Gå til innhold

Liten, men stor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for god og praktisk presentasjon med artig vri.

Innen for et moderat iso-omfang (200-800) ser det nå ut som om Olympus stort sett kan konkurrere mot hvem som helst. Med innebygd IS og markedets kanskje beste støvfjerningsmekkanisme, morsomme kunstfiltre og anvendelig LiveView og roterbar LCD ser dette ut til å være et svært bra alternativ.

Størrelse, vekt og kvalitet på objektiv gjør det kanskje til en vinner?

Lenke til kommentar

Fin test, Tom! Visste faktisk ikke at du hadde påtatt deg denne jobben. Par uker på hytta, og jeg mister all kontroll over forumet. :p

 

Jeg digger slike praktiske tester! Blir fort veldig kjedelig å se på grafer og 100% cropper, tross at de gir mer teknisk informasjon enn du formidler.

 

Du har en veldig god presentasjon av kunstfilterene, og både "Pin hole", "Grainy film" og "Pop art" fungerer veldig godt! Veldig passene effekter for motivene. Og man trenger rett og slett riktige bilder for å kunne vise fram til filtrene, noe dpreview ikke gjør på en like god måte.

 

Spørs dog ikke om jeg stoler litt mer på DPR når det kommer til ISO-ytelse, da de gjennomfører testene mer konsekvent og kontrollert enn du sannsynligvis har gjort. Her har 100% crop sin rette plass.

 

Har selv prøvd kameraet litt. For min egen del synes jeg kameraet er litt for lite, og som du sier er grepet litt for lite til å fungerer skikkelig. Savner sterkt to hjul, og raskere tilgang til innstillinger. Men nå er jeg forsåvidt en mer avansert bruker enn til fleste aktuelle E-620-kjøper, og en som liker et par kilo rundt halsen.

 

Men for nybegynnere og lettere viderekomne vil jeg sterkt anbefale det. Enkelt og brukervennlig, godt støvfilter, lite, og svært gode JPG-muligheter! Sistnevnte er vel en av Olympus største plusser for min del, og som burde være svært ønsket av nybegynnere som verken orker eller har kompetanse til å redigere bildene selv.

Lenke til kommentar
Fin test, Tom! Visste faktisk ikke at du hadde påtatt deg denne jobben. Par uker på hytta, og jeg mister all kontroll over forumet. :p

You snooze, you looze ;)

 

Spørs dog ikke om jeg stoler litt mer på DPR når det kommer til ISO-ytelse, da de gjennomfører testene mer konsekvent og kontrollert enn du sannsynligvis har gjort. Her har 100% crop sin rette plass.

Det har du nok rett i. Jeg tok noen få bilder i dårlig kveldslys på ISO 800 og 1600. Og bildene ble vel egentlig hverken verre eller bedre enn de jeg får fra 30D-en min. Ettersom det duger til mitt bruk så brukte jeg ikke mer ressurser på den siden av saken.

 

Takk for kommentarer og innspill.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Veldig bra test! Godt gjort at du fikk ditt eget preg på testen og ikke gikk i fella og lagde en test som etterligner den gjengse malen for slike tester på nettet.

 

Jeg synes du formidlet de sterke og svake sidene ved kameraet på en interessant og leseverdig måte. Jeg hadde ingen formening om kameraet på forhånd, men jeg var spent på hva du syntes om det. (Jeg holdt nesten på å gå for Oly som system i fjor når jeg begynte med fotgrafering for alvor, men en canonist på Japanphoto i Drammen overbeviste meg om at Canon var det eneste som var verd å ta i betraktning...)

 

Skal du gjennomføre flere tester?

Lenke til kommentar

Artig å se en praktisk rettet test! Mye god info om egenskapene til Oly'en, fint relatert til andre modeller som mange sikkert kjenner godt.

 

Selv er jeg ingen dSLR-entusiast, men har fått med meg at under panseret har E-620 og E-P1 mye til felles - og det synes jo å være bra saker!

Lenke til kommentar
Skal du gjennomføre flere tester?

Godt spørsmål. Jeg kan godt tenke meg å teste flere ting (ikke bare Olympus); det er et spørsmål om hvor mye tid jeg har, hva Akam får inn av utstyr som de ønsker testet, og om de ønsker flere tester av denne typen. Det kan også være greit å se på responsen på denne testen først (fra andre enn oss gamle foto-travere ;) ).

