Gå til innhold

Refleksjon: Akam ser framover - og tilbake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden vi speilrefleksbrukere er en konservativ gruppe, har det vært motstand, først mot live view, og deretter mot videoopptak. Live view er det få som klager over lenger.

 

Nesten så jeg begynner å lure på om noen har lest innleggene mine her på forumet :B Jeg var i alle fall høylydt motstander av å foraktfullt nekte forbrukere funksjonalitet og da spesielt Live View fordi man selv foretrekker optisk søker. Det finnes ikke en grunn i verden til at speilreflekskameraene ikke burde plukke litt fra kompaktverdenen når det gjelder "programvare"-funksjonalitet.

 

Vi hadde ikke så høye forhåpninger til bildekvaliteten i fjorårets artikkel. Der må vi nok innrømme at vi tok feil, og glade er vi for det. Veldig mange kameraer har fått høy bildekvalitet på lavere ISO-verdier.

 

Hvert år blir det spådd av forståsegpåere at økt antall megapixler vil føre til dårligere billedkvalitet/ mer støy. Det er og forblir en rar spådom. Hvor korttenkte tror spådamene egentlig at produktutviklerene er? Dersom Olympus i 2025 kommer med en generasjon kamera som har målbart mer støy enn kameraene som ble solgt i 2024, ville de blitt slaktet på alle hold og innkjøpssjefene til Elkjøp ville nølt med å ta dem inn. Målet for hver generasjon nye produkter vil alltid være at billedkvaliteten må være god nok. Ikke perfekt, men god nok.

 

Gitt samme produksjonskostnad, størrelse, og utviklingsinnsats, vil sensorgenerasjon n+1 generelt sett alltid være bedre enn generasjon n. Så lenge de holder seg til "god nok"-regelen, betyr det at de kan smette inn enda noen megapixler og fortsatt ha billedkvalitet som er god nok.

 

Så kan man diskutere hva som er godt nok, og det er vel grunnen til at det finnes flere produktklasser.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Hvert år blir det spådd av forståsegpåere at økt antall megapixler vil føre til dårligere billedkvalitet/ mer støy. Det er og forblir en rar spådom.

Hvor korttenkte tror spådamene egentlig at produktutviklerene er? Dersom Olympus i 2025 kommer med en generasjon kamera som har målbart mer støy enn kameraene som ble solgt i 2024, ville de blitt slaktet på alle hold og innkjøpssjefene til Elkjøp ville nølt med å ta dem inn. Målet for hver generasjon nye produkter vil alltid være at billedkvaliteten må være god nok. Ikke perfekt, men god nok.

Problemet er at produktutviklerne har forsvinnende lite de skulle ha sagt - det er markedsavdelingene som rår. Et eksempel er Fujifilm F30/F31fd, alle etterfølgerene har hatt dårligere bildekvalitet, og er fremdeles ikke på høyde når det gjelder detaljgjengivelse - til tross for "stakkarslige" seks megapixler i F31fd. Optikken må gi opp først uansett - den henger ikke med.

 

Dersom produsentene _hadde_ holdt seg til 6MP, ville vi hatt kompaktkameraer som hadde hatt absolutt akseptabel ISO1600-ytelse, ISO3200 ville nok også vært brukbart til sitt bruk. Kombinér det med lyssterk optikk med optisk bildestabilisator som vi finner i Panasonic LX3, og man kunne hatt et fullstendig suverent lavlyskompaktkamera. Da er man faktisk ikke langt unna perfekt...

Lenke til kommentar
Personlig håper jeg på flere micro fourthirds-kameraer, med lyssterke vidvinkelobjektiver.

 

AtW

 

Personlig håper jeg på et micro fourthirds-hus med stabilisering i huset, vendbar skjerm, god video og et objektiv med 300mm reach. For at prisen skal kunne konkurrere med entrylevel DSLR, håper jeg det kommer fra Olympus.

Lenke til kommentar

I min imaginære krystallkule står det at

 

- Japan Photo må sette ned prisen på Eos 40D til 4.999,- for å bli kvitt restbeholdningen sin :)

- Canon vil annonsere en ny modell som avløser 1D Mk III. Den får dynamisk crop hvor man kan velge FF, 1.3x eller 1.6x. Dermed kan man benytte EF-S. Den nye modellen får videomulighet, og blir det første DSLR hvor autofokus fungerer mens man filmer

- Nikon annonserer D400 med 16 Mpx

Lenke til kommentar
Personlig håper jeg på flere micro fourthirds-kameraer, med lyssterke vidvinkelobjektiver.

