Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det farlig å spise kun 600 kcal dagen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vil linke til to intervjuer av legen og forfatteren av "why weight around" Alwin Lewis

 

1: http://www.bigmediausa.com/archive.asp?aid=11631 (mp3)

 

2:

 

Han mener at så lenge vi er overvektige trenger vi strengt tatt ikke leve på noen annen energikilde enn fettreservene våre. Et eksempel han kommer med er når vi gir fedmeoperasjoner til skikkelig overvektige personer. En operasjon som utføres på de minst sunne medlemmene i samfunnet vårt. Og løsningen på fedmeproblemet er utrolig primitiv: Forminsk magesekken så den overvektige ikke greier å spise mer enn et par hundre kalorier til dagen. Resultat: Personen går naturlig nok dramatisk ned i vekt på en, i samfunnets øyne, livsfarlig diett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, er det det? Går man ned i vekt, eller går kroppen bare i sparemodus? Jeg trener btw ikke.

 

600 kalorier per dag er altfor lite, om man gjør det i langden så kan man bli svært undervektig. Det at du tenker mye på vekten din samt at du veier deg hver dag, at det er et problem for deg skjønner jeg veldig godt. Slikt er slitsomt, og det koster mye unødvendig tid slik som jeg ser det da. Kan jeg spørre deg hvor gammel du er egentlig er?

Det at du har lyst til å kaste opp maten du har spist etter at du har spist synes jeg ikke er bra. Fordi vi ALLE trenger faktisk mat. Om du kun spiser 600 kcal hver dag og kanskje mindre enn det hver dag fremover i tid så kommer du til å bli uheldig tynn og det er ikke bra for kroppen din.

Jeg foreslår at du spiser en del mer enn 600 kcal hver dag, da fungerer også hjernen din bedre og du blir mer opplagt. Ikke tenk så forferdlig mye på denne vekten hele tiden, det er så slitsomt. Du vil garantert ha det bedre med deg selv da.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hvorfor bry seg så mye om vekta egentlig? Jeg kunne ikke brydd meg mindre om vekta mi, og spiser hva jeg vil når jeg vil. Og jeg holder meg på stabile 55 kilo :D (Er 175 høy)

 

Det var lite! Blir vel en BMI på rundt 17 eller noe slikt?

 

Jo, noe sånt. Mange som blir litt overraska når jeg sier hva jeg veier :p

Men jeg er frisk og sunn!

Lenke til kommentar

Trådstarters "problem" er vel kanskje mest at hun noen dager spiser mye og andre nesten ingenting. Det er ikke sunnt.

 

Og til deg som sier man skal spise grovt grovt brød til man er mett , så har jeg en hemmelighet til deg : Det er STOR forskjell på mett for en person og mett for en annen. En overvektig person som har blitt overvektig ved å spise for mye lenge, har større magesekk og kan spise mer før metthetsfølelsen kommer, enn en normal sunn og slank person :) Derfor må en ovevektig person gå sulten den første delen av dietten sin, før magesekken krymper.

 

For meg var de første 4-5 dagene av dietten vanskeligst, og jeg var UFATTELIG sulten. Etter dette er alt såre enkelt, til tross for at mengden mat (og kalorier) jeg inntar er betydelig mye mindre enn før dietten :)

Lenke til kommentar

Det kan ha store negative konsekvenser for både fysisk helse og mental tilstand å kjøre en så streng diett. Fraråder deg på det aller sterkeste å prøve dette opplegget.

 

Generelt hvis du går ned noe særlig mer enn 1,5 kilo pr uke så benytter kroppen seg av muskler for å få dekket minimumsbehovet for protein. Musklene forbruker ganske mye energi, så du vil ende opp med lavere forbrenning hvis du får mindre muskler. Jeg ville heller trent og fått i meg høykvalitetsprotein som f.eks egg eller et godt proteinpulver som f.eks Proteinfabrikkens Whey Tech. Da øker du muskelmassen og forbrenner mer fett samtidig som du styrker kroppen. Tren interval, det øker fettforbrenningen mest.

Lenke til kommentar

Problemet er egentlig at jeg stort sett ikke klarer å få ned mer. Nettopp fordi jeg er blitt helt opphengt i vekt, kalorier, antall gram, osv, og regner på og veier alt jeg spiser - og blir "kvalm" av alle kaloriene. Dermed har jeg ikke energi til å trene...Er i jævlig dårlig humør også (men ikke så dårlig som når jeg har spist mer!).

