Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det farlig å spise kun 600 kcal dagen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når jeg leser denne tråden begynner jeg å lure på om jeg har veldig høy forbrenning ellerno. Kan spise hva jeg vil uten å gå opp i vekt. Trener ikke og er ikke fysisk aktiv.

 

Nei men du har mest sannsynelig lav fettprosent, og vil da forbrenne mye..

 

600 kalorier er alt for lite.. Kroppen trenger mer en det bare for og fungere skikkelig.. Ta vekten din og gang den med ett tall mellom 30 og 40(30 er lite aktiv i løpet av dagen og 40 er veldig aktiv, Så velg det som passer din værdag).. F.eks 60 kilo * 35 = 2100..

 

2100 er det normale kalorier inntaktet du burde ta normalt, vist du vil ta av deg noen kilo trekker du fra 500.. så 1600 burde du ligge på normalt.. etter en uke har du tatt av deg 3500 kalorier, noe som tilsier circa en halv kilo fett i uken.. Det er circa det som er lurt og ligge på, en halv kilo i uken.. Du vil da ikke forbrenne så muskler og vil heller ikke være skadelig for kroppen..

 

Velger du og presse deg helt ned til 1100, altså 1000 kalorier mindre en normalt vær dag anbefaler jeg deg sterkt til og ha en spisedag vær uke.. Altså en dag du spiser circa 3000 kalorier.. Dette er for at du ikke skal bli så slapp og trett i hverdagen pga for lavt kalori inntakt..

 

Om du velger og spise 6 måltid vær dag på 250 kalorier vært måltid eller om du tar ett stort måltid på 1600 kalorier blir akkurat det samme.. Myten om og fordele måltidene for og øke forbrenningen stemmer ikke.. Det går opp i opp.. Forbrenningen din øker med kondisen din og fettprosenten din.. Men gjør som du vil her, det viktig er det totalt kalori inntaket..

 

Trenger du hjelp til og sette opp en diett eller om du har noen andre spørsmål så anbefaler jeg deg sterk og bruke www.iform.no

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at dette funker:

 

http://www.livingtouch.com/101/mastering-leptin/

 

Følg disse 5 enkle rådene og vekta går jevnt og trutt ned hvis man spiser med måte.

 

Viktig å ikke spise raske karbohydrater som er i stivelse, sukker og korn (les brød, pizza, boller etc), men heller gode fettkilder som i nøtter, frø, avocado, makrell i tomat, kylling, sardiner etc i tilleg til kvalitetsprotein i begrensede menger ut i fra behov (ca 1 gram pr kilo kroppsvekt - fett)

 

Ta en god multivitaminpille hver dag.

Lenke til kommentar

Jeg har ligget på under 1000 kalorier i over en mnd nå, og jeg har ikke behov for noen spisedag for å føle meg frisk og våken. Jeg er mer opplagt og har mer energi nå, enn da jeg stappa i meg dritt og lå på kalorioverskudd hver dag :)

 

Å unne seg en spisedag (som i mine øyne ikke er 3000 kcal, men mer som ... kanskje 150 kalorier ekstra/25 gram melkesjokolade) er viktigere for motivasjonen enn for å føle seg opplagt tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Jeg har ligget på under 1000 kalorier i over en mnd nå, og jeg har ikke behov for noen spisedag for å føle meg frisk og våken. Jeg er mer opplagt og har mer energi nå, enn da jeg stappa i meg dritt og lå på kalorioverskudd hver dag :)

 

Å unne seg en spisedag (som i mine øyne ikke er 3000 kcal, men mer som ... kanskje 150 kalorier ekstra/25 gram melkesjokolade) er viktigere for motivasjonen enn for å føle seg opplagt tenker jeg :)

 

Nei just det med frisk og våken gikk litt fra min egne erfaringer, det kommer veldig ann på hva man spiser også.. Men når jeg trener, og ligger i ett underskudd på 1000 så sliter jeg med slapphet rett og slett.. Måtte ty til koffein før trening for og få nok energi.. Men det er nok som du sier, noe som er sikkert veldig anderledes fra person til person..

 

3000 kalorier ble litt mye, det er det jeg ligger på når jeg har spisedag.. men 2400 circa vil jeg si.. siden 2100 var circa normalt, vil ett overskudd på 2400 vær bra.. men men.. Mye av spisedagen er jo motivasjon ja.. Men det vil også være bra for kroppen.. Organene i kroppen krever en viss sum med kalorier, så vist man ligger under det kroppen krever så vil ett overskudd med kalorier med gjevne mellomrom være litt nødvendig..

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar
Er det ingen som bare bruker fornuft og spiser sunt og trener lenger?

