Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det farlig å spise kun 600 kcal dagen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kroppen vil gå i sparemodus, ja, og du vil kanskje utvikle anoreksia. Ikke særlig smart å teste dette ut, med andre ord, med mindre du har veldig lyst til å havne på sykehuset med sonde i nesen. Har du gjort dette lenge, eller bare tenker du på å begynne med det? For øvrig kan du, om du gjør dette over lengre tid, oppleve å miste håret (ikke alt, men det vil bli tynnere etterhvert) begynne å fryse fordi kroppen ikke klarer å holde kroppstemperaturen oppe, og bli i dritthumør.

Endret av Shipwreck
Lenke til kommentar

Men hvis kroppen går i sparemodus er det vel ikke mulig å få anoreksia?

 

Det går i perioder, enkelte dager spiser jeg ingenting, andre dager MYE, men stort sett ca 600 kcal (hvis man regner på det). Jeg ser ikke stor ut i det hele tatt, men så er jeg også nesten 180 høy.

 

Problemet er at jeg ikke klarer å tenke på andre ting, tenker på vekta mi sikkert like ofte som jeg tenkte på sex før, og det begynner å bli mildt sagt plagsomt. Veier meg hver dag, følger med på hvert gram. I sommer gikk jeg ned en del, så holdt jeg på å daue av sult, gikk jeg berserk i kjøleskapet en stund og gikk opp igjen.

 

Nå står vekta stille. Begynner å bli desperat, får lyst til å kaste opp når jeg har spist.

 

Men. Dette blir kanskje litt ot, ettersom spørsmålet egentlig bare var om det kan være farlig, og det har vi jo fått avklart at det kan. :)

Lenke til kommentar
Men hvis kroppen går i sparemodus er det vel ikke mulig å få anoreksia?

 

Det går i perioder, enkelte dager spiser jeg ingenting, andre dager MYE, men stort sett ca 600 kcal (hvis man regner på det). Jeg ser ikke stor ut i det hele tatt, men så er jeg også nesten 180 høy.

 

Problemet er at jeg ikke klarer å tenke på andre ting, tenker på vekta mi sikkert like ofte som jeg tenkte på sex før, og det begynner å bli mildt sagt plagsomt. Veier meg hver dag, følger med på hvert gram. I sommer gikk jeg ned en del, så holdt jeg på å daue av sult, gikk jeg berserk i kjøleskapet en stund og gikk opp igjen.

 

Nå står vekta stille. Begynner å bli desperat, får lyst til å kaste opp når jeg har spist.

 

Men. Dette blir kanskje litt ot, ettersom spørsmålet egentlig bare var om det kan være farlig, og det har vi jo fått avklart at det kan. :)

 

Jeg reagerer veldig på de to tingene du skriver her. Anoreksi er en psykisk lidelse, det har ikke noe med forbrenningen din å gjøre.

 

Det høres ut som det du gjør feil er jojo-slanking. Hvis du vil ned i vekt, og HOLDE vekta ned, så er trikset et stabilt, sunt kosthold, og trening. Å sulte seg ut kommer det ikke noe godt av.

Lenke til kommentar
Ja, er det det? Går man ned i vekt, eller går kroppen bare i sparemodus? Jeg trener btw ikke.

 

Det hender jeg spiser lite i lange perioder om gangen, men sjeldent så lite som 600 kalorier. Jeg ligger stort sett på 1000 kcal om dagen nå for tiden.

 

Kroppen vil nok ikke gå i sparemodus (jeg gikk i 2005-2006 ned 20 kg på denne måten. Men det kan godt hende at forbrenningen blir litt lavere.

 

"Farlig" blir det først dersom du etter en slik kur i en stund plutselig begynner å spise mye igjen. Fettcellene i kroppen har hukommelse, og vil ikke bruke lang tid på å fylle seg opp igjen dersom du gjør det på denne måten. Trapper du sakte og forsiktig opp dagsinntaket derimot, vil kroppen få tilbake sin gamle forbrenning.

Lenke til kommentar
Ja, er det det? Går man ned i vekt, eller går kroppen bare i sparemodus? Jeg trener btw ikke.

