Gå til innhold

IE under 60 prosent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette viser vel bare at MS ikke har vært flinke nok med IE8. Vi har hatt store problemer med denne browseren på flere av brukerene våre sine maskiner.

 

Personlig bruker jeg kun FF og ser frem til en feilfri FF 3.5

IE8 er ikke så dårlig, og jeg har hørt lite klaging om denne.

 

Om de har vært flinke nok? Jo det tror jeg, men når MS lager browser så må de tekke bedrifter som har websider som er IE6 only pga feil de gjorde før i tiden. MS har desverre ikke friheten til å bli 100% W3C compliant, uten å måtte drite 100% i kundene deres som betaler penger(bedrifter).

 

Det er MANGE bedrifter som MÅ kjøre IE6 enda. Og jeg sitter og lurer på om dette kan være årsaken til at IE går tilbake. For det begynner å bli mange websider som funker dårligt med IE6, og da snikinstallerer kanskje brukerne FF i større grad? For IE8 kan man ikke snikinstallere, uten å hærpe IE6...

 

Sånn sett er det egentlig latterlig av MS at de ikke kan kjøres som separat installasjon, og evt endog tilby IE6 kompatibilitet for bedrifter.

 

Men kanskje de ikke vil ha så stor markedsandel... EU klager jo som sagt.

Lenke til kommentar
Dette viser vel bare at MS ikke har vært flinke nok med IE8. Vi har hatt store problemer med denne browseren på flere av brukerene våre sine maskiner.

 

Personlig bruker jeg kun FF og ser frem til en feilfri FF 3.5

IE8 er ikke så dårlig, og jeg har hørt lite klaging om denne.

 

Om de har vært flinke nok? Jo det tror jeg, men når MS lager browser så må de tekke bedrifter som har websider som er IE6 only pga feil de gjorde før i tiden. MS har desverre ikke friheten til å bli 100% W3C compliant, uten å måtte drite 100% i kundene deres som betaler penger(bedrifter).

 

Det er MANGE bedrifter som MÅ kjøre IE6 enda. Og jeg sitter og lurer på om dette kan være årsaken til at IE går tilbake. For det begynner å bli mange websider som funker dårligt med IE6, og da snikinstallerer kanskje brukerne FF i større grad? For IE8 kan man ikke snikinstallere, uten å hærpe IE6...

 

Sånn sett er det egentlig latterlig av MS at de ikke kan kjøres som separat installasjon, og evt endog tilby IE6 kompatibilitet for bedrifter.

 

Men kanskje de ikke vil ha så stor markedsandel... EU klager jo som sagt.

 

Var ikke litt av vitsen med IE8 at den skulle fjerne behovet for IE6 for bedrifter som var låst fast til IE6? Det viser seg jo at det har ikke MS fått til godt nok med IE8.

 

Det at du ikke har hatt problemer med IE8 betyr ikke at det ikke er andre som har det. Det viser seg gang på gang at nettsider ikke lastes skikkelig, eller bare er inkompatibel med IE6-8 (IE7 virker overraskende bra er min subjektive mening)

Lenke til kommentar

Etter å ha surfet litt rundt på resultatene ser jeg både noe oppløftende og noe skuffende. Blant annet:

- IE6-andelen er mye større i Norge enn i verden totalt

- Vista-andelen er mye større i Norge enn i verden totalt

- Opera-andelen er mye mindre i Operas hjemland enn i verden totalt

 

PS. De hakkene i grafene ser ut til å være ukes-sykluser der IE6 faller ~5% i helgene og Firefox/IE8 tilsvarende opp. Det sier noe om bedriftsandelen.

Lenke til kommentar

Hvilke andre nettlesere er det som mest sannsynlig utgjør de resterende 1,17 prosentene?

 

Det bør ihvertfall være en annen enkel nettleser som utgjør minst 0,3 prosent eller mer av disse 1,17 prosentene, eller er det kun feilmarginene som spiser opp dette?

