Gå til innhold

Her er Nokias nye kameraflaggskip


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi kan jo håpe at noe virkelig kult skjer på kamerafronten i n9* serien. Må forøvrig si at bildekvaliteten med nye firmwaren på min n95 (gikk fra 21.0.016 til 31.0.017) har blitt ganske bra. Når den i tillegg har blitt nesten like rask som et vanlig kompaktkamera så begynner de tå bli bra. Jeg er meget glad for at nokia fortsatt utvikler eldre telefoner, i hvert fall når de er såpass dyre. Skulle bare ønske at n95 fikk en verdig oppfølger snart. Nokia har ikke lansert noe som er nevneverdig bedre siden n95.

Lenke til kommentar
Vi kan jo håpe at noe virkelig kult skjer på kamerafronten i n9* serien. Må forøvrig si at bildekvaliteten med nye firmwaren på min n95 (gikk fra 21.0.016 til 31.0.017) har blitt ganske bra. Når den i tillegg har blitt nesten like rask som et vanlig kompaktkamera så begynner de tå bli bra. Jeg er meget glad for at nokia fortsatt utvikler eldre telefoner, i hvert fall når de er såpass dyre. Skulle bare ønske at n95 fikk en verdig oppfølger snart. Nokia har ikke lansert noe som er nevneverdig bedre siden n95.

 

Vil påstå N82 er det beste Nokia har levert de siste 2 årene.. Både med tanke på spesifikasjoner og kvalitet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

:realmad: Noe av det viktigste på et mobilkamera er jo blitsen. Og hva er vitsen med 8 megapiksler i stedet for 3 eller 5?

Nei, holder meg nok til N82 en god stund til.

 

Hva skiller en n95 og en n82?

Xenonblits!

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Dette er en forhastet modell an Nokia. Det var faorventet at Nokia skulle lansere en 8MP telefon på MWC i år så de ikke falt etter på kamera fronten, dette satt ett enormt press på Nokia å de satt denne sammen på noen timer. Man ser att dette ikke er noe varig flaggskip, se feks på bruken av LED lys som blitz...dette er fordi Nokia ikke hadde nok tid til å utvikle en xenon blitz til telefonen. En annen ting er tastene, hallo!!! vi har da forlatt 90 tallet. Men men...nå har de hvertfall en 8MP telefon, å da er vell Nokia fornøyd eller? Nei de er ikke det, dette megapiksels racet er dårlig for bransjen og fører til akkurat dette, altså ett marked med uferdige og forhastede produkter!

Lenke til kommentar
Hva skiller en n95 og en n82?

Xenonblits!

Ja det var 1 år med utvikling for å lage en ikke-slider med xenonblitz... imponerende. Jeg er fortsatt imponert over at n95 holder seg så bra spec-messig, selv i dagens marked.

 

Helt enig her. N82 er dette tiårets 6210/6310/6310i spør du meg. En slager som har ALT, og da mener jeg alt, som man strengt tatt behøver. Og med ett veldig bra kamera.

 

Nå som jeg har prøvd og hatt det meste av de nyere S60 enhetene fra Nokia, så sverger jeg fortsatt til N82 Black og N95 8GB. De er rett og slett bedre!

Lenke til kommentar

for det første: kjedelig!

for det andre: hvor er Xenonblitsen?

for det tredje: jeg vil ikke kalle det et kamera flaggskip når over et år gamle N82 helt sikkert tar bedre bilder.

og til slutt: hvorfor ikke sette inn en litt større skjerm med litt bedre oppløsning så det går ann å se på bildene man tar også?

Lenke til kommentar

Med fare for å hive bensin på "Amobil er kjøpt og betalt av Nokia"-bålet:

 

Det er nesten så man skulle tro at ingen har fått med seg at dette er mer enn bare megapiksler. Altså større bildebrikke, mekanisk lukker som klarer 1/1000 sekund, blender opp til f2.4 og 28 mm vidvinkel :)

 

Blits burde de definitivt ha på plass, selv om LED muliggjør filmopptak med lys. Og selv om det er en rimelig stor bildebrikke i denne telefonen kunne de kanskje satset på 5 megapiksler.