 

Ser man på vekta er jeg vel middels overvektig, men ser man på kroppen ser jeg tilnærmet "normal" ut (er ganske høy, ligger vel der). Folk har jo alltid sagt at "du er jo helt normal" når jeg har klagd på klesstørrelser og slikt, så vet ikke helt hvorfor det har blitt som det har blitt. I det siste har flere sagt at jeg har blitt så tynn, selv om jeg ikke har gått noe ned i vekt..

 

Vet jeg høres ut som en fordømt 13-åring, men er faktisk 18...

Lenke til kommentar
Problemet er egentlig at jeg stort sett ikke klarer å få ned mer. Nettopp fordi jeg er blitt helt opphengt i vekt, kalorier, antall gram, osv, og regner på og veier alt jeg spiser - og blir "kvalm" av alle kaloriene. Dermed har jeg ikke energi til å trene...Er i jævlig dårlig humør også (men ikke så dårlig som når jeg har spist mer!).

 

Ser man på vekta er jeg vel middels overvektig, men ser man på kroppen ser jeg tilnærmet "normal" ut (er ganske høy, ligger vel der). Folk har jo alltid sagt at "du er jo helt normal" når jeg har klagd på klesstørrelser og slikt, så vet ikke helt hvorfor det har blitt som det har blitt. I det siste har flere sagt at jeg har blitt så tynn, selv om jeg ikke har gått noe ned i vekt..

 

Vet jeg høres ut som en fordømt 13-åring, men er faktisk 18...

 

Men bare for å spørre deg; er du lykkelig og glad over den tilværelsen du er i nå? Jeg tror ikke det, men om du ønsker å slanke deg, selv om det for meg høres ut som om du ikke trenger det, så må du spise, fordi om du spiser så får du overskudd, og da kan du trene og få en jevn forbrenning.

 

Jeg tror du kanskje var mer glad i den tiden du spiste, så hvorfor starte med dette tullet her, det ødelegger kun deg selv! Selvdestruerende. Og det er jo noe du forhåpentlig vis ikke ønsker.

Start i det små med å begynne å spise, så øker du litt, og når du føler for det (du kjenner det selv på kroppen) kan du trene litt (men start i det små).

Som sagt; lykke til!

Lenke til kommentar

Trener man et par ganger i uken og kutter ut usunn mat så slipper man å gå rundt å lide i flere uker. Dessuten bygger man muskler, får bedre kondis og en mer jevn vektnedgang. Også mye større sjanse for å holde vekten nede. Kjenner flere som har jojoslanket seg hele livet og med en gang de begynte å trene så holdt de vekten. Men dessverre er det lett å ville gå ned i vekt og kutte ut mat, men vanskelig å dra seg ut av sofaen.

Lenke til kommentar

Det opplegget til Alwin Lewis virker temmelig tabloid og direkte absurd.

 

Kroppen har jo et minimumsbehov for essensielle fettsyrer, kvalitetsprotein (inkl. noen essensielle aminosyrer), trege karbohydrater, enzymer, prebiotika, fiber, naturlige vitmainer og mineraler. Hvis man skulle finne på å leve på 2 snickers pr. dag som denne dietten oppfordrer til lurer jeg virkelig på hvordan man skal klare å dekke basalbehovene. Snickers inneholder jo masse sukker som bare tømmer kroppen for mineraler og vitaminer når alt sukkeret skal forbrennes, og det som er i en vitaminpille blir fort brukt opp bare for å forbrenne kaloriene. Ikke minst er alt dette rene sukkeret gudegaver til diverse giftproduserende sopp, parasitter og bakterier som mange har i tarmkanalen.

 

De blodsukkersvigningene man får av å spise så mye sukker må jo være over alle støvleskaft. Rent høyglykemisk sukker som er i snickers er jo ekstremt belastende for kroppen.

 

Skal man legge seg på en lavkalori-diett så bør man i det minste gjøre noe research på hva kroppen minimum trenger for å fungere. Hvis noen har kredible forskningspapierer på langtidsvirkningene av denne dietten så vil jeg gjerne lese dem. Jeg tviler ærlig talt på at det finnes.

 

Hvis man er overvektig så kan man gjerne spise mindre mengde kalorier, men sørg i det minste for å understøtte kroppen til et jevt blodsukker og gi den alle de essensielle næringsstoffene hver dag.

Lenke til kommentar
Jeg går lange turer med hundene hver dag, men jeg løfter ikke vekter eller løper på tredemølle :) Nå er det ikke snakk om mer enn 5 kg for min del.

