Gå til innhold

Hvor lite minne takler Windows 7?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Program X i windøws bruker syyyykt med minne, det må være feil BUUHUUU windows er slem".

Typisk kommentar man ofte finner.

 

Svar: Ram er billig, slutt å syt.

 

.net har en snedig måte å jobbe med minne. Ta f.eks MSN live. Fyr opp kontasktlisten, sjekk taskmgr, og min viser 50MB. wtf?

Minimer kontaktlisten: ca 10MB. Huh?

Lukk med X så den kun er nede i systray: 2,5MB. wow...

 

.net har en snedig tendens til å BE OM MER minne når ting begynner å skje. Det er ikke nødvendigvis noe den kommer til å bruke, men om den har behov så ligger det klart. Dette gjør at applikasjonen føles mer smidig da du slipper laggen med å vente på at OS skal allokere minne når applikasjonen blir tatt på senga og skal laste noe stort dill.

 

Altså: Minne brukt, oppgitt i taskmgr, er ikke nødvendigvis reelt brukt minne av applikasjonen.

 

Men jeg kan ikke se noe poeng i å kjøre windows med så lite minne, for da begynner du å allokere ute på swappen ... og er det noe som er treigt, så er det hvertfall å bytte minnepages mellom ram og disk.

 

Ram? Herregud det er billig.

Lenke til kommentar

@darkslayer - joda, RAM er billig, men latterlig optimalisering er likefullt latterlig optimalisering. Vista var eit perfekt eksempel på kor ufattelig dårlig optimaliserings-arbeidet har blitt no for tida, og W7 beviser kor ufattelig bra det kan bli om ein virkelig hiver ein innsats inn i det.

 

Det at Windows 7 har blitt tweaket såpass lover godt for framtida. Lat oss håpe fleire følger dette eksempelet, og at Microsoft fortsetter på denne måten.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg vil karakterisere W7 som ufattelig bra med tanke på effektivitet, men det er ikke tragisk dårlig slik som Vista. Nå er ikke nødvendigvis det å kunne fungere på minst mulig RAM en bra ting heller for desktop/laptop maskiner Det er mange fine optimaliseringer som gjør maskinene raskere å bruke i slike sammenhenger som krever litt RAM og jeg vil heller ha de enn å ha ~1% (av 2-6 GB) mer ledig RAM...

 

Installerte RTM i går på en C2D maskin vanlig SATA disk og 2 GB RAM. Ble positivt overrasket over hvor fort det gikk å få det installert.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
@darkslayer - joda, RAM er billig, men latterlig optimalisering er likefullt latterlig optimalisering. Vista var eit perfekt eksempel på kor ufattelig dårlig optimaliserings-arbeidet har blitt no for tida, og W7 beviser kor ufattelig bra det kan bli om ein virkelig hiver ein innsats inn i det.

 

Det at Windows 7 har blitt tweaket såpass lover godt for framtida. Lat oss håpe fleire følger dette eksempelet, og at Microsoft fortsetter på denne måten.

 

En applikasjon som lagger av gårde gir et dårlig inntryk i brukeropplevelsen. Hvis noe av dette kan bedres med å forhåndsallokere minne - så må jo det være ok.

 

Men nå er ikke Vista sine problemer grunnet .net sin generelle håndtering av minne, men heller at Vista ble sluppet før koden var god nok. Noe som altid skjer når man har overskredet tiden og man blir utålmodig med å levere systemet. Dette gjelder jo alle programmer og systemer jeg har sett.

 

Make it work.

Make it good.

Make it fast.

 

Altså det er en fin tanke, men man ser også prioriteringen. Har man ikke tid, så skipper man fort de 2 siste punktene ofte. Sammen med features... men det er jo grenser for hvor mange features man kan skippe.

Lenke til kommentar
"Program X i windøws bruker syyyykt med minne, det må være feil BUUHUUU windows er slem".

Typisk kommentar man ofte finner.

 

Svar: Ram er billig, slutt å syt.

 

.net har en snedig måte å jobbe med minne. Ta f.eks MSN live. Fyr opp kontasktlisten, sjekk taskmgr, og min viser 50MB. wtf?

Minimer kontaktlisten: ca 10MB. Huh?

Lukk med X så den kun er nede i systray: 2,5MB. wow...

 

.net har en snedig tendens til å BE OM MER minne når ting begynner å skje. Det er ikke nødvendigvis noe den kommer til å bruke, men om den har behov så ligger det klart. Dette gjør at applikasjonen føles mer smidig da du slipper laggen med å vente på at OS skal allokere minne når applikasjonen blir tatt på senga og skal laste noe stort dill.

 

Altså: Minne brukt, oppgitt i taskmgr, er ikke nødvendigvis reelt brukt minne av applikasjonen.

 

Men jeg kan ikke se noe poeng i å kjøre windows med så lite minne, for da begynner du å allokere ute på swappen ... og er det noe som er treigt, så er det hvertfall å bytte minnepages mellom ram og disk.

 

Ram? Herregud det er billig.

Jup ram er billig men du er begrenset til 4gb-skjermkort minnet i 32 bit, også mange systemer som max tar 4gb, og minne brukt av OS kan ikke brukes av aplikasjoner.

Lenke til kommentar

Nok en håpløs artikkel fra den kjente skribent. Det er jo umulig å forholde seg til disse påstandene eller å teste ut noe av det som står her. At noen har greid å installere noe, betyr ikke så mye. At en har kjørt W7 på Pentium II - javel, gratulerer med dagen. Legg på automatisk oppdatering, antivirus, antimalware, antibrukervennlig Office-pakke, osv. Hva skjer da?

 

Ikke sløs vekk spalteplass med slikt søl, HW!

Endret av adder1972
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...