Gå til innhold

Undersøker Apples Google-nekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tingen med google voice er at den er mer den voip.

 

det er mer som en slags privat sentral, hvor en kan koble flere forskjellige telefonnummer bak ett nummer levert av google, og route samtaler og sms til disse ut fra hvem som ringer, når det ringes osv. Tror også den har telefonsvar og sms logg.

 

strengt tatt så kan en faktisk ikke bruke google voice som voip direkte, men en kan benytte gizmo som ett av nummerene bak voice nummeret.

 

det jeg tror at&t muligens har knurret på er at en kan få google voice til å sette opp en samtale ved at den ringer deg tilbake. Altså at en kan via nettsiden eller lignende slå inn nummeret en ønsker å ringe til, og så vil systemet først ringe din telefon, for så å ringe andre enden.

 

problemet for operatøren er vel at innkommende samtaler ikke kan regnes som brukte ringeminutter (med mindre jeg har amerikanske priser totalt på viddene, jeg kjenner til at dem regner mottatte sms inn under sms bruk for eksempel), noe som gjør at kunden kan slippe unna med ett billigere abonnement som gir færre ringeminutter.

 

så om en kan fyre opp ett grensesnitt på telefonen som ligner til forveksling på en vanlig telefon, taste nummeret en er ute etter og få en innkommende samtale etter en minimal datautveksling med google voice serveren, så vil det være solid vinning for bruker...

Lenke til kommentar
problemet for operatøren er vel at innkommende samtaler ikke kan regnes som brukte ringeminutter (med mindre jeg har amerikanske priser totalt på viddene, jeg kjenner til at dem regner mottatte sms inn under sms bruk for eksempel), noe som gjør at kunden kan slippe unna med ett billigere abonnement som gir færre ringeminutter.

I USA er man så heldig at man bruker ringeminutter for innkommende samtaler også, attpåtil med minutt-taksering :)

 

Håper inderlig dette fører til at Apple ikke får lov til å misbruke sin makt på denne måten, uavhengig av hva operatørene vil eller ikke vil.

Lenke til kommentar

Det kunne vært nevnt i artikkelen at dette brevet til Apple er sendt i forbindelse med at FCC gransker de store mobiloperatørene i USA, bl.a AT&T. Brevene til Apple og Google er altså kun et ledd i en større undersøkelse om konkurransevilkårene i mobilindustrien, og tar i den forbindelse også opp eksklusivitetsavtaler for store enkeltoperatører i USA, for telefoner som iPhone, Palm Pre og HTC-telefoner med Android. Her blir det da også snakk om hvordan disse operatørbindingene påvirker telefonprodusentene, og eventuelt legger føringer som hindrer fri konkurranse på flere områder.

 

"The petition raised concerns that deals such as Apple's with AT&T, Google's Android phone on T-Mobile's network and Palm's new handset deal with Sprint Nextel unfairly hurt smaller carriers that are unable to strike deals to provide the most desired smartphones on their networks."

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...9061803814.html

 

Artiklene i amobil blir litt for ofte litt for tabloide etter min smak, når man ikke makter å sette slike saker inn i en riktig kontekst!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...