Gå til innhold

P55-hovedkort med Hydra-brikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg syntes også at det var litt tynn forklaring på hva hydrabrikka er fornoe. jeg vet ivertfall at det var intelfinansiert project og hvem som lager den....

 

edit:

etter litt lesing. har jeg funnet ut at brikka er brukbar til å kjøre crossfire eller sli med asymetrisk grafikkytelse. eneste begrensning er at kortene må bruke samme drivere. så ati+nvidia i crossSLI ikke vil fungere :p

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Dere skriver jo ikke det som står i kilden engang :hmm:

 

Big Bang, which is a P55 motherboard with Lucid Hydra chip - which should enable multi-gpu operation of both NVIDIA and ATI based video cards on the same motherboard.
The Lucid Hydra chip, as mentioned before should enable the use of 2 different video cards together on the same motherboard. We have been told in the past that there will be different versions of the chip - one will enable the usage of video cards like HD4870 along with a HD4650 for example , another version will enable the usage of NVIDIA based video cards together - like a GTX260 together with 9600GT for example, and of course one version will enable a mix of video cards -ATI video card together with a Nvidia video card on the same motherboard.

 

Skjønner ikke hvordan dette fikk dere til å skrive: "gi tilnærmet lik lineær grafikkytelse; mao. 2 grafikkort yter dobbelt så bra som 1 stk."

Siden det står ingenting slikt i kilden :)

 

Edit: Med et kjapt google søk finner eg lett en kilde som sier det dere sier, f.eks fra Anandtech for et år siden.. Så eg sier ikke at informasjonen deres er feil, bare kildene.

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

Leste om dette for en stund tilbake, virker jo veldig interessant og lovende!

Nå har vi jo mulighet for Sli og Crossfire på samme hovedkort med Intel Core i7 og sikkert Core i5 også (uten at jeg har forsket på det), så det i seg selv er jo ingen stor nyhet lengre.

 

Men om det virkelig skal bli null latency og 1:1 skalering så tar det jo fullstendig rotta på nVIDIA med Sli og ATI / AMD med Crossfire?

For meg virker det litt for godt til å være sant at et slikt ukjent selskap, med en såpass lite omtalt teknologi plutselig ut fra intet skal komme med noe så fantastisk? Må være en hake et eller annet sted her..

Lenke til kommentar

greia med den brikka. er at systemet bare ser ett skjermkort om du har koblet til flere. brikka er koblet til en 16x pcie til norbrua. og distrubuerer deretter sine egene pcie kanaler til skjermkortene. det jeg syntes virker spendene er at man kan kjøre sammen skjermkort som bruker like drivere. dette gjør at du "kan" kjøre et hd4650 et hd4850 et hd4770 og hd4890. så lenge de bruker samme driver.

Lenke til kommentar
Urgammelt nytt,men blir veldi spennende å se selv om jeg har droppet sli/cf til det blir en verdig løsning.

 

Jepp ser gjerne an hvordan dette fungerer, men jeg ser aldri for meg å gidde å investere i to skjermkort uansett. De synker altfor fort i verdi sammenliknet med hva man vinner på ytelsen. Kjøper heller noe i nedre toppklasse eller øvre middelklasse som man kan selge etter 1-2 år for en pen pris og et nytt kort vil samtidig være ganske pent priset.

Lenke til kommentar
Urgammelt nytt,men blir veldi spennende å se selv om jeg har droppet sli/cf til det blir en verdig løsning.

 

Jepp ser gjerne an hvordan dette fungerer, men jeg ser aldri for meg å gidde å investere i to skjermkort uansett. De synker altfor fort i verdi sammenliknet med hva man vinner på ytelsen. Kjøper heller noe i nedre toppklasse eller øvre middelklasse som man kan selge etter 1-2 år for en pen pris og et nytt kort vil samtidig være ganske pent priset.

 

Da har du ikke sett hovedpoenget med denne brikken. Du er ikke nødt til å investere i to skjermkort på en gang som med SLI/Crossfire. Istedenfor å kaste det gamle skjermkortet når du kjøper et nytt, kan du fortsette å bruke det gamle i tillegg til det nye. Det gir deg adskillig mer valuta for pengene.

