Gå til innhold

HTC Touch HD


jevel

Anbefalte innlegg

En noenlunde nøytral og enkel test av HTC Touch HD som kommer til å være min telefon det neste året:

 

HTC Touch HD er en telefon som minner veldig om de tradisjonelle PocketPC-baserte telefonene vi har sett de siste årene. Den største forskjellen er skjermen.

 

For å gi et grunnlag for hva jeg baserer min test på, så kan jeg fortelle at jeg tidligere har brukt følgende telefoner som arbeidsvektøy:

 

SonyEricsson P800i/900i/910i

Nokia N80/95/E61/E90

HTC S710

Apple iPhone/iPhone 3G

 

Av disse vil jeg si at Nokia E90 nok er den beste arbeidstelefonen så lenge den fungerer, og samtidig var HTC S710 den dårligste. Til tross for dette valgte jeg en HTC Touch HD når jeg nå skulle bytte ut min E90 som ikke lot seg reparere.

 

Dette valget var tuftet på gode omtaler og svært lovende spesifikasjoner funnet bl.a. på amobil.no...

 

Etter tre dagers bruk har jeg bare en ting å si:

 

Så feil kan man ta!

 

Windows mobile har en del styrker sammenlignet med andre OS for mobil, men samtidig har det en del utrolig store akillesheler.

 

Hvis man sammenligner med OS X for iPhone så har man f.eks. multitasking, noe som absolutt bør være standard på en smartphone i mine øyne. Problemet er imidlertid i det du prøver å multitaske på en WinMobile. Da lagger det såpass at du like godt kan lukke programmet du bruker og åpne et nytt. Det er vel ikke det som er poenget med multitasking?

 

I tillegg er touchskjermen irriterende lite touch i forhold til en iPhone. Jeg må ofte gjenta bevegelsen to til tre ganger med finger før det skjer noe. Bruker jeg derimot pennen som følger med skjer ting vesentlig fortere.

 

En ting som er verdt å merke seg før man leser denne oppsummeringen er at Windows Mobile på mange måter er et veldig åpent operativsystem. Det er ufattelig mange applikasjoner tilgjengelig som lar deg endre dette og hint i utseende, ytelse, strømsparing, skjermbelysning osv. osv. Denne omtalen tar imidlertid i stor grad ingen hensyn til dette. Det jeg omtaler er telefonen slik den var i det jeg pakket den ut av pakken.

 

Nederst i denne posten vil jeg legge inn linker som jeg finner nyttige, slik at andre kan gjøre seg nytte av de kildene jeg har funnet nyttige.

 

Positivt:

 

Opera 9.5

 

Denne browseren er ganske enkelt det beste du får til mobile enheter i dag.

 

Bildene under er i original størrelse:

 

post-11658-1228754557_thumb.png

post-11658-1228754567_thumb.png

 

Skjermen

 

Størrelsen kombinert med oppløsningen gjør at denne enheten virkelig lar deg bruke nett og dokumenter som om du satt på en PC.

 

Inndatametoder

 

Utrolig snedig med muligheten til å kunne velge mellom ulike inndatametoder. Jeg har funnet en favoritt i det kompakte QWERTY-keyboardet når jeg bruker begge hender, og bruker vanlig telefontastatur med T9 når jeg bruker en hånd. Dette burde Apple sporenstreks adoptere. ;)

 

Utseende

 

Man kan si så mangt om de nyere HTC-modellene, men designet begynner virkelig å bli bra. Både hardwaren og HTC sine Touch-FLO menyer er noe av de lekreste på markedet i dag. Jeg vil gå så langt at jeg vil si at utseendet faktisk overgår iPhone sine menyer.

