Gå til innhold

Årets siste Linux-kjerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan vil flytting av GEM til kernel påvirke stabilitet? Kan man endelig alt-tabbe med fullskjermsprogrammer? (som tilfeldigvis låser mus og tastatur selv om det er minimert og dermed gjør desktopen ubrukelig)

 

Dette vil ikke ha noen effekt før alle skjermkortdriverne benytter seg av GEM, noe bare intel sine drivere gjør for øyeblikket. GEM er kun en minnehåndterer, så vil ikke tru at alt+tabbing av fullskjermprogrammer får noe annet for seg. Derimot med Kernel-Mode setting (som kommer i 2.6.29) kan dette bli tilfellet, og med DRI2 som kommer i Xserver 1.6. I den nye grafikk plattformen til Linux så er ikke skjermkortet reservert for Xserver, slik at det kan bli brukt langt mer fleksibelt :)

Lenke til kommentar
Hvordan vil flytting av GEM til kernel påvirke stabilitet? Kan man endelig alt-tabbe med fullskjermsprogrammer? (som tilfeldigvis låser mus og tastatur selv om det er minimert og dermed gjør desktopen ubrukelig)

 

Dette vil ikke ha noen effekt før alle skjermkortdriverne benytter seg av GEM, noe bare intel sine drivere gjør for øyeblikket. GEM er kun en minnehåndterer, så vil ikke tru at alt+tabbing av fullskjermprogrammer får noe annet for seg. Derimot med Kernel-Mode setting (som kommer i 2.6.29) kan dette bli tilfellet, og med DRI2 som kommer i Xserver 1.6. I den nye grafikk plattformen til Linux så er ikke skjermkortet reservert for Xserver, slik at det kan bli brukt langt mer fleksibelt :)

Ah, det var det jeg tenkte hehe. Jeg merker for eksempel at Stepmania noen ganger starter opp og legger seg i fullscreen, men at kontrollene henger igjen i desktop, og eneste løsning er å drepe xserver og så drepe prosessen manuelt når man logger inn igjen etterpå.

Lenke til kommentar

fin nyhet, at dere tar med kor mye som faktisk skjer under en kernel update =)

 

GEM er også interesant, istede for at alle produsentene sliter med alt selv, blir mer og mer flytta til kjerna.

 

 

Ex. windows har jo noe som håndterer wifi og lyd da, stapp inn ett creative lydkort, så skal det plutselig leike med lyden også også ibm og mange andre har noe sært wifi opplegg, da har man plutselig minst 2 programmer til som kjører, for absolutt ingen nytte.

 

Bruker produsentene hva linux har å tilby har vi lavt minneforbruk, høy ytelse, høy stabilitet. så alt er bare posetivt her =)

Lenke til kommentar

Aporopå kjerneoppdatering tilltater jeg meg et spørsmål; er det en eller annen innstilling som angir hvor mange gamle kjerner som skal bli liggende i Grubs oppstartsliste?

På rene Linux maskiner er det i og for seg ikke et problem, men har også Kubuntu/Vista maskin der Vista er hoved-OS, og da blir det kluss med oppstart, og boot til minnetest ved ny kjerne.

 

Kan jeg eventuelt også bare slette de gamle oppføringene fra menu.lst?

Lenke til kommentar
Aporopå kjerneoppdatering tilltater jeg meg et spørsmål; er det en eller annen innstilling som angir hvor mange gamle kjerner som skal bli liggende i Grubs oppstartsliste?

På rene Linux maskiner er det i og for seg ikke et problem, men har også Kubuntu/Vista maskin der Vista er hoved-OS, og da blir det kluss med oppstart, og boot til minnetest ved ny kjerne.

 

Kan jeg eventuelt også bare slette de gamle oppføringene fra menu.lst?

 

Trur ikke det er noen limit nei... Og ja, null problem å slette gamle oppføringer ;)

Lenke til kommentar
Hvordan vil flytting av GEM til kernel påvirke stabilitet? Kan man endelig alt-tabbe med fullskjermsprogrammer? (som tilfeldigvis låser mus og tastatur selv om det er minimert og dermed gjør desktopen ubrukelig)

Dette problemet er da høyst sannsynligvis både hardware og distro-spesifikt (og muligens annen programvare også). Jeg har ihvertfall ikke opplevd lignende på noen av mine 3 linux maskiner. Men så driver ikke jeg med spill så ofte da. Jeg regner med at du har rapportert feilen?

 

EDIT: kernelen ble forresten gitt ut halv 12 på selveste julaften :p

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Takk for det Skinney, da får jeg bare renske opp menu.lst. Det er ikke veldig sannsynlig at jeg plutselig vil gå tilbake 5 versjoner en dag.. ;)

 

Ellers syns jeg også både ext4 og oppstartanalyse høres litt spennende ut, i hverfall hvis resultatet kommer i såpass klartekst at man ikke trenger å være utvikler for å bruke det til noe.