 

Dette har jeg ventet på leeenge! :dribble:

Lenke til kommentar

Joda, jeg forstår godt hvordan folk ønsker å tyne mer ut av det. Det er helt greit. Og det er desto bedre om dette faktisk virker. Jeg kommenterte bare at jeg foretrakk å selge det gamle kortet mens man enda kunne få en pen pris for det. Anyway, dette er off-topic. Tror jeg har gjort poenget mitt klart nå.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Jeg ser da ikke noe grunn til IKKE å investere i to kort om de får dette til, da? Ut ifra slik jeg ser det, så er det vel ingen SLI/Crossfire oppsett i disse dager som faktisk skalerer perfekt?Kunne jeg ha brukt to HD4890 eller to GTX285 med denne, så tror jeg ikke jeg ville ha noen som helst grunn til å oppgradere den riggen en GOD stund fremover. Og om jeg skulle oppgradere, så holder det vel med å bare bytte ut det ene kortet ;)

Lenke til kommentar
Kan väl också nämna att detta kommer på S1156 där det finns hur många cpu'er? När i9 är på trappan till LGA1366 blir ju S1156 bara fel. S1156 känns ju "obsolete" innan det ens finns i butikerna.

 

Nah, det er ikke store ytelsesforskjeller. Triple channel gir praktisk talt minimal forskjell sammenliknet med dual. Og HT, som jeg har vært veldig fan av, gir lite ekstra når man allerede har 2-4 cores. i5 med quadcore vil neppe stå mye tilbake for i7, men hovedkort og cpu vil være mye billigere. Jeg tviler på at i7 og potensielt i9 klokker særlig bedre enn i5.

Lenke til kommentar
Kunne jeg ha brukt to HD4890 eller to GTX285 med denne, så tror jeg ikke jeg ville ha noen som helst grunn til å oppgradere den riggen en GOD stund fremover. Og om jeg skulle oppgradere, så holder det vel med å bare bytte ut det ene kortet ;)

Etter å ha holdt på med dette noen år så ser jeg lett hvordan du lurer deg selv her ;)

 

Når det kommer nye kort, 1-2 år senere, eller de som kommer til å lanseres nærmere jul i år, så kommer du til å få lyst til å oppgradere på tross av SLI. Det finnes alltid et spill som klarer å pushe enhver løsning. Man vil alltid ha mer. Ihvertfall hvis man har bevist at man er den typen som kjøper to av dagens kjappeste kort for å kjøre i SLI.

Lenke til kommentar

Leste litt om denne chipen for noen måneder siden, og syntes det var MEGET interessant, men hadde aldri trodd den skulle bli en realitet så kjapt.

Men det virker ikke som folk i kommentarfelter har forstått at ytelsen dobles ved to like kort! Hvorfor ikke kjøpe 2 kort da, eller 1 stk sammen med hovedkortet og 1 stk senere?

Dette er jo en revolusjon.

 

Forøvrig er det visst også slik at denne chipen også kan brukes på skjermkort som er dualcore, av samme type som feks 4870X2.

Den skal her også gi tilnermet linjær ytelse.

 

Så se for det et hovedkort med hydra chipen på og 2 dualcore skjermkort med hydra chip på, da blir det bra:D

Lenke til kommentar

Om det faktisk fungerer like bra som lovet så er det jo ingen grunn for å ikke gå for to (eller flere?) skjermkort, klart jeg fremdeles vil se på det som tryggere og mer ideelt med et skjermkort så fremt til det lar seg gjøre, men om du trenger litt mer juice, eller rett og slett ikke er tilfreds med ytelsen enkelt kort gir deg så vil jo dette være genialt!

 

Men nå tar jeg alt med en klype salt før Anandtech kommer med noen offisielle tall osv.. At en ukjent produsent, skal komme med et slikt vidunder produkt rett foran nesa på AMD / ATI og nVIDIA er nesten litt for godt til å være sant? Og hvor ofte skryter ikke produsenter av produktene sine, ref Funcom og ikke minst nVIDIA er grusomme til å skape ekstra hype rundt produktene sine?

 

 

Håper det stemmer, ikke noe ville vært bedre enn det, men inntil videre drar jeg en "tror det ikke før jeg for se det" :)

Lenke til kommentar

de har jo tatt 50 patenter på teknologien. så kan vell tenkes at alle flerskjermkort løsninger som ikke bruker de vanlige måtene å dele krafen på blir saksøkt. får vell håpe at de ikke har patenter på mere geniale software løsninger. kan se for meg noen ganske gode løsninger med GPgpu løsninger. der kortene også kan være asykrone.

 

vanlige måter:

skjermkort 1 rendrer bilde a c e

skjermkort 2 rendrer bilde b d f

osv med flere skjermkort.

 

eller

skjermkort 1 rendrer øverste bit av bildet

skjermkort 2 rendrer nederste bit av bildet.

osv med flere skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...