 

post-11658-1228751945_thumb.png

 

Negativt:

 

Ytelse

 

Så godt som alt ved denne telefonen tar tid. Mye tid. Jeg får inntrykk av at Touch-FLO menyene krever uforholdsmessig mye CPU. (Dette har jeg på ingen måte noen ting som underbygger, men det føles sånn i bruk.) Til tider lagger faktisk telefonen såpass mye at jeg ikke får tatt av røret med den fancy slideren, men må bruke snarveitasten. (Dette har jeg funnet en hel tråd om på http://forum.xda-developers.com.)

 

* I ettertid har jeg, på anbefaling fra andre på xda-developers sitt forum, lagt inn HD Tweak. Jeg har endret på følgende punkter:

 

14.3: High

18.1: Normal

18.2: Normal

18.3: Large

18.4: Enabled

 

Dette gav meg en merkbar effekt på både Touch-FLO og generell navigasjon på enheten. Om det gir noen negativ effekt på batteri det gjenstår enda å se, men jeg ofrer gladelig litt batteri for å oppleve at det skjer noe med en gang jeg trykker på noe.

 

Datatilkobling

 

Jeg sliter med at telefonen dropper tilkoblingen slik at Live Messenger kobles fra. Jeg har ikke undersøkt nærmere, men forventer at dette bare skal fungere ut av boksen uten videre.

 

Kamera

 

Kameraet i telefonen er som kjent et fem megapiksel kamera med autofokus, men uten kameralys. Dette kameraet er knapt brukenes til noe annet enn å ta bilder av ting som står dørgende stille i fullt dagslys. I tillegg bruker kameraet et halvt år fra man trykker på utløser til bildet er tatt. Dermed har som oftest motivet forsvunnet og / eller flyttet seg fra fokus. Utrolig irriterende...

 

Her er fire kjappe bilder i normal innebelysning. De fleste nyere telefoner jeg har prøvd tar bedre bilder enn dette. Jeg har prøvd å holde telefonen mot vegg eller dørkarm, men det er nok litt bevegelsesstøy i bildet. Dette er en av de største svakhetene med kameraet sånn som jeg ser det. I normal bruk kommer som sagt enten fotograf eller motiv til å bevege seg i hvert fall litt...

 

post-11658-1228151228_thumb.jpg

post-11658-1228151240_thumb.jpg

post-11658-1228151252_thumb.jpg

post-11658-1228151261_thumb.jpg

 

Jeg har også laget en kjapp video som jeg skal laste opp, men Canal Digital har bestemt seg for at 10 kbit / s er nok hastighet for tiden, så jeg tror jeg venter litt med å laste opp 15 MB ;)

 

Etter hvert skal jeg lage en del skjermbilder og enkle demonstrasjoner her.

 

Enn så lenge vil jeg si at HTC Touch HD er for dem som har spesielle behov for skjerm med høy oppløsning. SonyEricsson X1 ser fortsatt ut som et bedre alternativ.

 

Nyttige lenker:

 

Nyttig, gratis programvare

Gjør SD-kortet opptil 3X raskere

Gyrator 2 - et must

Blackstone på forumet til xda-developers.com

HotFix fra HTC for å fjerne en del av tregheten ifbm tekstinput

 

Oppdatering:

 

Etter å ha brukt telefonen daglig i jobb i til sammen to uker så begynner jeg å se et mønster her. Telefonen som sådan er bra, men det er så uendelig mye som mangler ut av eska.

 

Fortsatt sliter jeg med treghet når jeg skal besvare samtaler. Stort sett så løser jeg dette med hurtigtasten for å ta telefonen, men innimellom så virker det som om hele skiten lagger, og i stedet for å få tatt samtalen så får jeg blåst ørevoksen godt inn i lillehjernen i det jeg klemmer telefonen til øret og denne svarer med å fyre av en "BRRRRR!!!"