Var det også slik at ext4 skulle være forbedret ytterligere ifht å ikke fragmenteres, eller var det bare at det skulle komme verktøy for defragmentering som var forskjellen til ext3 på det området?

Lenke til kommentar

Ext4 har et lass med forbedringer, selv om man kanskje ikke vil merke så stor forskjell på en standard Ubuntu desktop-maskin så vil enkelte nok merke det godt. Her er en liten gjennomgang: http://kernelnewbies.org/Ext4

 

Selv er det mulig at jeg flytter lagringsraidet mitt over på ext4 etterhvert, men det spørs hvordan btrfs kommer seg. Siden jeg uansett må ha en ny distro for ext4-støtte så kan det godt hende jeg hopper rett over til btrfs egentlig...

 

EDIT: selv gleder jeg meg mer til KVM og god Beagleboard/OMAP3 støtte. Begge deler bør være ganske godt på vei med neste release.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Takk for linken NorthWave, da ser jeg at jeg husket nesten riktig fra det jeg leste om dette for noen mnd siden: defragmenteringsverktøy kommer ikke før neste versjon, men denne versjonen innholder en del forbedring på dette området (Delayed allocation, Multiblock allocation, og Extents, er noen av teknikkene som både reduserer fragmentering og øker ytelsen/effektiviteten)

Lenke til kommentar

GEM-prosessen høres bra ut, dersom de greier å få alle endringene de ønsker inn på tre versjoner viser det bare igjen hvor fantastisk fort og smooth kernelen utvikler seg.

 

http://lkml.org/lkml/2008/12/24/105

 

It doesn't really matter what day it is, or what holiday (if any) you're

celebrating, because even if you sit at home, alone in your dank basement,

without any holidays or friends, I bring you a tiding of great cheer: you

can now download Linux-2.6.28, and compile it to your hearts content!

 

Listen to the cheerful grinding of your harddisk as you reboot into an

all-new kernel - and I'm sure that if your computer could smile, it would

have a big silly grin on its non-existent face. So as you sit there in

your basement, give your computer the holiday cheer too.

 

In fact, even _if_ you have friends or family, leave them to their endless

toil over that christmas ham or turkey, and during the night, when they're

asleep, you can give them that magical present of a newly updated

computer. When they wake up tomorrow morning, tell them how you saw Santa

crawl down the chimney with his USB stick in hand, updating the OS of all

good boys and girls.

 

Ho, ho, ho,

 

Linus "almost Santa" Torvalds

Lenke til kommentar
Listen to the cheerful grinding of your harddisk as you reboot into an

all-new kernel - and I'm sure that if your computer could smile, it would

have a big silly grin on its non-existent face. So as you sit there in

your basement, give your computer the holiday cheer too.

Joda, det høres jo vakkert ut... :love:

Selv går jeg vel nå inn i 3. (eller blir det 4.) året med å prøve å like Linux, og jeg ser absolutt ikke bort fra at kernelen smiler og ler av meg her i kjelleren, men jeg får jo atter en gang mest lyst å knuse hele maskinen, og tørke vekk fliret en gang for alle. Det må jo være det desidert mest obsternasige, uforutsigbare, og utspekulerte, operativsystem som noen gang er laget, og hadde vi bodd i USA ville jeg nok saksøkt bla Robin, og div andre hjelpsomme forumbrukere, for å lure meg ut i ting som ser spennende ut, men som enten direkte i form av frustrasjon, eller indirekte i form av skadelige mengder kaffe, har forkortet min forventede levetid betydelig.

 

Har tidligere på laptopen fått tildelt fonter så store som hus, og da mener jeg STORE, slik at bokstavene i brukernavn/oppstartalternativer er ca halve skjermens størrelse og umulige å se, og Ubuntu maskinen jeg nå sist brukte for under en uke siden smiler plutselig nå til meg på denne måten:

 

314719.jpeg

 

Font 0.1 og man skal være ganske dreven for å manøvrere seg rundt der uten å kunne lese noe.

 

Så takk for det ja Linus, og godt nyttår!

 

Haha, neida, men altså Linux er jo ærlig talt litt sånn softwarens Femme fatale, og jeg klarer jo ikke holde tassene unna jeg heller, og må tilbake og rote mer med det. Så jeg har en viss forståelse for hvorfor mange blir "grepet av basillen". Men hvordan dere klarer det uten pauser, og uten å bli syke, skjønner ikke jeg enda, kanskje blir 2009 året jeg forstår det. ;)

Lenke til kommentar

Hehe, skål til det, og la oss alle få fortsatt mange smertefulle år videre.

 

(En Samsung TV (38") jeg prøvde å få Kubuntu på oppførte seg ganske likt et par måneder siden. En med litt mer kunnskaper hacket rundt i en terminal og fant ut at systemet trodde monitoren hadde en diagonal på 10.4 cm og satt gledelig opp DPI på fontene ganske så mye for å gjøre alt mer lesbart.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...