Gå til innhold

Hvilken SSD disk bør jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en grei ssd disk til rundt 2k-3k og har sett litt på G.Skill Titan 128GB

 

Multicom hadde den en stund til 2600,-, men nå er den dessverre satt opp igjen og prisen er økt i forhold til før de hadde tilbudet...

 

Er det noen andre disker i den pris klassen som anbefales?

 

Skal man installere operativsystem på harddisken, anbefales SLC. <- Tatt ifra Multicom: SLC har dette noe for seg og hvorfor...

 

 

 

Linker:

Gigashop

Multicom

Netshop

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel OCZ Vertex så brukbar ut, men Intel sin har 70MB/s skriv!?

 

OCZ Vertex har samme lese og skrive hastighet som g.skill titan... Hva er det som skiller de?

 

Ser at det er 64MB cache på OCZ'en, men hva har det å si? Jeg kan en del om data, men kan lite om SSD! ^^ Som du ant. har forstått...

 

Det jeg skal bruke disken til er Windows og spill...

 

Vist jeg skulle hatt en ny harddisk til den bærbare... Hva hadde da vært anbefalt?

Endret av --CAINe--
Lenke til kommentar

Ikke se kun på lese- og skrivskrivehastigheter så lenge disken ikke skal brukes til kun lagring av store filer (bildefiler av bluerays ol). Det viktigste når den skal brukes som OS disk er random read/write noe Intel (og Vertex'en også for den sags skyld) er veldig god på. G.Skill Titan 128GB er basert på JMicron kontrollere som har store problemer med stuttering noe som fører til at systemet henger seg opp i en liten stund.

Lenke til kommentar

G.Skill Titan og OCZ Apex burde ikke brukes i laptop, de utvikler MYE varme.

Intel X25-M og OCZ Vertex har mange ganger bedre IOPS enn Titan og Apex, og fungerer derfor mye bedre som systemdisker.

 

Analogi: Toppfarten til et kjøretøy er bare en egenskap (maks båndbredde). Det hjelper ikke om en lastebil kan kjøre 400 km/t med mindre den har perfekt rett og veldig lang slette, den vil fortsatt bli knust av en bil eller motorsykkel med 100-150 km/t som toppfart generelt på norske veier.

Så videre blir metaforen:

HDD = Lastebil

Velociraptor/15k SAS = SUV

Titan/apex = Lett motorsykkel

Intel x25-M / OCZ Vertex = 500cc+ R-motorsykkel.

Lenke til kommentar

hmm, du forklarer på ein forferdelig dårlig måte :p kan jo seie det så enkelt som at HDD har 0.1ms access time (ingenting) og at IOPS kor mangen ting ein hardisk klarer å gjere samtidig (i sec), farten har ikkje så mykje å seie... men greit å ha til tider, men kor ofte lerser vi filer på over 500mb? (tja, til film, så ofte) men du vil uansett få betre ytelse pga IOPS enn mb/sec.

Lenke til kommentar
hmm, du forklarer på ein forferdelig dårlig måte :p kan jo seie det så enkelt som at HDD har 0.1ms access time (ingenting) og at IOPS kor mangen ting ein hardisk klarer å gjere samtidig (i sec), farten har ikkje så mykje å seie... men greit å ha til tider, men kor ofte lerser vi filer på over 500mb? (tja, til film, så ofte) men du vil uansett få betre ytelse pga IOPS enn mb/sec.

Du mener SSD.

HDD har 5-15ms accesstime.

Lenke til kommentar

Forklarte jo en del! ^^

 

Glad for at diskusjon.no har mange brukere for da kommer det mange bra forslag/løsninger!

 

Tror jeg går for den disken til OCZ siden Intel sin fortsatt er svin dyr!

 

Takk for hjelp...

 

Ang.: Bærbar... Som jeg forstår så er det enten en god idé å fortsette med vanlige harddisker siden ssd fortsatt er dyrt?

Lenke til kommentar

Bærbare får enda mer ytelsesboost fra SSD, siden harddiskene som sitter i dem vanligvis er tregere enn 3,5" som sitter i stasjonære.

Problemstillingen er at SSD med høyere kapasitet koster en del, og i laptop vil man jo gjerne ha litt lagringsplass. I stasjonære er det ikke noe problem, siden man somregel klarer seg med 60-80GB for C:, og kan bruke vanlige harddisker til resten av lagringen.

Lenke til kommentar
hmm, du forklarer på ein forferdelig dårlig måte :p kan jo seie det så enkelt som at HDD har 0.1ms access time (ingenting) og at IOPS kor mangen ting ein hardisk klarer å gjere samtidig (i sec), farten har ikkje så mykje å seie... men greit å ha til tider, men kor ofte lerser vi filer på over 500mb? (tja, til film, så ofte) men du vil uansett få betre ytelse pga IOPS enn mb/sec.

Du mener SSD.

HDD har 5-15ms accesstime.

haha, jah, :blush: bra du rettet meg :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...