 

Det er selvfølgelig en omvei rundt denne også, og det er å installere en annen "ringeskjerm", eller evt. å forsikre seg om at samtalen er tatt visuelt før man legger telefonen til øret, men dette er noe jeg aldri har vært nødt til å gjøre siden jeg kjøpte min første mobil i 1994, så hvorfor skal jeg være nødt til det i dag, i 2008? Dette må HTC ta alvorlig å få ut en fiks for ASAP. Jeg kjenner at det allerede irriterer meg ganske bra...

 

Så har du denne tastelåsen... Tricky sak det der. Jeg har lett høyt og lavt og finner ingen mulighet i systemet til å styre denne. Det er imidlertid en mulighet til å slå tastlås av når man fisker ut pennen, og så på igjen når man setter denne tilbake.

 

Det er bare så synd at f.eks. en innkommende samtale opphever tastelåsen, og at denne forbil opphevet etter samtalen. Dermed må man fiske frem mobilen fra den lomma man har den nedi, med de feiloppringinger dette medfører. (En god del for min del...)

 

Jeg vet at det finnes tredjepart løsninger for alle disse problemene, men jeg synes det blir litt feil av HTC å først selge produktet dyrt, for så å gi deg tilgang til å kjøpe det i stand etterpå...

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er nok bare å vente til HTC får Android på alle modellene og får skrapet dette trege WinMo-søppla.

slenger meg på denne. min touch diamond er forholdsvis treg, selv med optimaliserte versjoner av programvaren. multitasking er tilnærmet umulig. lagg, lagg og mere lagg. go android!

Lenke til kommentar

Da kan jo bare jeg føye til at jeg ikke opplever noen av de problemene til jevel - jeg har ingenting å utsette på multitasking/ytelse og datatilkobling... sånn for å gjøre dere alle en smule forvirra :p Det kan riktignok være jevel som har en haug med programmer installert og kjørende, ikke vet jeg, men problemet er i allefall ikke tilstede på min telefon. Og jeg har hatt telefonen i snart en uke nå.

 

Mitt største irritasjonsmoment er faktisk windows og den O'store nekten med å ha støtte til divx/xvid på filmer - dette er jo også noe de nekter på pc - husk at vi snakker om windows media player her! Riktignok løser problemet seg med å installere en annen avspiller som f.eks Coreplayer, men det irriterer meg likevel.

 

Å bruke touch her går som en drøm.. jeg vet ikke hvordan det fungerer på større, mer klumpete fingre enn mine, men her reagerer den på den første bevegelsen jeg gjør hele veien.. :)

Rett og slett en super mobil! :D

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at det er vi som kommer fra helt forskjellige verdener, Porc. :)

 

Jeg har en tendens til å tro at telefonen ikke har "hørt" meg og klikker en gang til hvis ikke noe skjer i løpet av kort tid. Dette kan nok være en medvirkende årsak til at jeg ikke lar meg overbevise av Touch-FLO.

 

Jeg har nå installert HD Tweak og slått på alle features som skal gjøre Touch-FLO bedre, så får vi se om det stemmer...

 

-KJ

Lenke til kommentar

Er ikke enig at telefonen er treg... synes alt fungerer veldig bra og raskt. Ingen av problemene som jeg synes var på diamond med at den henger seg opp og det blir problemer. Jeg er helt erlig utrolig fornøyd med denne telefonen som har alt jeg ønsker meg og mer til... er det noe jeg skulle utsatt på den er det at kameraet ikke er veldig bra... men helt erlig så har jeg aldri sett noe kamera som er veldig bra på noen telefoner... Denne telefonen synes jeg er helt KONGE vil anbefale den til alle teknofriker.. er masse funksjoner på denne så ville kanskje holdt meg unna hvis man kun vil ha en enkel telefon å ringe med...

Lenke til kommentar

Lurer på om du har fått deg en mandagstelefon, eller evt at du har installert noe software som roter det til.

Har overhodet ikke noen hastighetsproblemer med Touch HD, tvert imot så synes jeg den er meget kjapp og responderer raskt på trykk. Kjører også 7-8 programmer samtidig uten noe lag.

