen er noe av det dårligste jeg har sett på lenge. Man skal veldig lite ut til siden før sortnivået får et sterkt blåstikk. Her er Samsungs LED mye bedre. Den andre tingen jeg bemerket meg var at bildebehandlingen virker noe utdatert. Det er litt mye støy i bildene, og interpoleringen (100Hz) henger ikke lenger helt med blandt de beste. Bildene mangler også litt dybde kontra Samsung. Fargene var derimot mye bedre grunninstilt, og etter min mening har TVene et mer stilrent design. Minner litt om Pioneer. Spesielt likte jeg 600-serien med detaljer i ekte børstet stål/alu.

 

Sharps største utfordring er etter min mening bildehehandlingen. Håper de får fikset dette til 2010-lanseringen.

 

Takk for interessant info, bildebehandlingen føler du den hovedsaklig er et problem på SD-kilder, eller er det et generelt problem synes du? Og hva legger du i utrolig lite? 5-10 grader eller mer 20-25?

 

AtW

Lenke til kommentar
Dagens største OLED TV i salg heter Sony XEL-1 og er 11 tommer "stor", har 1 000 000:1 kontrast, 960x540 pixler, er 3 mm tynn, bruker inntil 40% mindre energi enn en tradisjonell 20" LCD, har omtrent like lang levetid som LCD med CCFL baklys, og angivelig raskere responstid, men det er ikke oppgitt hvor rask. Prisen har vært 27 000 kr i Norge, men jeg finner ikke noen pris på den nå.

 

Til sammenligning får man for samme pris nå en 55" LCD med LED baklys, 2 000 000:1 dynamisk kontrast og trolig rundt 1000:1 statisk kontrast, 1920x1080 pixler, 100 Hz, 3 cm tykkelse, mye lengre levetid enn Sony XEL-1 og CCFL-baserte LCD-skjermer.

Dette går seg nok til etter hvert.

Lenke til kommentar

Forskjellene vil krympe etter hvert som produksjonsvolumet av OLED øker. I følge prognoser vil prisen konvergere mot 2-3 ganger så høy som LED LCD med samme størrelse (30-50 tommer). Grunnen til at prisen vil stabilisere seg på en høyere pris enn LCD er fordi produksjonsprosessen vil være dyrere også med stort volum.

Lenke til kommentar

Bildebehandlingen har helt klart sin største svakhet ved SD. Blocking og generell støy er mer fremtredende enn ved Samsungs modeller (som førøvrig er svært bra på det punktet). Også ved HD-kilder er movie-grain noe mer fremtredene. Det er dog ikke mer enn pirk ved HD - hvertfall til prisen. Det hjelper en del å slå av DNR, men jeg skulle gjerne sett bildene noe renere.

 

Vil anslå innsynsvinkelen til å være ca 20-25 grader til hver side. Om man har en 3-seter midt forran TVen i normal avstand er innsynsvinkelen altså ikke noe problem. Har man derimot en stol litt ut mot siden..

Problemet er egentlig det at sortnivået faller uvanlig mye sammen når man kommer utenfor sweetspot. Det er vesentlig mer enn hva jeg ser på de fleste andre LED/LCD.

Lenke til kommentar
Bildebehandlingen har helt klart sin største svakhet ved SD. Blocking og generell støy er mer fremtredende enn ved Samsungs modeller (som førøvrig er svært bra på det punktet). Også ved HD-kilder er movie-grain noe mer fremtredene. Det er dog ikke mer enn pirk ved HD - hvertfall til prisen. Det hjelper en del å slå av DNR, men jeg skulle gjerne sett bildene noe renere.

 

Vil anslå innsynsvinkelen til å være ca 20-25 grader til hver side. Om man har en 3-seter midt forran TVen i normal avstand er innsynsvinkelen altså ikke noe problem. Har man derimot en stol litt ut mot siden..

Problemet er egentlig det at sortnivået faller uvanlig mye sammen når man kommer utenfor sweetspot. Det er vesentlig mer enn hva jeg ser på de fleste andre LED/LCD.

 

Takk for tilbakemelding (eller dvs, jeg vet ikke helt om jeg skal si takk, nå er jeg enda mer fristet til å kjøpe en TV som egentlig er litt for dyr :)) Personlig kommer jeg kun til å bruke den koblet til en PC/konsoller og mes stort sett HD-kilder (0g er det ikke HD skalerer jeg i PCen), i tilegg blir vi sittende ca 4, 5 meter unnna uten å være særlig langt ut på sidene. Derfor virker ikke disse problemene til å affisere meg noe spesielt.

 

Men at grain er framtredene, betyr ikke bare det at panaelt er skarpt? Grain er jo helt vanlig på på dagens filmer?

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...