 

Det hender jeg spiser lite i lange perioder om gangen, men sjeldent så lite som 600 kalorier. Jeg ligger stort sett på 1000 kcal om dagen nå for tiden.

 

Kroppen vil nok ikke gå i sparemodus (jeg gikk i 2005-2006 ned 20 kg på denne måten. Men det kan godt hende at forbrenningen blir litt lavere.

 

"Farlig" blir det først dersom du etter en slik kur i en stund plutselig begynner å spise mye igjen. Fettcellene i kroppen har hukommelse, og vil ikke bruke lang tid på å fylle seg opp igjen dersom du gjør det på denne måten. Trapper du sakte og forsiktig opp dagsinntaket derimot, vil kroppen få tilbake sin gamle forbrenning.

 

Beklager, men dette er ikke helt riktig. 600 kalorier, spesielt dersom trådstarter er av relativt normal størrelse. Jeg veier rundt 77 kilo, og Fit Day beregner at jeg bruker ca 1700kcal på en dag dersom jeg plotter in 24 timer med "inactivity". Nå er dette selvsagt ikke universelt, men 600 kca er fryktelig lite. Syns ikke man burde ligge stort lavere enn 1200 pr dag.

Lenke til kommentar

Kan du fortelle meg hva det er jeg har skrevet som ikke er riktig?

 

Hvis du tolket innlegget mitt som at jeg forbruker/forbrenner 1000 kcal har jeg nok ikke skrevet klart nok :) Jeg mente å skrive at jeg for tiden inntar 1000 kcal om dagen. Dermed ligger jeg i kaloriunderskudd (siden jeg forbruker ca 2000 kcal per dag)

 

600 kcal er veldig lite. 1000 kcal er bare 200 kcal mindre enn 1200 kcal, som du synes det er ok å ligge på i en periode hvor man behøver å gå ned i vekt. I mine øyne er ikke 200 kcal nok til å være farlig mye for lite , og jeg vil påstå vi har ca samme syn på hva det er ok å ligge på..

 

I perioder har jeg spist bare måltidserstattere, og ligger da på 850 kcal om dagen, men det er veldig psykisk slitsomt å gå i en mnd uten å tygge maten sin , og jeg holder lettere ut på en lavkaloridiett dersom jeg spiser litt tyggbar mat innimellom.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har lest selv, hvor jeg er jente på 19 så burde jeg aldri innta mindre enn 1200 kcal om jeg skal opprettholde min normalvekt. Tror det var ca 500 kcal man man måtte kutte ut for å gå ned i vekt jevnt og trutt. Hadde jeg kuttet ut så mye hadde jeg vært under 1200kcal.

 

Finnes bmi og også andre målere som er litt mer omfattende, hvor man feks skriver inn målet rundt livet osv. Men det soleklare beste er å spiste sunt og ofte, samtidig som man trener. I stedet for å sulte seg i flere måneder kan man ta en liten løpetur hver dag. Sunnere for kropp og sinn.

Lenke til kommentar

Slutt med det forbanna kalori telling tullet. Spis normalt, sunne, varierte måltider og tren regelmessig hvis du er interesert i å gå ned i vekt. Eneste som skjer når du spiser lite er at kroppen spiser der det er energi å få tak i og det er fra musklene (om jeg husker korrekt).

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Jeg går lange turer med hundene hver dag, men jeg løfter ikke vekter eller løper på tredemølle :) Nå er det ikke snakk om mer enn 5 kg for min del.

 

Alle har forskjellige måter å gå ned i vekt på. Den beste måten er å forbrenne flere kalorier enn man inntar. Om man velger å gjøre det ved å forbrenne mer eller spise mindre - det får være opp til hver enkelt :)

Lenke til kommentar
Den beste måten er å forbrenne flere kalorier enn man inntar. Om man velger å gjøre det ved å forbrenne mer eller spise mindre - det får være opp til hver enkelt :)

 

Og dette er gode råd for helt normale personer som vil ta av noen kilo. Det er derimot ikke gode råd for noen som kanskje er litt mer opptatt av vekt enn det som sunt er, for disse kan da velge å innta såpass lite næring at det er farlig. Som f.eks 600kcal om dagen.

 

Trådstarter: Det er bedre å trene litt mer og spise litt mindre enn å ikke trene og ikke spise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...