 

Men uansett er dette et ganske imponerende mobilkamera. På papiret ganske mye bedre enn N82. Men vi får nå se hvordan telefonen er i praksis når den kommer på testbenken. Vi har til gode å se et mobilkamera som tar skikkelig gode bilder.

 

EDIT:

 

Nokia N82:

Brennvidde: tilsvarende 34 mm (ca)

Blender: f/2,8 (fast)

Brikke: 1/2,5"

 

K850i har for øvrig en bildebrikke på 1/2,8"

 

Er usikker på pikselstørrelsen på N82s brikke. Så vidt jeg har forstått er det også fast blender på f/2,8 på N82. Arrester meg om jeg tar feil. Det ser uansett ikke ut til at det er snakk om et paradigmeskifte her. Men N86 er bedre spesifisert ialle fall.

Endret av hitokiri
Lenke til kommentar
Med fare for å hive bensin på "Amobil er kjøpt og betalt av Nokia"-bålet:

 

Det er nesten så man skulle tro at ingen har fått med seg at dette er mer enn bare megapiksler. Altså større bildebrikke, mekanisk lukker som klarer 1/1000 sekund, blender opp til f2.4 og 28 mm vidvinkel :)

 

Blits burde de definitivt ha på plass, selv om LED muliggjør filmopptak med lys. Og selv om det er en rimelig stor bildebrikke i denne telefonen kunne de kanskje satset på 5 megapiksler.

 

Men uansett er dette et ganske imponerende mobilkamera. På papiret ganske mye bedre enn N82. Men vi får nå se hvordan telefonen er i praksis når den kommer på testbenken. Vi har til gode å se et mobilkamera som tar skikkelig gode bilder.

Skulle til å skrive noe av det samme, med untak av at jeg slipper den disclaimeren i starten. :) Synes det høres ut som en spennende modell med tanke på kameraet. At den ikke har Blitz er synd, men vi får se hvor lyssensitiv den er (Nokia hevder jo at den skal klare seg i relativt mørke omgivelser). Videre er jeg skeptisk til vidvinkelen, men jeg håper dette er et steg i riktig retning hva anngår kvalitet på kameraet på mobiler.

Lenke til kommentar

Ifølge ryktesidene fra M-R er kameraet på kun 5,88 megapixel oppskalert/interpolert til 8 mpixel. Det er vel et trekk fra Nokia for å ikke henge etter de andre produsentene. Denne var egentlig ikke ment å ha 8 mpixel.

 

Bildebrikken og opptikken er jo viktigst, så vi får vente på en test av telefonen før vi dømmer den nedenom og hjem.

Lenke til kommentar

Det ser ut som om mobilkameraet aldri vil kunne erstatte digitalkameraet. Det er ingen optisk zoom, eller skikkeleg blits. Den dagen mobilkameraet tek igjen mitt Canon IXSUS 50 digitalkamera, så skal eg vurdere å begynne å kjøpe mobiltelefon med skikkeleg kamera. Men inntil vidare så er mobilkameraet berre eit leiketøy og betre mobilkamera er ingen grunn for å kjøpe ny mobiltelefon.

Lenke til kommentar

Ser ikkje ut som om nokon har fått det med seg, så eg siterer frå all about symbian:

It's reported as having a '3rd generation dual LED flash', rather than the N82's Xenon. This is about the only downside of the N82 to N86 8MP transition, but maybe the LED flash will surprise us? Nokia claim that "Xenon flash would have increased the thickness by 4mm" and that even Xenon flash has a limited range whereas the specially-optimised optics inside the N86 8MP can handle greater low light distances on their own. This is one I'm VERY much looking forward to testing.

 

Her er linken til artikkelen: http://www.allaboutsymbian.com/news/item/8...ng_at_its_b.php

Lenke til kommentar

http://2009.nseries.com/images/custom/03012009173.jpg

Tatt med N86

 

Jeg ble ihvertfall veldig imponert da jeg så dette bilde. dette er tatt under serdeles dårlige lysforhold, med 2 forskjellige mindre lyskilder i bildet, allikevel er det minimalt med støy og fargene er troverdige. Så vidt jeg kan se er dette bedre enn noen av de andre 8mp kameramobilene.

 

Men ja, er enig i at telefonen i seg selv er utrolig lite spennende.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...