 

AtW

 

Personlig håper jeg på et micro fourthirds-hus med stabilisering i huset, vendbar skjerm, god video og et objektiv med 300mm reach. For at prisen skal kunne konkurrere med entrylevel DSLR, håper jeg det kommer fra Olympus.

 

Vil ha en digital, mFT-basert Leica CL-lignende sak jeg.

Lenke til kommentar
- Canon vil annonsere en ny modell som avløser 1D Mk III. Den får dynamisk crop hvor man kan velge FF, 1.3x eller 1.6x. Dermed kan man benytte EF-S.
Dette er fysisk umulig, fordi EF-S-objektiver er konstruert slik at de bygger for langt bak - dermed vil speilet på et fullformatkamera smelle borti objektivet (det er vanskelig å lage dynamisk speil også).
Lenke til kommentar
- Canon vil annonsere en ny modell som avløser 1D Mk III. Den får dynamisk crop hvor man kan velge FF, 1.3x eller 1.6x. Dermed kan man benytte EF-S.
Dette er fysisk umulig, fordi EF-S-objektiver er konstruert slik at de bygger for langt bak - dermed vil speilet på et fullformatkamera smelle borti objektivet (det er vanskelig å lage dynamisk speil også).

 

Får håpe at min gamle sjef hadde rett. Han sa at alt går an, det umulige tar bare lengre tid. :)

Lenke til kommentar
Vil ha en digital, mFT-basert Leica CL-lignende sak jeg.

Det er du ikke alene om, Are.

 

Jeg spår at folk fra andre delen av forumet enn "Digital foto og video" kommer til å fortsette å klage på at artikler inneholder noe de har lest et annet sted før, og avskriver journalisten som har vært gal nok til å informere oss ikke-nerder om noe nyttig som totalt inkompetente. Heldigvis biter de seg fast til nettet, slik at jeg fortsatt kan få relevant informasjon, og übernerdene kan få noe å klage på i 2010 også.

Lenke til kommentar
Jeg håper på GPS og bluetooth innebygd i alle nye speilreflekser. Særlig at GPS ikke har blitt satset mer på til nå skjønner jeg ikke. Geotagging av bilder er supergenialt.

Geotagging er genialt, men det har ingenting med å bygge inn enda mer kostnader og strømforbruk i kameraene å gjøre. Det er så mye programvare tilgjengelig nå for å geotagge bildene ut fra en gps-logg, og en sånn løsning fungerer for alle kameraene, uten at jeg må holde tre kameraer med strøm til GPS. Selv om gps blir billigere og billigere å bygge inn, blir det aldri gratis.

Lenke til kommentar

I 2009 vil vi se de første kameraer med mulighet for HDR bilder direkte ut av kameraet :))

 

Jeg ønsker meg at Canon kommer med en oppfølger til 40D som holder seg til 10-12 megapiksler!!!! Dette kameraet skal kunne ta støyfri bilder på ISO 1.600 og kunne gå til ISO 56.000.

I tillegg skal det kunne ta minst 9 intervaller i autobracket :)) Hastigheten kan også gjerne gå opp til 10 bilder i sekundet :))

______________________________________________________________

http://www.flickr.com/photos/mortenprom/

Lenke til kommentar

Store krav og vidløftig ønsker, skjønner jeg ;)

 

Men det kan hende at du får mesteparten av det du ønsker deg, rent teoretisk sett. Jeg ser ikke helt poenget med så mange bracketingintervaller, men det gjør sikkert du.

 

Det eneste du ikke får er en oppfølger av 40D med begrenset antall piksler. Det kan jeg vedde på at ikke skjer. Sorry for det, men jeg har liten tro på at de satser på noe slik siden 50D fungerer. Støyen er ikke skjemmende hvis man tar megapikslene med i beregningen. Siden bildet er større, så synes ikke støyen like godt. Det er forskjell på print og pixelpeeping i 200% forstørrelse. Det var noe jeg lærte i 2008, ved å studere nedskalerte bilder fra G9.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...