 

Tom

Lenke til kommentar
Flott, Tom! Men du er et par dager etter DPR. ;)

Men så er det min først test da ;)

 

En ting du kanskje bør legge til er at man i nyere oppdateringer av Master har muligheten til å legge på art filters i ettertid. :)

Står så i avsnittet om programvare ;)

 

Med den nyeste versjonen av Olympus Master, så kan du også påføre kunstfiltrene på RAW-filen.

 

Tom

Lenke til kommentar
Tomsi: hva synes du om 35mm macro linsa vs 14-42 kit linsa? Sett bort fra macro muligheten, er det en oppgradering i bildekvalitet? Hadde vært fint om akam hadde anmeldt mer objektiver :)

 

Fin test!

Det er en oppgradering da den er skarpere og har litt mindre forvrenging - (kit-zoomen er også ganske snill på 35mm).

 

Jeg kan også tenke meg å sett noen objektivtester. me etter det jeg har forstått så er objektivtester veldig krevende når man skal gjøre de på en skikkelig måte - mange målinger osv. Så jeg vet ikke om Akam har ressurser til slikt i disse tider.

 

Tom

Lenke til kommentar

35mm-eren kjøpte vi nettopp for testing av Oly-kameraer for øye. Vi lånte et annet objektiv først, men kom til at det ikke var skarpt nok til at det ikke ble en flaskehals i kameratestingen. Vi lånte så 35mm-eren og prøvde om den dugde, før vi kjøpte den. Det er litt plasticky i konstruksjonen, men opåtisk er det et meget godt objektiv.

 

Hva objektivtester angår, så er det flere problemer knyttet til det. For det første er det svært arbeidskrevende å gjøre det skikkelig. Sett at jeg skulle testet et 24-70mm objektiv med største blender f2.8 og minste blender f22. Da måtte jeg, for at dette skulle gjøres grundig nok, tatt testbilder for å måle 1) skarphet og kangjengivelse, 2) fortegning, 3) veiling glare og CA og 4) vignettering (dvs 4 stk), på hver eneste hele blender (7 stk), på brennviddene 24mm, 28mm, 35mm, 50mm og 70mm (5 stk). Dvs at jeg hadde måttet tatt og analysert minimum 140 testbilder bare på dette ene objektivet. Og det er hvis jeg fikk alt perfekt på første forsøk og ikke måtte ta noen testbilder på nytt. I tillegg må vi ha et system for å lagre, systematisere og sammenligne vidt forskjellige resultater, for vidt forskjellige objektivtyper, og dette kommer på toppen av det ikke uvesentlige problemet at man ikke kan sammenligne ulike objektiver med ulik fatning uten videre, all den tid det man i et hvert tilfelle tester er et system bestående av optikk, kamera og prosessering, og ikke bare en adskilt bestanddel. Slikt har vi desverre ikke kapasitet til, i disse finanskrisetider. Slik økonomien er nå for tiden er jeg ærlig talt fornøyd med at vi klarer å opprettholde det aktivitetsnivået vi har.

 

Jeg har imidlertid en drøm om å starte testing av fastoptikk, når tidene bedrer seg. F.eks hadde det vært interessant å se på 50mm-ere fra en haug med ulike produsenter. Jeg kjøpte faktisk en Hasselblad-til-Canon-adapter nettopp med dette for øye, for å få brukt min FE 50mm f2.8 i sammenligningen, men det gikk i dass siden jeg nettopp solgte hele Hasselblad-samlingen min.

 

EDIT: Glemte vignettering, noe som bringer totalen til 140 bilder.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Dvs at jeg hadde måttet tatt og analysert minimum 105 testbilder bare på dette ene objektivet.

Skjønner. Høres ut som en oppgave for.. et lite script! Om det i hele tatt går å kontrollere et kamera slik via usb da.

 

Takk for tilbakemelding på 35mm, Tomsi og Aetius.

Lenke til kommentar

Glimrende review, spesielt "tomsi anbefaler" til sist der.. :D

 

Mini mini-minipirk er å starte setninger med "og" og "men", og at du kunne nevnt crop-faktoren, for lesere som ikke kjenner Olympus-formatet. ..men finner man ikke annet å utsette på, så..*) ;)

 

Glimrende, informativt review - håper vi får se flere fra samme kanten! :thumbup:

 

 

*) Pokker, nå gjorde jeg det også!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...