Det er dessverre alt for mange som tror man kan spise mindre og dermed (for)bli slankere. Jepp, det er godt mulig du renner av deg en haug kilo om du spiser så lite, - men: dette varer ikke lenger enn du greier å holde ut dagene med alle fristelsene og den mangelen på energi som får deg til å drømme om mat etter hvert. Forbrenningen går ned, så man kan ikke regne med å forbli slank om man går for den metoden. Så tipset er, for ikke å ødelegge forbrenningen, å trene og spise sunne matvarer i stedet for å spise under 1000 kcal. Det er ikke sunt i det hele tatt - og svært ugunstig på lang sikt!

Lenke til kommentar
Det er dessverre alt for mange som tror man kan spise mindre og dermed (for)bli slankere. Jepp, det er godt mulig du renner av deg en haug kilo om du spiser så lite, - men: dette varer ikke lenger enn du greier å holde ut dagene med alle fristelsene og den mangelen på energi som får deg til å drømme om mat etter hvert. Forbrenningen går ned, så man kan ikke regne med å forbli slank om man går for den metoden. Så tipset er, for ikke å ødelegge forbrenningen, å trene og spise sunne matvarer i stedet for å spise under 1000 kcal. Det er ikke sunt i det hele tatt - og svært ugunstig på lang sikt!

 

Som jeg sa i et innlegg et par hakk opp så er det mulig å ned i vekt med å spise mindre, men da må man spille på lag med kroppen og hvordan hormonene fungerer. Hvis man etter et par uker på dietten ikke har energi og generelt føler seg sulten mesteparten av tiden er dette et tegn på at dietten er feil komponert. Alt for mange vet ikke hvordan kroppen fungerer og reduserer bare mengden uten å endre på komposisjonen av dietten samt spisetidene. Gjør man det rett så fungerer det. Det er jeg et levende eksempel på.

Lenke til kommentar

Det er mulig å spise mindre, bli slankere, og forbli slankere ved å sakte men sikkert øke mengden kalorier tilbake til normalt inntak slik at forbrenningen er med på "leken".

 

Det er ikke mulig å bli tynn ved å spise 600 kalorier i 2 mnd og så gå rett tilbake til å spise smågodt og potetgull til kveldsmat i tillegg til store middagsporsjoner og generelt for mye kalorier.

 

Folk flest skjønner dette ;)

 

Jeg har gått på diett siden slutten av oktober. Det føles ikke som om jeg går på diett, sånn rent bortsett fra når noen byr meg kjeks eller sjokolade på jobb og jeg sier nei. Jeg er ikke sulten og jeg har ikke søtsug. Selvsagt har jeg planer om å holde vekten når jeg er ferdig med dietten min .Det innebærer at jeg holder fokus på vekt, kost og mosjon resten av livet, og unngår å gå tilbake til gammel livsstil.

 

Jeg må le når ser folk skrive at "du kan gå ned i vekt raskt ved å gå på diett, men du kommer til å gå rett opp igjen etterpå" ... Så uvitende kan man faktisk være !

Lenke til kommentar

Faktisk har jeg begnt på følgende diett, enda jeg ikke er overvektig i det hele tatt. Men jeg ville forandre kostholdet mitt for å se om jeg følte meg bedre i forhold til urolighet i kroppen. Jeg har alltid spist sunt, men nå er jeg blitt sunnhetsfreak:

 

Jeg drikker te til frokost, til lunsj og til kvelds (kamillete om kvelden for å roe nervene)

Jeg drikker ikke melk, spiser heller ikke noe annet på skiven enn margarin.

Jeg spiser havregrøt til frokost laget av små havregryn, vann, små frøkjerner og ristede solsikkefrø oppå (ingen sukker)

Jeg spiser mye havre i form av såkalte "klibars"

Spiser et eple kuttet opp i små biter. som jeg tar med på skolen hver dag.

Drikker mye kokt vann.

Jeg spiser ikke noe særlig sukker. Det sukkeret jeg får i meg kommer gjennom maten. Spiser ikke sjokolade eller godteri, og jeg drikker ikke brus. Ei heller kaker eller kjeks. Heller ikke juice. Hvis jeg skal kose meg en lørdag, kjøper jeg heller en Nutrilett-bar, for den blir jeg mett av i tillegg (den dekker et måltid, siden den er slankebar. Det er lite fett i den, og masse fiber, vitaminer og mineraler)

Jeg sprinter intervaller annenhver dag, og trener styrke hver dag.

 

Jeg har gått ned fem kilo nå, og kan sikkert regnes som undervektig allerede. Men men. Dette funker. Jeg er full av energi, og kjenner ikke søtsug. Dessuten føler jeg meg mett.

Endret av Shipwreck
Lenke til kommentar
Faktisk har jeg begnt på følgende diett, enda jeg ikke er overvektig i det hele tatt. Men jeg ville forandre kostholdet mitt for å se om jeg følte meg bedre i forhold til urolighet i kroppen.