Lenke til kommentar

G: I følge Net applications er andelene:

 

Microsoft Internet Explorer 65.50%

Firefox 22.51%

Safari 8.43%

Chrome 1.80%

Netscape 0.74%

Opera 0.72%

Mozilla 0.10%

Opera Mini 0.08%

Playstation 0.04%

ACCESS NetFront 0.03%

Blazer 0.02%

Microsoft Pocket Internet Explorer 0.01%

iCab 0.00%

BlackBerry 0.00%

WebTV 0.00%

ANT Galio 0.00%

Konqueror 0.00%

Lotus Notes 0.00%

 

Tar man med versjoner også så ser det slik ut:

 

Microsoft Internet Explorer 7.0 40.83%

Firefox 3.0 20.43%

Microsoft Internet Explorer 6.0 16.94%

Microsoft Internet Explorer 8.0 6.85%

Safari 3.2 4.56%

Safari 3.1 1.80%

Firefox 2.0 1.63%

Chrome 1.0 1.57%

Safari 4.0 0.87%

Microsoft Internet Explorer 8.0 - Compatibility Mode 0.79%

Opera 9.x 0.68%

Netscape 6.0 0.67%

Safari 3.0 0.43%

Chrome 2.0 0.21%

Firefox 3.5 0.19%

Safari on Windows 3.2 0.19%

Firefox 1.5 0.15%

Safari 41 0.14%

Safari 4 Public Beta Safari/528.1 0.13%

Safari on Windows 4.0 0.12%

Safari 31 0.09%

Mozilla 1.7 0.07%

Opera Mini 4.2 0.05%

Firefox 1.0 0.05%

Microsoft Internet Explorer 5.0 0.04%

Firefox 3.1 0.04%

Safari on Windows 3.1 0.04%

Opera 10.x 0.03%

PLAYSTATION 3 5.0 0.03%

Microsoft Internet Explorer 5.5 0.03%

Blazer 6.0 0.02%

Netscape 4.7 0.02%

Netscape 7.0 0.02%

Mozilla 0.02%

Netscape 4.6 0.02%

PSP 0.02%

Safari 52 0.02%

ACCESS NetFront 3.0 0.01%

microsoft internet explorer 0.01%

Chrome 0.2 0.01%

 

Lenke til kommentar
Dette viser vel bare at MS ikke har vært flinke nok med IE8. Vi har hatt store problemer med denne browseren på flere av brukerene våre sine maskiner.

 

Personlig bruker jeg kun FF og ser frem til en feilfri FF 3.5

IE8 er ikke så dårlig, og jeg har hørt lite klaging om denne.

 

Om de har vært flinke nok? Jo det tror jeg, men når MS lager browser så må de tekke bedrifter som har websider som er IE6 only pga feil de gjorde før i tiden. MS har desverre ikke friheten til å bli 100% W3C compliant, uten å måtte drite 100% i kundene deres som betaler penger(bedrifter).

 

Det er MANGE bedrifter som MÅ kjøre IE6 enda. Og jeg sitter og lurer på om dette kan være årsaken til at IE går tilbake. For det begynner å bli mange websider som funker dårligt med IE6, og da snikinstallerer kanskje brukerne FF i større grad? For IE8 kan man ikke snikinstallere, uten å hærpe IE6...

 

Sånn sett er det egentlig latterlig av MS at de ikke kan kjøres som separat installasjon, og evt endog tilby IE6 kompatibilitet for bedrifter.

 

Men kanskje de ikke vil ha så stor markedsandel... EU klager jo som sagt.

 

Var ikke litt av vitsen med IE8 at den skulle fjerne behovet for IE6 for bedrifter som var låst fast til IE6? Det viser seg jo at det har ikke MS fått til godt nok med IE8.

 

Det at du ikke har hatt problemer med IE8 betyr ikke at det ikke er andre som har det. Det viser seg gang på gang at nettsider ikke lastes skikkelig, eller bare er inkompatibel med IE6-8 (IE7 virker overraskende bra er min subjektive mening)

Kan aldri huske at MS har satt som krav til IE8 at den skulle kunne kjøre webapps som er nøye knyttet til IE6.

