Gå til innhold

Rekordtap for Sandisk


Anbefalte innlegg

Tror ikke det er så mange som vil kjøpe en 32GB SSD selvom den går billig. Tror nok du må opp i 256GB til rund 2000 før markedet tar helt av. (tenke meg at det blir vanlig å legge OSet og intallere programmer på SSD og så legge multimedia på platelager). Er vel heller ikek så aktuelt med en laptop med 128 GB disk eller mindre til privat bruk ihvertfall.

For min del er 32GB mer en nok på primærpc'en min, egentlig kunne jeg klart meg med 8GB. Men så er er kanskje verken jeg eller bruket mitt spesielt normalt. :p

Mitt kritiske prispunkt er ihvertfall 1 tusenlapp (forutsetter at ikke IOPS ved skriving er horribel).

 

EDIT: men jeg er igrunnen enig med både deg og Theo343

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror ikke det er så mange som vil kjøpe en 32GB SSD selvom den går billig. Tror nok du må opp i 256GB til rund 2000 før markedet tar helt av. (tenke meg at det blir vanlig å legge OSet og intallere programmer på SSD og så legge multimedia på platelager). Er vel heller ikek så aktuelt med en laptop med 128 GB disk eller mindre til privat bruk ihvertfall.

For min del er 32GB mer en nok på primærpc'en min, egentlig kunne jeg klart meg med 8GB. Men så er er kanskje verken jeg eller bruket mitt spesielt normalt. :p

Mitt kritiske prispunkt er ihvertfall 1 tusenlapp (forutsetter at ikke IOPS ved skriving er horribel).

Enig i at 32 GB bør holde til privat bruk som OS-partisjon. Det holder iallefall for meg.

Lenke til kommentar

8 GB hadde kanskje gått på håret med XP + Ubuntu + fyldige programpakker i begge OS, men jeg liker å ha litt å gå på. Derfor sier jeg 32 GB.

 

Jeg tror massemarkedet kan forstå verdien av SSD hvis det bare markedsføres på riktig måte. F.eks ved å kalle de relevante ting som Masterdrive, Ultra Extreme Elite series osv. og at de får god omtale i media. En pris på 2000 kr mener jeg er alt for høy, selv om det gir veldig god ytelse. SSD bør ikke koste mer enn 500 kr når det skal ta av og bli vanlig i de fleste stasjonære PCene man kjøper hos elektrokjeder til en midt på treet pris.

 

256 GB tyder bare på at man har misforstått den rollen SSD fyller nå og mange år fremover. De fleste vil nok klare seg med 16-32 GB partisjon til det ferdig installerte OSet og programmene, samt en langt større harddisk til alt annet. Entusiastene må jo gjerne være mer kravstor, som de også er med skjermkort, prosessor, mengde ram, størrelse på harddisk osv. Entusiastene må gjerne få kjøpt 256 GB SSD for 2000 kr, men det er ikke sånt som trigger massemarkedet.

Lenke til kommentar

Massemarkedet betyr i bunn og grunn ferdigmaskiner, noe som i stor (og stadig økende grad) betyr laptops/netbooks. Her er det bare untaksvis at man har to harddisker, og dermed vil man ikke kunne få både i pose og sekk. Med mindre maskinprodusentene satser mot 1,8"SSD + 2,5"HDD da, det kan jo bli spennende å se om det kommer slike løsninger. Kan nok være like aktuelt for entusiastene også?

Lenke til kommentar
Massemarkedet betyr i bunn og grunn ferdigmaskiner, noe som i stor (og stadig økende grad) betyr laptops/netbooks. Her er det bare untaksvis at man har to harddisker, og dermed vil man ikke kunne få både i pose og sekk. Med mindre maskinprodusentene satser mot 1,8"SSD + 2,5"HDD da, det kan jo bli spennende å se om det kommer slike løsninger. Kan nok være like aktuelt for entusiastene også?

Sier bare mini PCIe + 2,5" sata. Det skal fint gå. Bitmicro har noen fine nye mini PCIe fra den nye generasjonen SSD som kommer ut nå som klarer nesten 200MB/s les. Det er demo av de under linkene i bunn av første post i SSD tråden min. Alså SSD på CES, bitmicro.

Lenke til kommentar

Jeg tror massemarkedet lettere vil forstå verdien av 256GB SSD enn 32GB SSD, var poenget mitt. Og massemarkedet vil nok desverre vektlegge dårligere SSD enheter med stor kapasitet enn det som hovedsaklig er poenget med SSD er min mistanke. Ellers enig med Simen1 at markedsføringen blir viktig for SSD generellt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

At markedsføring er kritisk for SSD er ingen hemmelighet. Heldigvis ser det ut til at en del av markedsførerne tar poenget, problemet er bare at de bommer litt med metodene.

Den beste markedsføringen er egentlig demonstrasjoner som ilustrerer, eller anbefalinger fra bekjente som har SSD selv.

Det som er problemet er hva de markedsfører SSD mot. Så langt jeg vet er det INGEN SSD leverandører eller ferdig-maskin leverandører som markedsfører SSD som en veldig kjapp OS+programmer enhet, og har store harddisker også ved siden av. Dette er et hittil totalt utappet marked som kun entusiaster har tatt i bruk, men når det går opp for folk flest hvor mye raskere maskinen føles når OS og programmer kjøres fra en SSD så tror jeg de fleste er villige til å ofre en ekstra tusenlapp for dette store ytelseshoppet, problemet er at de ikke kjenner til det eller tror på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...