Et lite tips kan være å ikke bruke den screen protectoren som følger med i pakken. opplevde at den var litt tykk og at man dermed måtte trykke litt for å få respons. Har byttet den ut med Clas Ohlson protector til 39 kr, er tynnere og fungerer meget bra (må riktignok kuttes til med en tapetkniv.

Lenke til kommentar
Jeg tror nok at det er vi som kommer fra helt forskjellige verdener, Porc. :)

 

Jeg har en tendens til å tro at telefonen ikke har "hørt" meg og klikker en gang til hvis ikke noe skjer i løpet av kort tid. Dette kan nok være en medvirkende årsak til at jeg ikke lar meg overbevise av Touch-FLO.

 

Jeg har nå installert HD Tweak og slått på alle features som skal gjøre Touch-FLO bedre, så får vi se om det stemmer...

 

-KJ

 

Kan godt hende vi er i forskjellige verdener, men virker som det er flere her som er uenige enn enige med deg, av de som har mobilen... :) Alt jeg foretar meg på telefonen skjer innen kort tid, så jeg tror mer på at du har fått en mandagstelefon eller har installert en haug ugne programmer enn at det er mobilen i segselv det er noe gæli med... Synd at du har en slik opplevelse either way, dog :)

Lenke til kommentar

Jeg har installert HD Tweak, Opera Mini og TomTom. Hvis det ikke skal gå an å legge inn litt programvare på telefonen så vil jeg si at det nesten er mer problematisk enn lag i GUI. :)

 

Det kan godt være som du sier; at jeg har fått meg en mandagstelefon, men jeg tror fortsatt at dere som er vant til WinMobile og Touch-FLO forventer disse små ventestundene og har blitt vant til dem. Vi som derimot er vant til andre løsninger lar oss finte og ender opp med å åpne flere ting / flere utgaver av applikasjoner samtidig.

 

Jeg skal forsøke å få tatt noen videoer / captures av det jeg snakker om slik at jeg kan illustrere poengene mine, men har det litt hektisk på jobb for tiden. (Sikkert et ukjent fenomen nå rett før jul...)

 

-KJ

Lenke til kommentar
Har du mulighet til å ta noen bilder med telefonen inne og laste dem opp? Er svært nysjerrig på om kameraet er så dårlig som det inntrykket jeg har fått av diverse tester eller om at de som testet mobilen hadde urealistiske forhåpninger.

 

Jeg har lastet opp fire bilder i den originale posten min. Når jeg ser på dem på PC så er det første innfallet mitt at jeg må ha beveget kameraet i det jeg tok bildet, men sannheten er at jeg støttet meg mot vegger og dørkarmer for å få minst mulig bevegelse.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Jeg har installert HD Tweak, Opera Mini og TomTom. Hvis det ikke skal gå an å legge inn litt programvare på telefonen så vil jeg si at det nesten er mer problematisk enn lag i GUI. :)

 

Det kan godt være som du sier; at jeg har fått meg en mandagstelefon, men jeg tror fortsatt at dere som er vant til WinMobile og Touch-FLO forventer disse små ventestundene og har blitt vant til dem. Vi som derimot er vant til andre løsninger lar oss finte og ender opp med å åpne flere ting / flere utgaver av applikasjoner samtidig.

 

Jeg skal forsøke å få tatt noen videoer / captures av det jeg snakker om slik at jeg kan illustrere poengene mine, men har det litt hektisk på jobb for tiden. (Sikkert et ukjent fenomen nå rett før jul...)

 

-KJ

 

Jeg er vant til sony ericsson fra før av og dette er min første windows mobile men opplever alikeveil ikke telefonen som treg... synes det meste går flytende og bra... kan hende innimellom at den henger seg opp litt.. men det er så lite at jeg ikke synes at det er noe å snakke om... men litt "Windows takter" kan man vel regne med når det er windows mobile... men synes ikke det er mye på denne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...