 

Alle har forskjellige måter å gå ned i vekt på. Den beste måten er å forbrenne flere kalorier enn man inntar. Om man velger å gjøre det ved å forbrenne mer eller spise mindre - det får være opp til hver enkelt :)

 

 

det er ikke den beste måten, men den eneste måten man kan gå ned på...

 

er mye rare tips i denne tråden her bare så det er sagt..

 

hold deg mest mulig unna brød når du skal ned i vekt, brød inneholder mye carbs, noe som ikke er bra når man skal ned, men det hele handler om kalorier - verken mer eller mindre, når du gir f i muskelmassen du kommer til å miste så trenger du ikke tenke på å ha ett høyt protein inntak, noe som man har tatt veldig hensyn til på deff..

 

når du spør om 600 kcal er for lite og alle begynner å skrike at det er for lite så må du opplyse om høyde vekt, alder aktivitetsnivå, er du 20 år og 120 høy og veier 20 kg og sitter bare stille hele dagen, så er 600 ikke så veldig avskrekkende, men tviler sterkt på at du har en sånn oppbyggning.

Lenke til kommentar
Problemet er egentlig at jeg stort sett ikke klarer å få ned mer. Nettopp fordi jeg er blitt helt opphengt i vekt, kalorier, antall gram, osv, og regner på og veier alt jeg spiser - og blir "kvalm" av alle kaloriene. Dermed har jeg ikke energi til å trene...Er i jævlig dårlig humør også (men ikke så dårlig som når jeg har spist mer!).

 

Ser man på vekta er jeg vel middels overvektig, men ser man på kroppen ser jeg tilnærmet "normal" ut (er ganske høy, ligger vel der). Folk har jo alltid sagt at "du er jo helt normal" når jeg har klagd på klesstørrelser og slikt, så vet ikke helt hvorfor det har blitt som det har blitt. I det siste har flere sagt at jeg har blitt så tynn, selv om jeg ikke har gått noe ned i vekt..

 

Vet jeg høres ut som en fordømt 13-åring, men er faktisk 18...

Du har en eller annen form for spiseforstyrrelse. Ta kontakt med fastlegen din og fortell ham det du har fortalt oss.

Lenke til kommentar

de som sier "spis sunnt og ofte , og ikke tenk så mye på hva du veier" - har aldri vært overvektige selv :)

 

Da jeg var tenåring (og normalvektig - bare så det er sagt) var jeg glad i godteri. Jeg trodde faktisk jeg kunne gå ned i vekt bare ved å slutte å spise godteri. Det kan man også, men da er man avhengi av at man spiser mindre kalorier enn man forbrenner. Hjelper ikke å kutte ut godteri hvid man ikke samtidig også er bevist på det andre man putter i seg :)

 

Jeg fikk sjokk da jeg gikk på vekten i helgen, og oppdaget at jeg uten å føle meg sulten eller savnet noe hadde gått ned 1 kg på 2 uker. Jeg gikk egentlig på vekten for sjekke om jeg hadde gått opp noe . Da er det morro. Jeg viste jo selv at jeg hadde ligget på ett lavt kalori-inntak, men jeg hadde f.eks spist brød (uten pålegg) hver dag. Derfor regnet jeg ikke med å gå ned noe :)

Lenke til kommentar

Du skulle nok sett programmet/serien som gikk på tv3 for en stund siden

 

Super SIZE vs. Super SKINNY

 

Et eks. var en voksen dame veide under 40 kilo, ikke mye vakkert i mine øyne i hvertfall, men poenget hun trodde at så lenge hun spiste piller som ga hun det og piller som ga hun annet + litt frukt for den vitaminen og ditten for den vitaminen o.s.v trodde hun at hun skulle LEVE LENGE

 

Da legen sa at hvis hun fortsettet slik så ville hun neppe bli 40, fikk hun litt sjokk ja. Det som også var intressant var jo at de viste hva den "fete" og den "tynne" spiste. Mange av de "tynne" trengte x antall kalorier i uka, de tynne spiste kanskje på 1 uke det som en normal person trenger på 2-4 dager...ALTSÅ de underspiste så det sang. Det som skjer er jo at kroppen begynner nærmest å spise seg selv opp! Ingen drøm

 

Hun ene det var intervju med, hun fant ut hun skulle holde seg slank allerede fra hun var 5 år eller no. Nå som hun var voksen, levde hun fremdeles i en barnekropp. Kunne aldri få barn da det systemet aldri vokset ut for å si det på den måten.

