Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp vedr skyldspørsmål


Anbefalte innlegg

Se vedlagte tegning.

 

Jeg er bil blå.

 

Jeg er på parkeringsplass på vei til krysset ut av plassen. Bil rød kommer fra hovedvei og inn på parkeringsplassen i en relativt høy fart vil jeg si. Dette tatt omgivelsene rundt i betraktning.

 

Jeg kommer praktisk talt litt rennende, da jeg måtte la en fotgjenger passere bilen. Jeg er nesten helt sikkert at jeg stoppet for å se om det kom biler inn på plassen, da jeg vet det kommer biler i full fart inn. I tillegg er det litt oversiktelig å se til høre akkurat der bilen min står (bil blå).

 

Så kommer bil rød og kjører rett inn i bilen min, dvs skraper opp lakken på høyre fremside. Bil rød for å en del lakkskader på venstre side, samt at det så ut som det rant ut spyleveske fra bilen og støtfanger løsnet litt.

 

På p-plass har jeg som sjåfør vikeplikt slikt jeg har forstått det. Dette er hvis en skal ut av p-plassen, men det blir vel det samme innenfor selve p-plassen og!?

 

Men nå er jeg som sagt nesten sikker at jeg da stod stille....

 

Hvordan vil dette stille seg hos forsikringssselskapene? Her vil det jo bli da ord mot ord. Kan skyld feks deles? Eller?

post-184913-1234513941_thumb.jpg

Endret av uheldig2009
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

etter det jeg kan skjønne må det være rød bil sin skyld, uten tvil. Og hvis han i tillegg blinket inn på parkeringsplassen er det jo ingen tvil. Hvis han i rød bil i tilegg tar på seg skylden er det ikke noe problem, men har dere samme forsikringsselskap og ingen vil ha skylda kan de være litt flinke til å få til delskyld.

Lenke til kommentar
etter det jeg kan skjønne må det være rød bil sin skyld, uten tvil. Og hvis han i tillegg blinket inn på parkeringsplassen er det jo ingen tvil. Hvis han i rød bil i tilegg tar på seg skylden er det ikke noe problem, men har dere samme forsikringsselskap og ingen vil ha skylda kan de være litt flinke til å få til delskyld.

 

bil rød vil ikke ta skylda. han mente det var min siden jeg kom ut ifra p-plass og derav min skyld. hvorvidt han blinket eller ei det kan jeg ikke huske.

Lenke til kommentar

Den som skal ut fra en parkeringsplass vil ha vikeplikt da man "kommer fra parkeringsplass" mens den andre part i dette tilfellet da vil "komme fra vei" der vanlige vikepliktsregler gjelder. (evt forkjørsvei)

 

Hvis du kan vri det til slik at han allerede hadde vært inne på parkeringsplassen en stund er det mulig du kan få til skylddeling, men dette er jo ikke til fordel for noen av dere, bortsett fra at du (som vel teknisk sett har skylden) får tilfredstillelse ved at begge mister bonus :)

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Her er det vel avgjørende om selve sammenstøtet skjedde innenfor parkeringsplass eller ute på veien.

 

som det går frem av tegningen skjedde sammenstøtet innenfor parkeringsplassen....på selve parkeringsplassen

 

 

Den som skal ut fra en parkeringsplass vil ha vikeplikt da man "kommer fra parkeringsplass" mens den andre part i dette tilfellet da vil "komme fra vei" der vanlige vikepliktsregler gjelder. (evt forkjørsvei)

 

Hvis du kan vri det til slik at han allerede hadde vært inne på parkeringsplassen en stund er det mulig du kan få til skylddeling, men dette er jo ikke til fordel for noen av dere, bortsett fra at du (som vel teknisk sett har skylden) får tilfredstillelse ved at begge mister bonus :)

 

ja var inne på selve parkeringsplassen og der var på selve parkeringsplassen sammenstøtet skjedde.

 

ja jeg klarer vel nok ikke forhindre bonustap nei...

Lenke til kommentar

Dersom uhellet skjedde på selve parkeringsplassen så gjelder vanlig høyreregel. Dvs rød bil har vikeplikt for blå bil som kommer fra rød bil's høyre.

 

Eg kjører på et sted til daglig hvor det er mye trafikk og overgangen fra vei til parkeringsplass kommer like overraskende som kjerringa på julekvelden. Men folk overser ikke høyreregelen bare på vei INN, men også på vei UT.

Lenke til kommentar
Dersom uhellet skjedde på selve parkeringsplassen så gjelder vanlig høyreregel. Dvs rød bil har vikeplikt for blå bil som kommer fra rød bil's høyre.

 

Eg kjører på et sted til daglig hvor det er mye trafikk og overgangen fra vei til parkeringsplass kommer like overraskende som kjerringa på julekvelden. Men folk overser ikke høyreregelen bare på vei INN, men også på vei UT.

 

Bare for å få helt klarhet i dette.

 

Uansett hvor på parkeringsplassen det er, så har alle vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre?

 

I mitt tilfelle så skjedde nettopp dette. Bil rød kom fra hovedvei og tok av - kjørte deretter inn på selve parkeringsplassen for deretter å kjøre inn i min bil.

Lenke til kommentar
Uansett hvor på parkeringsplassen det er, så har alle vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre?

Nå er ikke jeg en ekspert, men jeg tror trafikkreglene egentlig ikke gjelder på parkeringsplasser.