 

Hjelper det?

 

 

Denne uka har jeg prøvd å skjerpe meg, spist iallfall over 1000 kcal dagen, gått tur et par ganger - og gått ned 1,5 kg :D

Lenke til kommentar
selvfølgelig hjelper det, så lenge han holder seg under det daglige kcal behov.. og den "kuren" der så bare ut som pining... er ikke no å skryte av at man har gått ned 5 kg, på en diett som gjør at du mister så og si alt du har av muskelmasse.. hvorfor skal folk slanke seg undervektige? utrolig idiotisk

Og med redusert musklemasse kan man risikere å få lavere forbrenning også! Vær forsiktige med slik slanking! Du bør trene for å opprettholde muskelmassen, ikke bare spise mindre (dette gjelder generelt)! ;)

Lenke til kommentar
Problemet er at jeg ikke klarer å tenke på andre ting, tenker på vekta mi sikkert like ofte som jeg tenkte på sex før, og det begynner å bli mildt sagt plagsomt. Veier meg hver dag, følger med på hvert gram. I sommer gikk jeg ned en del, så holdt jeg på å daue av sult, gikk jeg berserk i kjøleskapet en stund og gikk opp igjen.

 

 

Akkurat! Det du gjør har begynt å ødelegge kroppen din helt! Når du ikke spiser bli kroppen desperat etter mat, og når den da først får mat begynner den å ta vare på ALT, for den er redd for at det skal gå like lang tid føre du skal få mat neste gang. Spis heller regelmessig og begynn å tren!

Og bare så du vet det; det er en spiseforstyrrelse du har når du er så opptatt av vekta de. Selv om den ikke er blitt godtatt medisinsk, så er det en spiseforstyrrelse. Dette er hentet fra wikipedia.no :

 

Ortoreksi

Mennesker med denne spiseforstyrrelser er overdrevent opptatte av å spise sunt og riktig. Dette kan gå ut over livskvaliteten, og flere forskere mener dette er en form for tvangslidelse. Ortoreksi har så langt ikke fått plass som selvstendig diagnose i offisielle diagnosesystem.

 

Men lykke til videre iallefall! Spis heller sunt og tren. Det er det beste, istedenfor å ødelegge kroppen sin med å veksle mellom å spise eller ikke. Å sulte seg er bare farlig. Tenk heller litt på sikkerhet for deg selv :)

Lenke til kommentar
Faktisk har jeg begynt på følgende diett, enda jeg ikke er overvektig i det hele tatt. Men jeg ville forandre kostholdet mitt for å se om jeg følte meg bedre i forhold til urolighet i kroppen.

 

Hjelper det?

 

 

 

 

Ja, det hjelper. Men nå har jeg holdt på slik i godt og vel to uker, så da jeg forsøkte meg på en bit sjokolade og en håndfull peanøtter i går kveld, kastet jeg opp. For øvrig har jeg gitt opp slankebarene. Jeg er jo ikke overvektig, så horfor bruke dem? Så lenge jeg holder meg unna søtsaker, drikker mye vann, og spiser sunt ellers, går det glimrende. Jeg føler meg lett og fin i kroppen.

 

Havregrøt til frokost laget med vann, små havregryn og ulike frøkjerner er veldig næringsrikt og energigivende. Prøv om du gidder, for det er virkelig godt. Og om du rister solsikkefrø (uten skall) i en panne, uten olje, blir dette til en kjempegod snacks, sunn som bare det, og dessuten god å strø over grøten.

Lenke til kommentar

Urolighet i kroppen kan sikkert komme av mange ting, men jeg merket en stor forskjell i det jeg begynte å spise mer frukt og grønnsaker. Dette er jo mat som både inneholder gode antioksidanter og næringsstoffer samt ganske jevn og god energi.

 

Er også glad i frø, nøtter og bær. Dette er kjempesunne greier, men nøtter inneholder ofte mye energi, så pass på mengden.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_kritiker_*

For et bedritent samfunn vi lever i her i vesten, pillråttent.

Trådstarter: Korter det ned til to valg du har; spis litt mer hver dag eller dø langsomt mens du påtar deg mentale og fysiske smerter, burde være et såpass lett valg at selv en ape ville gjort det rette.

Lenke til kommentar
Er også glad i frø, nøtter og bær. Dette er kjempesunne greier, men nøtter inneholder ofte mye energi, så pass på mengden.

 

Paranøtter skal visst være veledig bra å spise etter trening, fordi det er så masse selen i dem. Det er visstnok besvist - uten at jeg vet om det er sant - at selen er godt for muskulaturen, og oppbygningen av musklene generelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...