 

Seriøst gå heller til en ernerings spesialist å få det menneske til å sette opp en diett som både er sunn og riktig i forhold til alder og kjønn. Dette er ikke vurderinger du selv bør tro du kan noe om! Ikke ødelegg livet p.g.a noen kilo her og der, det er det IKKE VERDT!!!

 

Lykke til, håper fornuften vinner :yes:

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Hvis man kjører lavkalori diett uten trening, ser man helt jævlig ut etter en stund. Kroppen får for lite næring og har ikke bruk for muskler, altså reduserer den musklene til det minimale. Derimot kjemper den for å opprettholde et brukbart energilager, altså fett. Dette kan man spesielt se på anorektikere som har begynt å ete igjen: De er skjeletter med fett.

 

I tillegg trenger kroppen mange stoffer, spesielt vitaminer og mineraler, men også fett (spesielt umettet og flerumettet) er viktig. Fett er eksempelvis viktig for at hjernen skal fungere, da den hovedsakelig er laget av fett.

 

For å gå ned i vekt, for folk som ikke er ekstremt overvektige, er det best å øke mengden trening og holde et høyt inntak av energi (over 2000 kcal per dag, uansett kroppstype), og spesielt ete mye proteiner. Dette gjør at man kan bygge opp muskler, som skaper høyere forbrenning. Det gjør at man mister fett, men ikke muskler, samtidig som man spiser nok til at kroppen fungerer optimalt. Dette er allikevel ikke en "unnskyldning" for å spise usunt, det er viktig med et godt kosthold, med gode kilder til energi og mye proteiner.

 

Angående "sultmodus", eller ketose, så går man visst inn i det hvis man går i 4 timer uten å spise. Da går alle de kjemiske prosessene i kroppen saktere, dette gjør bl.a. at forbrenninga synker.

 

Det virker som at trådstarter er, muligens sykelig, besatt av hva vedkommende spiser, for å gå ned i vekt, men verken lever sunt eller klarer å kontrollere inntaket av mat. Jeg vil oppfordre trådstarter til å begynne med tilskudd av krom, da forskning viser at dette kan hindre bulimi etc.

Lenke til kommentar
Angående "sultmodus", eller ketose, så går man visst inn i det hvis man går i 4 timer uten å spise. Da går alle de kjemiske prosessene i kroppen saktere, dette gjør bl.a. at forbrenninga synker.

 

Har det noe å si hva/hvor mye man putter i seg (for å ikke gå inn i "sultmodus")?

 

Takk for svar alle sammen, forresten

Lenke til kommentar

Skal vi se... Ketose og sultmodus er noen tricky greier, som få egentlig har kunnskap om, men here goes.

 

Ketose vil si at kroppen omtrent ikke får næring, men unntak av nødvendige vitaminer, mineraler, litt sunt fett, litt protein (>50g/dag = praktisk talt ingenting) Denne typen diett baserer seg på at man tvinger kroppen til å bruke ketogener (derav ketose) for å holde i gang hjernen, fordøyelsessystemet, lunger etc.

 

Ketose er utelukkende for ekstremt overvektige og personer med epilepsi, du presser kroppen din til å overleve omtrent uten mat. Tenk konsentrasjonsleir, så har du et godt bilde av det. Det har kroppen logisk nok ikke godt av. På en slik diett skal man ta inn under 500 kcal per dag, og ikke noe karbohydrat. I teorien vil ketogenene opprettholde muskulaturen, men om dette er reelt er usikkert. Mest sannsynlig vil du miste 50/50 muskler og fett. Dette fører til at forbrenninga synker og det blir lettere å legge på seg igjen etterpå.

 

Hvis trådstarter, mot alle anbefalinger, vil begynne med ketose, vil jeg på det sterkest oppfordre til å ta kontakt med lege først.

 

Sultmodus er nesten som ketose, bortsett fra at man ligger litt høyere på kaloriene, dette er mellom ca. 500-850 kcal, og spiser litt karbohydrat. Dette gjør at man ikke får ketogener som beskytter vitale kroppsfunksjoner og opprettholder muskulaturen. Dette gjør at man mister 50% fett og 50% muskler, med mindre man trener mye, og det vil man mest sannsynlig ikke ha overskudd til på så få kalorier.

 

Hvis trådstarter er under 30kg overvektig burde dette være totalt unødvendig, og regelrett idioti. Jeg vil oppfordre til å trene mer, gjerne en del styrke og spise sunnere: Mer proteiner, mindre usunt fett og færre kjappe karbohydrater. Tar jeg ikke feil er det mange tråder angående dette i andre deler av forumet. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...