 

MS er interessert i å få bedrifter til å kutte ut sine IE6 webapps, enn å hjelpe til med å forlenge dritten. Selv MS vil jo at ting skal gå videre. Bedrifter ser ikke på det på samme måte. "If it works - don't fix it".

 

Hadde IE8 hatt mye problemer - så hadde avisene vært fulle om det. Så er ikke saken. IE8 installeres på bøttevis av maskiner, seff skjer det problemer. Er det MS sitt problem at det finnes folk som ikke kan behandle en PC? Har jobbet lenge med support, så jeg vet hvor spedalske gjennomsnittsbefolkningen er.

Lenke til kommentar

Har ikke opplevd noen problemer med IE8.0 selv enda. Synes IE7 og 8 fungerer veldig bra. Selv bruker jeg Firefox 3.5 nå (brukte Opera inntil FF3.5 kom ut), men IE7 og 8 har uten tvil gjort livet mitt bedre. Nå får jeg ikke lengre lyst til å klore ut øynene mine når jeg bruker andre personers datamaskiner, siden de så sjeldent har IE6 installert.

 

På jobb bruker fremdeles de på tynnklienter IE6. Det blir fikset på når vi oppgraderer terminalserverne neste gang.

 

Har forøvrig sett at en god del av de nye PCene vi får inn har Firefox preinstallert. Det kan være en del av grunnen til at IE taper markedsandeler.

 

Til de som fremdeles bruker IE5 og Netscape 4.6; håper dere bare bruke de browserne til å laste ned nye.

Lenke til kommentar
IE8 er ikke så dårlig, og jeg har hørt lite klaging om denne.

Hvor bra IE8 tilsynelatende måtte være for sluttbrukere legger jeg meg ikke oppi, men grunnen til alt "maset" rundt IE er uansett dens elendige standardstøtte, og på det området er det vel så stor grunn til å klage på IE8 som IE6/7.

De alt for få forbedringene i IE8 har bare resultert i at IE8 ligger enda mye lenger bak Firefox 3.5 enn hva IE7 lå bak Firefox 2, når de begge ble lansert i 2006.

 

Riktignok tok det noen færre måneder fra IE7 til IE8 enn fra Fx2 til Fx3.5, men her det altså snakk om forskjeller langt større enn noen måneder kortere utviklingstid kan rettferdiggjøre!

Lenke til kommentar
Kan aldri huske at MS har satt som krav til IE8 at den skulle kunne kjøre webapps som er nøye knyttet til IE6.

 

Krav og krav, men det er vel en grunn til at de har denne såkalte innebyggede kompabilitestmodusen mot IE6 intigrert i IE8. Dette nettop pga. MS vil at folk skal kunne pensjonere IE6 og bruke IE8. link

 

På jobb bruker fremdeles de på tynnklienter IE6. Det blir fikset på når vi oppgraderer terminalserverne neste gang.

 

Her har vi kvittet oss med IE6 for lenge siden, og kjører bare FF. Enten det er på terminalserverene eller laptopene våre.

 

Har forøvrig sett at en god del av de nye PCene vi får inn har Firefox preinstallert. Det kan være en del av grunnen til at IE taper markedsandeler.

 

Spennende! Hvilke PCer er dette snakk om?

Lenke til kommentar
Har forøvrig sett at en god del av de nye PCene vi får inn har Firefox preinstallert. Det kan være en del av grunnen til at IE taper markedsandeler.

 

Spennende! Hvilke PCer er dette snakk om?

 

Tror det var noen Lenovo ThinkCenter PCer. Er ikke helt sikker. Men det er enten Lenovo eller HP, for det er det eneste vi bruker her.

Lenke til kommentar
"Var ikke litt av vitsen med IE8 at den skulle fjerne behovet for IE6 for bedrifter som var låst fast til IE6?"

 

Hehe, si det til publiseringsløsningen vår :)

Eller kanskje du burde si ifra til de som lager publiseringsløsningen deres at dette er helt uakseptabelt? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...