Gå til innhold

Rekordtap for Sandisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
In its earnings reports, SanDisk cited "slower than expected growth in market demand for our products including, for example, our solid state drives."

 

SSD vil først ta av skikkelig når prisene settes enda ett hakk ned, en kan ikke forvente volumsalg med de prisene det hittil er blitt operert med.

Lenke til kommentar

Helt enig simen. ca 500kr for 32GB med de spesifikasjonene som er på Titan / Apex / Vertex / Sandisks nye / Samsungs nye / Bitmicro / Intel SLC. Kort sagt den nyeste flash generasjonen i 32GB til 500, eller 64GB til ~1000. Jeg tror de fleste generelt PC interreserte også vil strekke seg glatt til 1500kr for 64GB dersom ytelsen er tilstede. Det vil ta over for raptor og velociraptor.

 

Det jeg tror SanDisk har brent seg på er at de trodde industri (enterprise) ville være interresert i å bruke SSDene deres i rackmount, men der har de bæsja på leggen. Der er det totalt andre krav til både ytelse og sikkerhet. Og ikke minst har nokk salget til laptop bruk vært mye lavere enn de regnet med. Det generelle flash markedet har økt kraftig, men deres produkter treffer ikke markedet.

 

Det er også veldig mange som sitter på sidelinjen og venter spent på at pris/ytelse skal treffe det kritiske punktet, og der nærmer vi oss kjapt nå. Jeg regner selv med at vi når smertegrensen for pris i forhold til ytelse og lagringskapasitet rundt sommeren, og at SSD fra da av kan regnes som "mainstream", i alle fall i øvre sjikt i starten.

 

Slik jeg ser det nærmer vi oss nesten en penetreringsrate som vil se ut som en titrerkurve av sterk syre med svak base (for de av dere som tar den). Vi er allerede på vei mot der stigningen tar av, og vi vil treffe starten på omslaget rundt starten av sommerferien. Omslaget representerer da bruk av SSD som systemdisk, og som eneste lagringsenhet i bærbare.

Lenke til kommentar

Jeg tipper flashmarkedet tar seg opp kraftig i løpet av 2009 nå som vi begynner å få grei størrelse, ytelse, pris og kvalitet på SSD.

 

Man får jo en dualcontroller G.Skill Titan 128GB til 1900,- nå. Forløpig er det kontrollerne som er det fordyrende leddet ift. SSD. Der vil også konkuransen øke og prisene synke.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Simen1/Gullars, det er desverre kun en "spekulativ" pris jeg forventer at memoryc vil sette så fort de får den inn i sortimentet sitt. Det er basert på den større Titan modellen på 256GB som memoryc har priset og har på lager.

 

I Norge er billigste 2600,-. Litt uklar i mitt innlegg der, ser den.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ikke rart. Da man vet at de har laget ssd disker som skriver med opptil 1 giga. Så driver dem å selger dds brikker til 4-5000 med skrivehastighet på 150 mb som såvidt er bedre enn dagens hardisker. Da er det natulrig at man bare venter av flere grunner.

De som skriver med opp mot 1GB/s på èn enhet er på PCIe grensesnitt og koster sånn ca 20.000 for 80GB... Grunnen til at disse er så dyre er også IOPS, som kanskje ikke sier deg så mye. Men det er i praksis hvor mange les/skriv forespørsler om data de klarer å besvare i løpet av et sekund. På IOPS er de sånn ca 50-100 ganger bedre enn SATA SSD (vi snakker da IKKE om 100% read 4KB, men generelt både les og skriv). Disse PCIe versonene vil nokk ikke begynne å bli "mainstream" før SATA3 har blitt makset av 3-5 leverandører eller mer. Det er også mulig vi ser en stundt nå med SAS i high-end før PCIe tar over. FiberChannel har jo også vært ute en stund, men dette er enterprise only.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Fortsatt ikke helt sikker på hva du mener.

 

Mitt forsøk på oversettelse: "Jeg tror SSD kombinert med Windows 7 vil være mye raskere enn det er på Vista/XP".

Du vil nokk se noe ytelsesøkning, men der det er størst flaskehals og mest å hente for øyeblikket er kontrolleren SSD'en er koblet til. Det er mye dårlige SATA kontrollere på hovedkort, og ikke alle har lyst til å kjøpe egne raid kort for fake raid (som kan gi begrenset ytelse) eller ekte hardware raid kort.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er så mange som vil kjøpe en 32GB SSD selvom den går billig. Tror nok du må opp i 256GB til rund 2000 før markedet tar helt av. (tenke meg at det blir vanlig å legge OSet og intallere programmer på SSD og så legge multimedia på platelager). Er vel heller ikek så aktuelt med en laptop med 128 GB disk eller mindre til privat bruk ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...