 

klarer ikke å finne noe enda ihvertfall....vet at skal jeg ut fra en p-plass så ahr jeg vikeplikt. men i mitt tilfelle har jeg enda ikke kommet meg ut - ei har jeg heller ikke kommet meg frem til krysset hvor hovedvei og innkjørsel til p-plass er.....

Lenke til kommentar
Uansett hvor på parkeringsplassen det er, så har alle vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre?

Nå er ikke jeg en ekspert, men jeg tror trafikkreglene egentlig ikke gjelder på parkeringsplasser.

Kan noen, helst du, forklare meg logikken i at ingen trafikkregler gjelder på en parkeringsplass? Er det et slags friområde?

 

Det vil i praksis bety at man kan kjøre så fort man vil, parkere hvor man vil, kjøre beruset/påvirket, uansvarlig, hensysløst og uten å tenke på andres ve og vel.

 

Og det er vel ganske tullete?

Lenke til kommentar
Uansett hvor på parkeringsplassen det er, så har alle vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre?

Nå er ikke jeg en ekspert, men jeg tror trafikkreglene egentlig ikke gjelder på parkeringsplasser.

 

klarer ikke å finne noe enda ihvertfall....vet at skal jeg ut fra en p-plass så ahr jeg vikeplikt. men i mitt tilfelle har jeg enda ikke kommet meg ut - ei har jeg heller ikke kommet meg frem til krysset hvor hovedvei og innkjørsel til p-plass er.....

 

Hvis sammenstøtet skjedde på parkeringsplassen så gjelder helt klart, hevet over enhver tvil, høyreregel. Den røde bilen har dermed all skyld. Det hadde vært interessant å se et skikkelig bilde fra plassen hvor sammenstøtet skjedde.

Lenke til kommentar
Uansett hvor på parkeringsplassen det er, så har alle vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre?

Nå er ikke jeg en ekspert, men jeg tror trafikkreglene egentlig ikke gjelder på parkeringsplasser.

Kan noen, helst du, forklare meg logikken i at ingen trafikkregler gjelder på en parkeringsplass? Er det et slags friområde?

 

Det vil i praksis bety at man kan kjøre så fort man vil, parkere hvor man vil, kjøre beruset/påvirket, uansvarlig, hensysløst og uten å tenke på andres ve og vel.

 

Og det er vel ganske tullete?

 

Er fullstendig enig, men allikevel. Det er så mye rart en hører og leser at en blir til tider veldig usikker på hva som er riktig praksis. Jeg har vært av den som mener at høyre regelen og gjelder på selve p-plassen. Men samtidig har jeg og hørt at det ikke er tilfellet.....

Lenke til kommentar
Uansett hvor på parkeringsplassen det er, så har alle vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre?

Nå er ikke jeg en ekspert, men jeg tror trafikkreglene egentlig ikke gjelder på parkeringsplasser.

 

klarer ikke å finne noe enda ihvertfall....vet at skal jeg ut fra en p-plass så ahr jeg vikeplikt. men i mitt tilfelle har jeg enda ikke kommet meg ut - ei har jeg heller ikke kommet meg frem til krysset hvor hovedvei og innkjørsel til p-plass er.....

 

Hvis sammenstøtet skjedde på parkeringsplassen så gjelder helt klart, hevet over enhver tvil, høyreregel. Den røde bilen har dermed all skyld. Det hadde vært interessant å se et skikkelig bilde fra plassen hvor sammenstøtet skjedde.

 

bilde er herved vedlagt.

post-184913-1234520636_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Kan noen, helst du, forklare meg logikken i at ingen trafikkregler gjelder på en parkeringsplass? Er det et slags friområde?

 

Det vil i praksis bety at man kan kjøre så fort man vil, parkere hvor man vil, kjøre beruset/påvirket, uansvarlig, hensysløst og uten å tenke på andres ve og vel.

Nei, det betyr ikke at man kan oppføre seg hensynsløst og uten å tenke på andres ve og vel. Skader på personer og personers eiendeler vil bli dekket opp av andre lover.

 

Joda, trafikkreglene gjelder på P-plass.

:thumbup:

Endret av WiiBoy
Lenke til kommentar
Kan noen, helst du, forklare meg logikken i at ingen trafikkregler gjelder på en parkeringsplass? Er det et slags friområde?

 

Det vil i praksis bety at man kan kjøre så fort man vil, parkere hvor man vil, kjøre beruset/påvirket, uansvarlig, hensysløst og uten å tenke på andres ve og vel.

Nei, det betyr ikke at man kan oppføre seg hensynsløst og uten å tenke på andres ve og vel. Skader på personer og personers eiendeler vil bli dekket opp av andre lover. Du har ikke lov å ødelegge andres eiendom bare fordi trafikkreglene ikke gjelder.

 

Lovdata

 

§ 2. Anvendelsesområde, fravikelse av vegtrafikkbestemmelser m.v.

 

1. Trafikkreglene gjelder for all trafikk på veg.

 

Vel, du hoppet jo glatt over §1.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Slik at vi slipper diskusjon om trafikkreglene gjelder på parkerigsplass ...

 

1. I trafikkreglene forstås med:

 

a) Veg: Offentlig eller privat veg, gate eller plass (herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, vinterveg unntatt merket løype for beltemotorsykkel, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg) som er åpen for alminnelig ferdsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...