Gå til innhold

Høyhastighetsvideo i høy oppløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så mangler den vel bare en proccessor der er så hurtig at den kan trække to successive billeder fra hinanden, og kun gemme forskellene. Der skal lidt til med 100 000 billeder i sekundet... :innocent:

 

For at sætte hastigheden lidt i relief. Lys kan kun nå at flytte sig 3Km på den tid den er om at tage et billede. og kun 600m på hurtigste lukketid. Det er pænt hurtigt... :ohmy:

Lenke til kommentar
Der skal lidt til med 100 000 billeder i sekundet... :innocent:

Jeg tror pixler per sekund er en bedre målestokk.

Dette kameraet klarer 800x600 * 1260 = 604,8 Megapixler per sekund. Høyere hastighet gir lavere antall megapixler per sekund på grunn av lavere antall pixler.

Til sammenligning klarer Canon 50D 15 megapixler * 6,3 bilder per sekund = 94,5 Megapixler per sekund. Canon 5D MkII klarer 1920x1080 * 30 bilder per sekund = 62 Megapixler per sekund. Canon 1D MkIII klarer 10 bilder per sekund med 10,7 megapixler = 107 megapixler per sekund.

Lenke til kommentar
Der skal lidt til med 100 000 billeder i sekundet... :innocent:

Jeg tror pixler per sekund er en bedre målestokk.

Dette kameraet klarer 800x600 * 1260 = 604,8 Megapixler per sekund. Høyere hastighet gir lavere antall megapixler per sekund på grunn av lavere antall pixler.

.

.

Nu tænkte jeg ikke kun i dataflowet. Men ja imponerende. :wow: , Men hvis vi skal se på rå datahastighed, så skal vi kende antal farver og farvedybde. For det gør jo en forskel om det er fx 3x16bit eller fx 1x8bit

Lenke til kommentar

600 Megapixler per sekund krever nok en heftig RAM-cache som tar unna i hele opptaksperioden. Men nå er jo ikke ram spesielt dyrt lengre.

 

4 GB DDR2 koster under 400 kr og er nok til å lagre ca 6,7 sekunder med 800*600 * 1260 fps * 8 bit per pixel. DDR2 klarer med letthet å svelge unna 600 MB/s. (Vanlig DDR2-800 klarer 6400 MB/s)

 

Evt. med 12 bit fargedybde blir det ca 4,4 sekunder opptakstid med 4GB kapasitet og ca 900 MB/s.

Lenke til kommentar
600 Megapixler per sekund krever nok en heftig RAM-cache som tar unna i hele opptaksperioden. Men nå er jo ikke ram spesielt dyrt lengre.

 

8 GB DDR2 koster bare en tusenlapp og er nok til å lagre ca 13,3 sekunder med 800*600 * 1260 fps * 8 bit per pixel. DDR2 klarer med letthet å svelte unna 600 MB/s. (Vanlig DDR2-800 klarer 6400 MB/s)

Du antager 8 bit per pixel, altså 256 gråtoner, ved vi det? Hvis det er fuld 3*16 bit, bliver det 2.2 sekunder med 3.6GB/s (men det er da stadig godt under de 6.4GB/s)

(Se Sutekhs indlæg herunder, det ER 8 bit)

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar
Du antager 8 bit per pixel, altså 256 gråtoner, ved vi det? Hvis det er fuld 3*16 bit, bliver det 2.2 sekunder med 3.6GB/s (men det er da stadig godt under de 6.4GB/s)

Vel - fargesensorer i dag har ikke (med unntak av Foveon-sensoren) tre farger pr. pixel - Canons 5D2 har for eksempel 1*14bit pr pixel - de andre fargene i et pixel interpoleres fra de omkringliggene pixlene.. :)

Vel - dette gjelder i alle fall raw-data.

Når det skal over til film, så er det spørsmål om hva som lagres - om det er RAW-film, ukomprimert 3x8bit film eller komprimert 3x8bit film.

..Eller om det er flere bit - REDs sensorer har for eksempel en enorm dynamikk - ISO er bare metadata. :)

Lenke til kommentar
8, 10 eller 12 bits pr piksel, monokrom eller fargesensor.

Det står ikke noe spesifikt om at 12 bit går ut over hastighet eller oppløsning, men jeg antar det gjør det. Hvis ikke er det snakk om 50% høyere hastigheter målt i MB/s og dermed 33% kortere opptakstid.

 

PS. Jeg ser nå at 4 GB er maks og retter det forrige innlegget mitt deretter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jajo, heftige saker dette, men det finnes heftigere.

 

Kurzzeit.de

Svart hvitt og lav oppløsning....

 

http://www.i-movix.com/

Beijing OL slow motion i HD, om ikke realtime er det noen vanvittige datamengder som skal være klar for avspilling kun sekunder etter opptak.

 

Ellers har jo vision research mye snacks, 4K kamera med 140fps, 720p med 6900 fps... :p

 

Ser nå at fokus blant debattantene er på antall pixler pr.sekund.

Fint det, men jeg oppfattet artikkelen mer om hvor hurtig "lukkertid", dvs. hvor mange bilder pr sekund kameraet/oppsettet klarer. Om det er svart/hvitt er "ett fett".

Det er jo langt mer interessant (for meg) at det er mulig å "fryse" en kule i flukt enn at vi kan se 4 milliarder fargenyanser i 256MPixler pr frame.

Men bare fortsett å teoretisere om hvor mange pixler pr.sekund kameraet klarer.

:)

Lenke til kommentar
Ser nå at fokus blant debattantene er på antall pixler pr.sekund.

Fint det, men jeg oppfattet artikkelen mer om hvor hurtig "lukkertid", dvs. hvor mange bilder pr sekund kameraet/oppsettet klarer. Om det er svart/hvitt er "ett fett".

Det er jo langt mer interessant (for meg) at det er mulig å "fryse" en kule i flukt enn at vi kan se 4 milliarder fargenyanser i 256MPixler pr frame.

Men bare fortsett å teoretisere om hvor mange pixler pr.sekund kameraet klarer.

:)

Ja, det synes jeg egentligt også er det mest interessante, det var det mine første kommentarer gik på. Jeg forsøgte at få sat lukkertid på 1/500000s i relief, for det er jo et tidsrum der er så kort at det er meget svært at forholde sig til.
Lenke til kommentar
Men.. Når det blir så vanvittig mye data, hvordan i all verden skal man kunne få lagret alt sammen? Uhorvelige mengder med minnekortslots? Intern harddisk?

Vision kan lagre på firmaet "Cinemag" opp til 450fps(2048x1080), over det blir det lagret i RAM på kameraet og så kan man bruke cinemag til å laste av

 

I-Movix som brukes som superslow mo i feks. sport sendinger, sender signalet tilbake til en CCU via fiber, dernest går det ett HD-SDI signal fra CCU til en opptaker(i bransjen omtalt som en EVS da det er firmaet som leverer de aller fleste av slike løsninger). Opptakerne som brukes med HD har raske hardisker, gjerne 15000rpm scsi disker, dette er utstyr som skal overføre enorme mengder data og IKKE kan gå i stykker. Prislappen på slike systemer blir deretter....

 

Og hvis det er antall bilder som teller:

http://www.visionresearch.com/index.cfm?se...ge=Phantom_v710

1,4millioner bilder i sekundet som maks med lav oppløsning.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...