Gå til innhold

Nærmere felles ladestandard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det må være snakk om en skrivefeil i artikkelen.
Sannsynligvis.

 

Både denne og forrige artikkel hos Amobil mener det er snakk om mini-USB mens pressemeldingen fra Digital Europe ikke nevner hvilken standard de ønsker. Mener også å ha lest at Kina skal gå for micro-USB som laderstandard i løpet av noen år, og som jeg sa forrige gang vil det være rimelig håpløst å velge en standard som er så gammel og lite tilpasset dagens mobiltelefoner.

 

Micro-USB er det eneste riktige alternative blant dagens laderstandarder for en felles laderstandard for mobiltelefoner, kompaktkameraer, MP3-spillere og andre gadgets.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
lader.788x307!.jpg

*humre* nummer to fra venstre i illustrasjonsbildet har vel aldri vært en mobilladekabel. :)

 

 

Faktisk så har den det ... eller, på en måte ... mener å huske tilbake til 97-98 at jeg hadde en Sony mobil hvor man måtte ta av batteriet for å lade det i en ekstern lader. Den laderen mener jeg å huske hadde en sånn kabel, samme prinsippet som med batteriene til noen fotoapparater og videokameraer :)

Lenke til kommentar

Jeg var veldig glad når jeg leste om den felles standarden tidligere i år. Når de nå skal fremskynde standarden så blir jeg selvsagt ennå gladere :)

 

Nå blir det billigere å skaffe seg ny lader, mye enklere å få lade hos andre når man har glemt sin egen lader, mindre sidekant på telefonen som kan slippe inn hull, mulig å lade fra PCen, lett å skaffe datakabel, færre ladere som ligger og slenger i huset, mindre elretur-avfall osv.

Lenke til kommentar
Jeg var veldig glad når jeg leste om den felles standarden tidligere i år. Når de nå skal fremskynde standarden så blir jeg selvsagt ennå gladere :)

 

Nå blir det billigere å skaffe seg ny lader, mye enklere å få lade hos andre når man har glemt sin egen lader, mindre sidekant på telefonen som kan slippe inn hull, mulig å lade fra PCen, lett å skaffe datakabel, færre ladere som ligger og slenger i huset, mindre elretur-avfall osv.

Man trenger ikke engang lader, man kan jo bare plugge inn i PCen og få synkronisering/filoverføring med PCen med på kjøpet. Med andre ord perfekt for de av oss som sitter (altfor) mye foran PCen! :)

 

Håper også mobilprodusentene dropper å legge ved lader med mobilen etterhvert. Mer miljøvennlig og billigere på dette viset (ikke bare fordi man dropper laderen, men også fordi eskene blir mindre og man sparer miljøet og lagerkostnader på dette viset).

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Så lenge det begynner å bli vanlig for dingser å få On-The-Go-funksjonalitet så er det vel egenlig gitt at det er USB Micro-AB eller Micro-B-konnektor som må sitte i mobiltelefonen så lenge at man skal få benyttet denne funksjonaliteten på ordentlig vis.

 

Standardiseres det på Mini-utgaven så vil det si at man i praksis utelukker OTG-funksjonalitet, og da er vel det egentlig gitt hva utfallet blir.

 

http://www.usb.org/press/pressroom/2007_01_04_usbif.pdf

 

On-The-Go: Mobiltelefonen kan bytte om å være host og device om hverandre, dvs. man kan f.eks. plugge i en minnepinne om man vil, og likevel være i stand til å koble den til en datamaskin neste gang man kobler den til.

Endret av oesvends
Lenke til kommentar
Så lenge det begynner å bli vanlig for dingser å få On-The-Go-funksjonalitet så er det vel egenlig gitt at det er USB Micro-AB eller Micro-B-konnektor som må sitte i mobiltelefonen så lenge at man skal få benyttet denne funksjonaliteten på ordentlig vis.

 

Øh, for å krangle med meg selv, så finnes det jo en Mini-AB-konnektor, som tar hånd om samme problemstilling. Så det var ikke helt gjennomtenkt, det jeg liret ut av meg, over.

Lenke til kommentar
Nyere HTC-telefoner bruker ExtUSB, en proprietær utgave av mini-USB som inkluderer lydplugg.

Nyere og nyere, det har jo gått noen år siden de kom med det da, og da kan det vel ikke kalles nytt i den delen av teknologiverdenen? ;) Ellers syns jeg det er veldig bra slik som HTC gjør det, utvider miniUSB-porten slik at man ikke trenger ørten porter som går utover størrelsen/innmaten av telefonen. I tillegg til HTC så har jo Motorola vært flinke til å ha med dette på en del telefoner i en del år nå.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...